Co je veganské, ještě nemusí být zdravé. Podívejte se na sedm veganských potravin, které rozhodně nepatří do zdravého jídelníčku

O veganství existuje spousta mýtů. A jedním z nich je ten, že co je veganské, to je automaticky zdravé. Tady stačí trochu zapojit mozek. Jak uvádí server Men’s…

Autor: Petr Opršal / Zdroj: Men's Health / 15. 7. 2018

O veganství existuje spousta mýtů. A jedním z nich je ten, že co je veganské, to je automaticky zdravé. Tady stačí trochu zapojit mozek. Jak uvádí server Men’s Health, když se budete každý den krmit smaženým tofu z čínské restaurace, rozhodně si dopřáváte kaloričtější jídlo s horším poměrem živin než „masožrout“, který si dává přírodní kuřecí plátky se zeleninou. Server také vyjmenoval sedm veganských, ale zcela nezdravých pochutin.

6. 7. 2018Jak na skvělý steak? Kvalitní vyzrálé maso a spolehlivý gril!

Mražené náhražky masa

Ano, kvůli těmhle „kuřecím nugetkám“ nebo „vegeburgerům“ neumřelo žádné zvířátko, ale to neznamená, že jsou zdravé. Mražené náhražky bývají velice často přesolené, a tudíž plné sodíku, konzervantů a tuku. Zato v nich chybí pro vegany důležité živiny, jako je vitamín B12 či železo. Daleko lepší je proto si připravit vlastní burgery či karbanátky, třeba z luštěnin nebo quinoy.

Tofu lančmít

Klasický lančmít byste asi do vyvážené stravy nezařadili, tak proč si leckdo myslí, že ho stačí vyrobit ze sóje, a mávnutím kouzelného proutku se stane zdravým? Taková pochutina je opět plná soli a v některých případech i cukru. Pokud už si ale přece jenom chcete dopřát trochu „ne-masa“, které vám připomene vaše tábornické časy, dívejte se na složení a vybírejte ty, co mají méně než 400 miligramů sodíku.

Veganské dortíky

Asi nikdo nečeká, že jakékoliv dortíky by mohly být zdravé. Podle expertky na výživu Maggie Michalczyk bývají ty veganské často ještě kaloričtější než běžný dortík z cukrárny. „Veganští cukráři nahrazují máslo a vejce různými škroby, želatinami či pektiny, aby dosáhli správné konzistence. Kvůli tomu stoupá nejen počet kalorií na porci, ale i obsah cukru.“

Veganské dortíky jsou sice chutné a lákavé, ale rozhodně nejsou zdravé

Kokosový jogurt

Čistě přírodní, navíc chutný kokosový jogurt by měl být zdravý, ne? Kdepak. „Tahle pochoutka je velmi sladká a tučná, zároveň neobsahuje takřka žádné bílkoviny,“ říká Meggie Michalczyk. Lepší alternativou je podle ní náhražka jogurtu z kešu.

Mražená jídla do mikrovlnky

Tady opět platí podobné pravidlo jako u lančmítu a dortíků. Kdyby to nebylo veganské, nikoho by ani nenapadlo, že by to mělo být zdravé. A opět není. Většinou jsou podobná jídla přesolená a bez důležitých živin. Když už ale chcete mít na mrazáku nějakou „železnou zásobu“, vybírejte jídla s vyšším obsahem bílkovin, a naopak nižším obsahem soli.

Zeleninové chipsy

Ačkoli i leckteré obyčejné brambůrky splňují definici veganského jídla, oblibě se těší i různé „brambůrky“ z řepy, celeru či mrkve. A kupodivu jsou naprosto stejně nezdravé, tučné a přesolené, jako obyčejné chipsy. Leda že byste si sehnali verzi bez soli a jiných dochucovadel. Nejlepší je stejně si podobný mls vyrobit doma na pánvi s trochou tuku a bylinkami dle vašeho výběru.

14. 3. 2018Zapomeňte na heterosexualitu a homosexualitu. Ani jedna z kategorií prý neexistuje. Potlačujeme tedy podvědomě své univerzální pudy?

Seitan

Vzhledem k tomu, že seitan se vyrábí zejména z obilného lepku, občas je dobré si k debatám o jeho prospěšnosti či škodlivosti vzít popcorn a pustit „Vjezd gladiátorů. Ale hlavní problém tu netkví v základní surovině, ale v tom, že na pultech obchodů často najdete seitan, který je nadmíru dosolovaný a ochucovaný. Držte se proto raději co nejpřírodnějšího, bez zbytečných přísad navíc.