Nápisy na tričkách – vtipné, politické i nenávistné. Co o nás vypovídají?

7. 11. 2018 08:00 Co se děje
Nápisy na tričkách – vtipné, politické i nenávistné. Co o nás vypovídají?

Na nápisy na tričkách a mikinách mnozí nedají dopustit. Zatímco těm českým alespoň všichni rozumíme („Dostal jsem tričko s pupkem“  - HA HA…), anglické výkřiky do tmy nezřídka nosíme, aniž bychom vlastně věděli, co že to prostřednictvím své hrudi/zad prohlašujeme. Pokud se ale právě na tyto různé slogany zaměříme, faktem je, že toho mohou mnohé vypovědět o osobnosti nositele/nositelky. Mohou říci, kým lidé jsou, kým by být chtěli, naznačují něco o možných nadějích, snech, ale i politice. A právě na tuto problematiku se zaměřily také módní historička Amber Butchart a fashion komentátorka Caryn Franklyn, které nápisy dokonce rozdělily do několika skupin a definovaly, co dané nápisy o nositelích/kách naznačují.

1. 11. 2018Chyby, kterých se většina lidí dopouští během sprchování. Věděli jste, že horká sprcha vám spíše škodí?

Z hlediska historického je obtížné určit přesné datum, kdy nápisy na oblečení poprvé pronikly na trh. Jedním z prvních zaznamenaných případů v USA tak je slogan „Do it with Dewey“, který se objevil v roce 1948 na tričkách pro děti, a to v souvislosti s podporou republikánské kampaně Thomase E. Deweyho. Četnost a popularita nápisů na oblečení pak šla ruku v ruce s technologiemi – když se v 60. a 70. letech objevilo nažehlovací písmo, kreativcem se mohl stát v pohodlí domova prakticky každý, na trika bylo možné napsat cokoliv dle libosti. To byl podle Amber Butchart zlomový moment – „najednou bylo možné velmi snadno na tričko natisknout jakoukoliv osobní zprávu,“ dodává.

Dle jednotlivých tematických celků, kam nápisy na oblečení spadají, je pak dokonce možné určit i mnohé o jejich nositelích/kách.

1. Politické slogany

Politické slogany zažily v USA zlaté časy v 70. letech minulého století. V jednom z textů v New York Times se dokonce v roce 1973 hovořilo o tričkách jako o „médiu pro zprávu“. Móda se tedy stala prostředkem politiky a do jisté míry je jím dodnes. Souznění s určitým politickým názorem, příslušnost ke konkrétní skupině – to demonstrují nápisy s politickým podtextem. Politické slogany jsou přitom i dnes velmi silným nástrojem medializace určité ideologie – i v prezidentské kampani v USA sehrál v roce 2016 slogan Make America Great Again důležitou roli.

2. Protestní slogany

Protest proti dominantním perspektivám kultury není jediným cílem těch, kteří oděvy s podobnými nápisy nosí. Záměrem je upozorňovat na skupiny ve společnosti marginalizované – trička se tak mohou stát skutečně efektivním nástrojem pro zviditelnění těch, kdo vidět a slyšet nejsou. Např. tak v minulosti rozpoutaly diskusi o feminismu.

3. Nápisy s názvy měst, skupin…

Trika s názvy kapel, hudebních festivalů apod. demonstrují oddanost a příslušnost k určité skupině. Totéž platí i o nápisech odkazujících k městům či státům – např. nápis „I love Prague“ jednoduše dává na odiv ostatním, kam má nositel pocit, že patří.

25. 10. 2018Pánové, víte, který styl se nejvíce hodí k vašemu věku?

4. Vtipné nápisy

Zábavné nápisy mají jednoduše pobavit. Mnozí proto považují trička za skvělou platformu k tomu, jak ostatní rozesmát. „Nejlepší táta na světě“ nebo klidně i „Nenávidím trička s vtipnými nápisy“ – to vše je možností, jak se navenek vyjádřit. Satiru a humor je však samozřejmě možné užívat i k politickým účelům.

5. Značka

Když lidé začali v Americe v osmdesátých letech masově nakupovat „značkové zboží“, bylo třeba onu značku také náležitě vystavit (to se ostatně u nás nezřídka děje i dnes – krásně daný trend ale dokresluje i známá hláška „čím víc proužků, tím víc Adidas“). Bez ohledu na kvalitu (nezřídka srovnatelnou s no name výrobky) – právě ty s viditelnou značkou bodovaly (a bodují) i dnes a naznačují určité společenské postavení, ale také říkají mnohé o preferovaném životním stylu.

I dnes jsou však oděvy se nápisy a slogany nadmíru aktuální. „Žijeme v době zvýšeného politického vědomí. Lidé mají touhu s něčím souznít a jasně tuto příslušnost s nějakou skupinou deklarovat. Slogany jsou k tomu skvělým nástrojem,“ upřesňuje Amber Butchart. Ačkoliv slogany již nejsou součástí „vysoké módy“, budou s námi stále. „Slogany jsou vynikající příležitostí, jak o sobě něco říct a přitom neotevřít pusu. Sloganová trička nikdy nezmizí,“ shrnuje Caryn Franklyn.

Zdroj: bbc.co.uk
Mirka Dobešová

Autor

Mirka Dobešová

Díky travesti sudičkám, s nimiž si je vzájemně stále v patách (a ráda si od nich půjčuje nejen kosmetiku, ale i šaty), miluje všechno trans a queer. Určitou obsesi má pro Londýn, Costu, West End a hlavně Priscillu, královnu pouště.

E-shop