Organizace času je jako dort – pět rad expertky na produktivitu z vás udělá mistry ve zvládání chaosu

16. 11. 2018 08:00 Co se děje
Organizace času je jako dort – pět rad expertky na produktivitu z vás udělá mistry ve zvládání chaosu

Prokrastinace – tedy odkládání věcí „na potom“ – je bolestí dneška. Jen málokdo tak zvládá využívat svůj čas efektivně, ať už pro práci či zábavu. Jak ale zatočit s veškerým organizačním chaosem a uspořádat věci tak, aby povinnosti byly zvládnutelné a zbyl i volný čas? Na to jsou tu praktické rady expertky na produktivitu, Julie Morgenstern.

1. Rozdělte si čas jako dort

Samozřejmě je jasné, že vás v pracovní den čekají mnohdy nepříjemné povinnosti. Ostatně, ne každý kousek dortu může být tak chutný jako jiný. Bez ohledu na to si však díky „rozkrájení dne na kousky“ můžete udělat jasnou představu o tom, kolik času (kousků) můžete na jednotlivé aktivity vynaložit. Den má prostě jen 24 hodin a nelze zapomínat ani na spánek. Díky „dortové organizaci“ tak zjistíte, co je pro vás zvládnutelné a co je jednoduše nad kapacitu.

5. 12. 2018Máte rádi svoji práci a chcete si ji udržet? Tyhle tři tipy vám zaručí skvělou kariéru!

2. Představte si svůj den jako přeplněnou skříň

Namísto představ o tom, jak nestihnete všechny schůzky skloubit s nákupem potravin a odvozem dětí do školy/kroužků, k těmto aktivitám přistupujte jako k obsahu skříně. Klíčovým bodem je, že věci, které jsou rozbité, obvykle vyhodíte. „Vyhoďte“ tedy z nabitého programu i to, co není nezbytné. Ostatní věci vytřiďte a seřaďte, stejně jako šatník. Brzy jistě zjistíte, že např. popojíždění z jednoho konce města na druhý zrovna efektivní není – stejně jako hledání spodního prádla mezi botami…

3. Svou pozornost koncentrujte

Ať už řešíte organizaci času doma, nebo v práci, pokuste se vyvarovat rozptylování pozornosti do větších časových úseků. Toto pravidlo oceníte zejména v oblasti rodinného života – jak tvrdí Morgenstern, díky vlastním zkušenostem s fungováním domácnosti zjistila, že zejména děti preferují, pokud jim bude věnována intenzivní pozornost třeba půl hodiny v kuse každé odpoledne nebo podvečer, namísto všudypřítomných otázek jako „jak bylo ve škole?“, „stalo se dnes něco zajímavého?“ apod. rozptýlených do celoodpoledního poletování mezi pracovními hovory, maily či řešením povinností.

19. 11. 2018Soutěž mladých designérů Master of Crystal má svého vítěze!

4. „Ne“ není sprosté slovo

Naučit se říkat „ne“ s sebou nese jednu úžasnou výhodu – díky tomu totiž budete také moci říkat „ano“. Pokud kvůli časové zahlcenosti přesně nevíte, co budete dělat zítra, příští týden nebo třeba o víkendu za měsíc, jen těžko odmítnete věci, na které skutečně nemáte kapacitu, s nějakým racionálním důvodem. Proto se naučte „věci budoucí“ odmítat slovy, že řešíte to, co se děje právě teď. Možná se vám to bude zdát zpočátku divné, ale vězte, že je to rozhodně lepší, než nechávat vaše okolí v marné naději, že za pár dní se vás/nějaké vaší aktivity dočkají.

5.  Organizace času není jednorázová

Samozřejmě se můžete pokusit vytvořit si perfektní organizační systém. Nic takové ale ve skutečnosti neexistuje – věci se totiž mění, stejně jako vy, vaše práce, rodina, priority. „Organizace není o tom dosáhnout perfektního stavu, ale o neustálém zdokonalování se,“ tvrdí expertka Morgenstern. V každém případě ale platí, že každý malý organizační úspěch se počítá – čím více organizace zvládnete, tím větší jasno budete mít v programu, ale také klidu v životě.

Zdroj: theguardian.com
Mirka Dobešová

Autor

Mirka Dobešová

Díky travesti sudičkám, s nimiž si je vzájemně stále v patách (a ráda si od nich půjčuje nejen kosmetiku, ale i šaty), miluje všechno trans a queer. Určitou obsesi má pro Londýn, Costu, West End a hlavně Priscillu, královnu pouště.

E-shop