Největší výrobce elektromobilů dorazil do Česka. BYD je značka, která se neřídí trendy, ale udává je
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: BYD/Se svolením

Největší výrobce elektromobilů dorazil do Česka. BYD je značka, která se neřídí trendy, ale udává je

Na první pohled může čínská značka BYD působit jen jako další hráč v záplavě nových elektromobilů. Jenže realita je úplně jiná. BYD je aktuálně největším výrobcem vozů na novou energii na světě, předstihla Teslu v prodejích a technologicky ohromuje i tradiční automobilky. V Praze teď slavnostně odstartovala její česká mise. Jaké vozy přináší? V čem se liší? A proč má našlápnuto dokonce změnit i to, jak vnímáme elektromobilitu?
Michal Černý Autor
24. 4. 2025

Změna pravidel

Značka BYD si své slavnostní uvedení na český trh načasovala s nebývalou pompou. Futuristická auta, moderní prezentace, špičkový design a nejnovější technologie. Po skončení hlavního programu tak bylo jasné, že BYD sem nepřijela jen prodávat auta. Chce rovnou změnit pravidla hry.

Na slavnostním představení vozů jsem byl osobně a měl jsem možnost svézt se v jednom z jejich hybridních modelů. A hned na začátek musím říct, že auto mě i jako neřidiče velmi příjemně překvapilo. Ne tím, jak vypadalo (to se dalo krásně zjistit z fotek a katalogů), ale tím, jak se chovalo na silnici. Jízda byla naprosto pohodlná, měkká a plynulá.

Ale co mě opravdu dostalo, byl odpich z místa. Fantastické zrychlení, které bych čekal spíš u sportovního vozu než u hybridního SUV. Jen škoda, že testovací jízdy se konaly přímo v centru Karlína, kde to zrovna v tu chvíli připomínalo zácpu desetiletí. I tak mi ale bylo okamžitě jasné, že tohle auto má co nabídnout – a že jeho potenciál se naplno ukáže hlavně mimo městský provoz. Pojďme se ale nyní pobavit přímo o samotné značce. 

Tipy redakce

Kdo je BYD a proč ho najednou všichni berou vážně?

Možná o BYD slyšíte poprvé, ale rozhodně nejde o žádného nováčka. Společnost vznikla už v roce 1995 jako výrobce dobíjecích baterií. Dnes má na kontě přes 10 milionů prodaných elektromobilů a plug-in hybridů a ve světových statistikách už předběhla i Teslu! 

Značka na to jde chytře. Místo jediné „vlajkové lodi“ přináší rovnou tři modely pro různé typy řidičů – stylové SUV SEALION 7, elegantní sportovně laděný sedan SEAL a rodinné SUV SEAL U DM-i, které kombinuje elektrický i benzinový pohon. Hybridní model zvládne přes 1 000 km na jedno nabití a natankování. Takže ideální společník na výlety po Evropě bez stresu z hledání nabíječky.

Co BYD dělá jinak než ostatní?

Na rozdíl od většiny konkurentů si BYD vyrábí vše pod jednou střechou – baterie, elektromotory, čipy i softwarové systémy. To jim dává obrovskou výhodu nejen v rychlosti inovací, ale i v tom, že přesně vědí, co ve svých autech nabízejí. Žádné kompromisy ani závislost na dodavatelských řetězcích.

Jejich největší chloubou je Blade Battery – revoluční baterie, která je nehořlavá, netoxická a neobsahuje žádný kobalt. Prošla extrémními bezpečnostními testy, včetně průrazu hřebíkem, a stále fungovala bez kouře nebo plamenů. Vydrží přes 5 000 nabíjecích cyklů, a navíc je prostorově úspornější a stabilnější než běžné baterie. Díky technologii Cell-to-Body tvoří baterie součást karoserie, což zvyšuje tuhost, bezpečnost i využitelný prostor uvnitř auta. 

