Hitem tělocvičen je aktuálně velmi kontroverzní cvik, kterým spálíte asi nejvíce kalorií za krátký čas. Má ale i velká rizika

Existují věci, které jsou tak nějak všeobecně v nemilosti. Jde hlavně o tři věci: tchýně, daně a angličáky. Kvůli lásce, přežití ve společnosti, radosti z pohybu a touze po vysportovaném těle se přesto ke kontaktu s nimi mnozí uchylujeme. Všechny tři uvedené věci vedou díky zvýšenému tepu ke spalování kalorií, my se ale dnes podíváme hlavně na tu cvičební část.

Autor: Nikol Šubrtová / Zdroj: FOTO: Instagram, Youtube / 9. 5. 2018

Součástí snad každé crossfitové či HIIT hodiny jsou dnes právě angličáky (anglicky nazývané burpees). Mnoho koučů také na trénincích různých sportů ukládá tento cvik tak nějak za trest, a tak sto angličáků můžete „vyhrát“  třeba za to, že jste se zasnili v parku s pěknou paní a přišli pozdě na trénink. Angličáky zjednodušeně řečeno spočívají v tom, že ze stoje se jaksi kontrolovaně „vrhnete“ do kliku a po jeho provedení zase vyskočíte nahoru s odlepením nohou od země a se zvednutím paží. Jsou oblíbené hlavně pro svou celkovou náročnost, zapojení celého těla a vysoký kalorický výdej, kdy tak spálíte za stejný čas až dvakrát tolik energie co třeba běháním v běžném tempu. Tak mohou být burpees časově úsporné z hlediska efektivity tréninku.

6. 3. 2019Ceny Anděl 2018: Tři vítězové večera – Barbora Poláková, Lucie a The Atavists

Mnoho trenérů ale začíná v poslední době tento cvik velmi kritizovat s tím, že to, že je něco prostě náročné, neznamená, že by to nutně pro nás bylo to nejlepší. Poukazují na to, že pokud chcete cvičit kardio, máte prostě dělat kardio (třeba běh, kolo) a pokud chcete posilovat, máte dělat čistě silový trénink. Mluví o tom, že anličáky jsou sice náročné, ale pro pokrok v jednotlivých oblastech (nárůst svalů, zvýšení celkové vytrvalosti, zhubnutí) nejsou rozhodně nejefektivnější a daň za ně je příliš vysoká, neboť jsou poměrně rizikové na rychlé opotřebení kloubů.

K nejhlasitějším kritikům tohoto cviku patří renomovaný trenér Michael Boyle, který v obsáhlém článku pro magazín Women's Health doslova napsal, že angličáky „jsou nejen zbytečné, ale i přímo špatné pro zdraví a je vyloženě debilní dělat je pravidelně.“ Boyle použil všechny výše uvedené argumenty proti angličákům a zdůraznil, že kromě toho, že mu přijde nesmyslné vrhat se opakovaně na zem a vláčet se zase nahoru (pro dynamiku „vstávání“ a startu existují jiné a lepší cviky), angličák velice zatěžuje zápěstí, citlivou přední část ramen i kolena. Přičemž jediné, čeho vlastně docílíte, je, že vám dojde dech a je to náročné, což podle Boyla je pouze samo o sobě hloupý cíl.

22. 2. 2019Češi hovoří o tom, jaké největší kulturní šoky zažili v zahraničí

Odpůrci burpees tak radí nahradit je čistými kliky, dřepy a prknem (cvik anglicky nazývaný plank) a pro kardio cvičení nějakou klasickou kardio aktivitou. Pokud už angličáky dělat budete, zařaďte je třeba do supersérie s jiným cvikem a dělejte je jen tak dlouho, dokud udržíte správnou techniku.