Recenze: Představení Zbyhoň bádá nejen nad rukopisy a divákovi hází falše jako Petra Kvitová

13. 6. 2018 13:00 Co se děje

Co je to Zbyhoň? Hrdina jedné pověsti z Rukopisů a představení na Nové scéně Národního divadla. Zdaleka ale není jen o rukopisech. Málem se člověku vybavuje přirovnání o „životu, vesmíru, a tak vůbec“, ale přesné by to bylo, kdybychom „vesmírem“ mysleli současný český Hobitín.

30. 5. 2018Philips TV slaví 80 let od uvedení své první televize na trh

Bylo nebylo, v jednom blíže nespecifikovaném lese se pod posedem sešla podivná partička se slovanskými kolowraty na pláštích a pod heslem „Národ neskoná“ se rozhodla probudit druhé národní obrození. Ne, ne, pardon špatně. Tohle představení je o tajemné slovanské mystice a totálním uvolnění ducha pod heslem „Zbyhoň“. Zase špatně. Tohle představení je vlastně o divadle a o tom, nakolik je vlastně opravdové. Kdepak. Tak to už snad nezbývá než si sáhnout na srdíčko a od něj a od plic zaryčet „Kde domov můj“.

Vzduchem v divadle létají Rukopisy, uprchlíci, slovanská ezomystika, pivní vlastenectví, chobotnice v tělesných otvorech, kde by je ani rybářova žena nečekala, a možná přijde i na trdelník nadživotní velikosti. Pro slabé povahy je toho možná trochu moc. Klíč k představení navíc není pod rohožkou, podle našich informací ho spolkl český dvojocasý lev.

Máme řopík, kdo má víc?

Satira na české moderní vlastenčení vypadá z počátku trochu prvoplánově a jednotlivé postavičky (halasný taxikář v džínové vestě, ušlápnutý nerdík věřící na chemtrails, vůdce, který zdánlivě všemu rozumí, ale má vylepáno) příliš typizovaně. Hra se ale v druhé půlce rychle láme, herci vystupují z rolí a z představení se stává sled volných asociací a úvah nad národem, hrdinstvím, mučedníky i rukopisy jako takovými. Druhá půlka představení je rozhodně povedenější, ale přeci jen, gejzír nápadů mohl dramaturg trochu zklidnit a vyhodit pár zbytečných pivních vtipů. Experimentálnosti a divokosti by tím představení moc neubral.

24. 5. 2018Přírodní materiály jsou čím dál oblíbenější! Tipnete si, který z nich vítězí v letních kolekcích českých značek?

Tohle není představení na romantické rande. Ani to, na které vezmete strejdu z vesnice, který si chtěl zajet „do Zlatý Kapličky, za trochou tý kultůry“. Tady záleží jen na vás, jestli přistoupíte na hru tvůrců i fakt, že s vámi naschvál nehrají fér. Nápady ale tvůrcům nechybí, jen té neučesanosti je místy zbytečně moc.

Zdroj: Národní Divadlo
Petr Opršal

Autor

Petr Opršal

Milovník perliček na dně vína i pěny na hladině piva. Těžký stroj, poháněný kofeinem a smyslem pro humor. Melancholický cholerik, idealistický cynik. Tvor, který si pamatuje všechny vítěze Survivoru, ale kdyby neměl hlavu pevně přišroubovanou, někde ji zapomene.

E-shop