<Path> Rychleji, dále a efektivně. Kia představuje další inovaci, která výrazně zkracuje čas dobíjení elektromobiluZdroj: kia.cz

Z konstrukčního hlediska jde o velmi chytré řešení. Výztuže ve tvaru včelích pláství z hliníku zajišťují pevnost a baterie zároveň napomáhá rozložení hmotnosti. Výsledkem je příjemně nízké těžiště a pocitově stabilní jízda, kterou jsem si (aspoň trochu) na vlastní kůži ověřil právě v Karlíně.

BYD má navíc i špičkové vývojové zázemí. Zaměstnává přes 120 000 inženýrů, což je nejvíc v automobilovém světě, a denně podává více než 40 patentových přihlášek. Není tedy divu, že jejich technologie působí o krok dál než u mnoha zavedených značek.

A co na to konkurence?

Zatímco Tesla řeší problémy s kvalitou výroby a Elon Musk evidentně ztrácí soustředění, protože se naplno věnuje síti X (dříve Twitteru), BYD si klidně, ale neúnavně razí cestu dopředu. Volkswagen má sice silné jméno a skvělý marketing, ale pokud jde o vývoj baterií, čipů nebo pohonů, musí se spoléhat na partnery. Hyundai a Kia zase šlapou na plyn v elektrickém segmentu, ale BYD jim začíná šlapat na paty – a technologicky už některé z jejich modelů i předčí.

Letos značka BYD taktéž představila Super e-Platform – svou nejvyspělejší technologii, která posouvá elektromobily do úplně nové ligy. Elektromotor s 30 000 otáčkami za minutu, čipy z karbidu křemíku a nabíjecí výkon až 1 000 kW – to je něco, co aktuálně žádný jiný výrobce sériově nenabízí. Reálně to znamená dobití 400 km dojezdu za pět minut. Tohle je budoucnost, která se děje právě teď.

Na rozdíl od jiných značek navíc BYD nečeká, že zákazníci si ho najdou sami. V Česku plánuje otevřít až 30 showroomů do konce roku 2025 a buduje síť ve spolupráci s osvědčenými partnery, tím hlavním je Auto Louda. V jiných evropských zemích už takhle funguje delší dobu – a úspěšně.

Design se světovým podpisem

Design pro BYD navrhuje tým vedený Wolfgangem Eggerem, který v minulosti tvořil pro Audi, Lamborghini i Alfu Romeo. Jeho rukopis je znát nejen v křivkách karoserií, ale i v interiéru, kde si BYD zakládá na jednoduchosti, přehlednosti a eleganci. Tým tvoří přes 1 000 designérů z více než deseti zemí. A jejich hlavní základnou je zbrusu nové globální design centrum v Šen-čenu, které funguje i jako kreativní laboratoř budoucnosti.

<Path> Budoucnost, o které nesnil ani Jules Verne: Z elektromobilu se stala pojízdná powerbankaZdroj: kia.com, energy.cov, worldwide.kia.com, mdpi.com

Budoucnost už začala

BYD si dává za cíl „ochladit planetu o jeden stupeň“. Zní to sice jako dnes zcela běžný reklamní slogan, ale když se podíváme na jejich tempo vývoje, odhodlání a technologickou vyspělost, možná to není tak daleko od pravdy. Všechny vozy této značky jsou čistě elektrické nebo plug-in hybridy, už před dvěma lety se úplně zbavila spalovacích motorů a investuje miliardy do vývoje nových technologií. A její vliv tak každým rokem sílí.

V současnosti působí ve více než 100 zemích, vozy BYD jezdí ve 400 městech po celém světě. Navíc se značka stala oficiálním partnerem UEFA EURO 2024™, čímž se stala prvním výrobcem elektromobilů, který vstoupil na půdu evropského šampionátu ve fotbale.

