Co s bolavými koleny? Odborníci překvapují: Víc cvičte! Ovšem ne ledajak

22. 5. 2018 15:30 Co se děje
Co s bolavými koleny? Odborníci překvapují: Víc cvičte! Ovšem ne ledajak

Zní váš průchod obývákem jako kastaněty a z gauče se zvedáte jako kříženec mechanické kachny a zvoníka od Matky boží? Pokud vás začala trápit bolest kolen, určitě hledáte způsob, jak to vyřešit. Obecně však vždy nemusí být správnou volbou naprosto klidový režim, někdy naopak pomocí může být právě cvičení. Ovšem pokud jsou vaše bolesti neadekvátní věku, velice prudké, nebo dokonce cítíte, že se vám dost možná v tom koleni odborně řečeno „něco urvalo“, pak samozřejmě ihned opusťte skoky do moudrostí internetu a okamžitě vyrazte k lékaři, který jedině stanoví po použití dostupných zobrazovacích technik správný postup.

20. 9. 2018Chcete si odpočinout a zbavit se na chvíli úzkostí a stresu? Zkuste odložit telefon!

Pokud se bolest kolen vykytuje u mladých lidí, bývá následkem přílišné (většinou sportovní) zátěže třeba i v kombinaci s růstem. U případů zátěžových problémů se jako jeden z prostředků léčby samozřejmě jeví klidový režim. Mnoho lidí ale nic sportovního nedělá a přesto klidně již kolem třicítky je začínají bolet kolena. Toto platí samozřejmě i pro lidi po padesátce. Zde potom odborníci naopak radí: cvičte. Pokud si totiž kolem kolen vybudujete silnější svalový aparát, svaly kolena podpoří a do jisté míry kompenzují například problémy s chrupavkami.

Jednak jsou zde speciální cviky pro posílení svalů v oblasti kolen použitelné i při poúrazových stavech. Jde například o cvik, kdy si pod napřímenou nohu v sedu na zemi dáte nějaký váleček (nebo i smotaný ručník) a na něm pak nohu natahujete se špičkou přitaženou směrem k vám a zase povolujte (volte vždy alespoň 3x10 opakování na každou stranu). Vhodný je i cvik, kdy si mezi kolena umístíte balónek (nebo třeba opět i ručník) a střídavě stlačujete kolena k sobě a povolujete.

17. 9. 2018RECENZE: Nebojte se mladých kadeřníků! S vlasy umí zázraky

Pokud jde o cviky, které jsou a nejsou vhodné ze cviků běžných, pak se pro problematická kolena obecně nedoporučují cviky, kde se jakkoli skáče a dochází k tvrdým dopadům. Paradoxně se doporučuje dřep (pokud ho váš stav dovoluje!). Ten však vykonávejte pouze bez přídavné zátěže, a to pouze do polohy odpovídající sedu na židli, kdy vaše stehna budou svírat s lýtky úhel 90 stupňů a nikdy ostřejší (nejdete tedy do polohy úplně spodní, kdy by se nakonec zadek dotýkal lýtek). Jako další se doporučuje třeba švih s kettlebellem (angl. kettlebell swing). Vhodné je i plavání, a to zejména kraulem. Zároveň je zde spousta cviků, které posilují téměř celé tělo bez velké zátěže kolen, tedy kliky a shyby. A nikdy nezapomínejte po cvičení na řádné protažení.

Pokud jste necvičili a cvičit začnete (začněte pozvolna!), vaše bolest kolen se krátkodobě může zvýšit cca o 10 procent, než se naopak celkově zlepší. Podle expertů je vždy třeba sledovat bolest druhý den po cvičení. Pokud je bolest jen o trochu horší nebo stejná, můžete pokračovat v nastaveném režimu. Pokud však bolest, kterou jste na začátku hodnotili na stupnici do deseti např. trojkou, náhle druhý den po cvičení vyskočí třeba devítku, cvičit ihned přestaňte a navštivte lékaře a pak postupujte podle jeho rad. Je jasné, že ideální je v každém případě nejprve prostě konzultovat lékaře, ale víme, jak to v životě chodí…

Zdroj: Pinterest
Nikol Šubrtová

Autor

Nikol Šubrtová

"Nebuď idiot." Tahle rada jí změnila život.

E-shop