Pro růst svalů potřebujete zejména bílkoviny. Podívejte se, které potraviny jsou jejich nejlepším zdrojem

24. 9. 2018 17:00 Co se děje
Pro růst svalů potřebujete zejména bílkoviny. Podívejte se, které potraviny jsou jejich nejlepším zdrojem

Bílkoviny jsou jedna z nejdůležitějších živin. Nejenže jsou základním stavebním kamenem pro svaly, ale také pomáhají tělu nastartovat metabolismus, váš organismus se bez nich tedy rozhodně neobejde. Jejich příjem je důležitý, proto se redaktoři serveru Men’s Health podívali na potraviny, které jsou jeho nejlepšími zdroji. Na své si přijdou jak masožravci, tak vegani.

10. 12. 2018Jaký byl první zaznamenaný zážitek s LSD? Zápisky chemika Alberta Hofmana ukazují, že to rozhodně nebyla jízda pohádkovou krajinou!

Maso:

Kuřecí

Staré dobré libové kuřecí maso je jedním z nejlepších zdrojů bílkovin, jeden malý plátek masa menší než dlaň jich ukrývá 25 gramů. Stačí přidat koření dle vaší chuti a vhodnou přílohu a máte zdravou večeři, na které si rozhodně pochutnáte.

Krůtí

Už Jára Cimrman prý říkal, že budoucnost je v krůtím mase. Devatero mas tohoto opeřence nabízí stejné množství potřebných bílkovin jako zmíněné kuře, v jedné průměrné porci najdete 25 gramů. Zkuste tentokrát nějakou rychlou a zdravou úpravu na minimu tuku.

Tuňák

Tahle mořská ryba je jedním z nejlepších zdrojů bílkovin, jaké můžete sehnat. I malá porce o váze 85 gramů obsahuje 33 gramů bílkovin, ať už si tuňáka dopřejete jako steak nebo syrového v sushi. O tom, že maso mořských ryb je i skvělým zdrojem omega 3 mastných kyselin, jistě víte, tuto informaci netřeba opakovat.

Mléčné výrobky:

Tvaroh

Oblíbená potravina všech siláků a kulturistů je dostupným, zdravým a levným zdrojem bílkovin. Jedna malá porce obsahuje 12 gramů bílkovin. A spoustu vápníku a dalších potřebných živin. Men’s Health doporučuje přidat si do tvarohu ovoce dle vlastního výběru, vznikne tak zdravá a vydatná svačina bohatá na vitamíny.

Parmezán

Hrst strouhaného sýra dodá vašim špagetám i salátům nejen příjemnou silnou chuť, ale i 8 gramů bílkovin, vápník i vitamín D. Tomu se říká spojit příjemné s užitečným.

Řecký jogurt

Oblíbený a zdravý mls sice patří k těm tučnějším, ale stále se jedná o skvělý zdroj živin a bílkovin. V jednom kelímku jich najdete asi 20 gramů. A pokud si chcete jogurt přichutit, stejně jako u tvarohu si do něj přidejte to ovoce, které vám nejvíc chutná.

7. 12. 2018Stále více lidí trápí „sociální jet lag“. Pokud vás v týdnu budí budík a dospáváte o víkendu, trpíte jím i vy. Jak snížit negativní důsledky?

Pro vegany

Černé fazole

Jeden z našich favoritů, co se týká obsahu živin, tedy obyčejné černé fazole, se dostaly do seznamu potravin nejbohatších na vlákninu i bílkoviny. I malá porce obsahuje 7 gramů potřebných živin, navíc jsou fazole i bohatým zdrojem železa. Tak co je třeba použít jako přílohu či si z nich udělat salát?

Cizrna

Čím dál populárnější luštěnina je i skvělým zdrojem živin. Kromě 8 gramů bílkovin nabízí jedna porce i další živiny, jako je železo a hořčík. Mimochodem, cizrna je výtečná nejen vařená, ale i pražená, nebo se z ní dají dělat skvělé placky a vegetariánské hamburgery.

Tofu

Sójové boby v podobě tofu hravě zastoupí maso, co se týče obsahu většiny potřebných látek. Nejenže jedna porce o 85 gramech obsahuje 16 gramů bílkovin, navíc se jedná o skvělý zdroj železa a vápníku.

Tempeh

Co v Men’s Health psali o tofu, to platí i pro tempeh. Ten má navíc výhodu procesu fermentace, jímž prochází, jeho konzumace proto prospívá i vašemu žaludku a střevní mikroflóře. Takže ať už si tempeh dopřejete v salátu, wrapu či jako náhražku za maso k omáčce, rozhodně svému tělu prospějete.

Zdroj: Men's Health
Petr Opršal

Autor

Petr Opršal

Milovník perliček na dně vína i pěny na hladině piva. Těžký stroj, poháněný kofeinem a smyslem pro humor. Melancholický cholerik, idealistický cynik. Tvor, který si pamatuje všechny vítěze Survivoru, ale kdyby neměl hlavu pevně přišroubovanou, někde ji zapomene.

E-shop