Z akce v Praze bylo zkrátka cítit, že značka ví, kam směřuje – a že to není jen o elektromobilech. Je to o celém přístupu k mobilitě, technologiím a životnímu prostředí. Pokud si BYD udrží tempo a kvalitu, kterou zatím ukazuje, může se klidně stát novou Teslou. Vlastně dokonce ještě lepší.

Zdroj: Redakce (Michal Černý), byd.com

Populární
články

Tomáš Rajchl ve své denní rutině nezačíná meetingy, ale meditací. „Vstávám v pět, cvičím, držím půsty. Ta struktura mi dává klid i energii tvořit.“
LIDÉ

„Každé pondělí nejím. A večer už většinou nezvedám telefon.“ Tomáš Rajchl o vnitřní hygieně a balancu mezi světem a sebou

Autor: Šimon Hauser
Víra a identita se nemusí vylučovat – místo v lavici je pro každého.
LIVING

Co Bible opravdu říká o homosexualitě? Méně, než by si homofobové přáli

Autor: Šimon Hauser
Helena Valtrová se do vedení hotelu Emblem dostala nezvykle klikatou cestou. Vystudovala práva na prestižní univerzitě ve Velké Británii, několik let působila na ministerstvu životního prostředí, kde měla na starosti evropské dotace. Její život ale postupně nasměroval do hotelnictví – a dnes je už téměř patnáct let ředitelkou nezávislého butikového hotelu v centru Prahy. Emblem pomáhala otevírat v roce 2013 a od té doby stojí za jeho vizí i každodenním chodem. Její přístup je postavený na důvěře, empatii, osobním kontaktu a důrazu na detail. V rozhovoru otevřeně mluví o tom, jak těžké je skloubit vedení rodinné značky s mateřstvím, i o tom, proč luxus už dávno není o pozlátku, ale o lidech.
LIDÉ

„Luxus už není jen o posteli a mramoru. Host chce zážitek,“ říká Helena Valtrová, která řídí jeden z nejstylovějších hotelů v Praze

Autor: Šimon Hauser
Emocionální blízkost, která vzniká mimo tradiční vztahové rámce, často skrze digitální komunikaci.
TRENDY

Zamilovaní, ale bez vztahu. Proč Gen Z častěji volí situationship než partnerství?

Autor: Šimon Hauser
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Blízkost mezi dvěma muži nemusí být nutně romantická – může jít o přátelství, které přesahuje běžné definice a zvládne i zamilování bez opětování.
LIDÉ

„Chtěl jsem ho jako partnera, on mě jen jako přítele. A přesto to funguje.“ I jednostranná láska může být začátkem, ne koncem, ukazuje příběh Vojtěcha

Autor: Šimon Hauser
Před sídlem Evropské komise v Bruselu.
LIDÉ

„Dezinformace není názor. Je to nástroj, jak ničit důvěru v demokracii.“ Queer aktivista varuje před novou vlnou nenávisti řízenou AI

Autor: Šimon Hauser
Rodičovství zůstává pro mnohé naplněním života. Pro jiné ale není tou správnou cestou – a to je v pořádku.
TRENDY

„Když vidím, kam se svět řítí, připadá mi nefér přivádět na něj další bytost.“ Stále více lidí se rozhoduje pro život bez dětí i kvůli klimatické úzkosti

Autor: Šimon Hauser
Každodenní kontakt s pacientem přináší nejen léčbu, ale i důvěru a pocit bezpečí.
LIDÉ

„Sestřičky mě postavily na nohy.“ Domácí zdravotní péče dává nemocným důstojnost i úlevu

Autor: Šimon Hauser
Evropská a maďarská vlajka vedle sebe jako symbol propojení a evropské solidarity s LGBTQ komunitou v Maďarsku.
AKTUALITY

Rekordní mezinárodní podpora. Na Budapest Pride přijedou zástupci Evropské komise i OSN

Autor: Šimon Hauser

E-Shop