Největší výrobce elektromobilů dorazil do Česka. BYD je značka, která se neřídí trendy, ale udává je
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: BYD/Se svolením

Největší výrobce elektromobilů dorazil do Česka. BYD je značka, která se neřídí trendy, ale udává je

Na první pohled může čínská značka BYD působit jen jako další hráč v záplavě nových elektromobilů. Jenže realita je úplně jiná. BYD je aktuálně největším výrobcem vozů na novou energii na světě, předstihla Teslu v prodejích a technologicky ohromuje i tradiční automobilky. V Praze teď slavnostně odstartovala její česká mise. Jaké vozy přináší? V čem se liší? A proč má našlápnuto dokonce změnit i to, jak vnímáme elektromobilitu?
Michal Černý Autor
24. 4. 2025

Změna pravidel

Značka BYD si své slavnostní uvedení na český trh načasovala s nebývalou pompou. Futuristická auta, moderní prezentace, špičkový design a nejnovější technologie. Po skončení hlavního programu tak bylo jasné, že BYD sem nepřijela jen prodávat auta. Chce rovnou změnit pravidla hry.

Na slavnostním představení vozů jsem byl osobně a měl jsem možnost svézt se v jednom z jejich hybridních modelů. A hned na začátek musím říct, že auto mě i jako neřidiče velmi příjemně překvapilo. Ne tím, jak vypadalo (to se dalo krásně zjistit z fotek a katalogů), ale tím, jak se chovalo na silnici. Jízda byla naprosto pohodlná, měkká a plynulá.

Ale co mě opravdu dostalo, byl odpich z místa. Fantastické zrychlení, které bych čekal spíš u sportovního vozu než u hybridního SUV. Jen škoda, že testovací jízdy se konaly přímo v centru Karlína, kde to zrovna v tu chvíli připomínalo zácpu desetiletí. I tak mi ale bylo okamžitě jasné, že tohle auto má co nabídnout – a že jeho potenciál se naplno ukáže hlavně mimo městský provoz. Pojďme se ale nyní pobavit přímo o samotné značce. 

Tipy redakce

Kdo je BYD a proč ho najednou všichni berou vážně?

Možná o BYD slyšíte poprvé, ale rozhodně nejde o žádného nováčka. Společnost vznikla už v roce 1995 jako výrobce dobíjecích baterií. Dnes má na kontě přes 10 milionů prodaných elektromobilů a plug-in hybridů a ve světových statistikách už předběhla i Teslu! 

Značka na to jde chytře. Místo jediné „vlajkové lodi“ přináší rovnou tři modely pro různé typy řidičů – stylové SUV SEALION 7, elegantní sportovně laděný sedan SEAL a rodinné SUV SEAL U DM-i, které kombinuje elektrický i benzinový pohon. Hybridní model zvládne přes 1 000 km na jedno nabití a natankování. Takže ideální společník na výlety po Evropě bez stresu z hledání nabíječky.

Co BYD dělá jinak než ostatní?

Na rozdíl od většiny konkurentů si BYD vyrábí vše pod jednou střechou – baterie, elektromotory, čipy i softwarové systémy. To jim dává obrovskou výhodu nejen v rychlosti inovací, ale i v tom, že přesně vědí, co ve svých autech nabízejí. Žádné kompromisy ani závislost na dodavatelských řetězcích.

Jejich největší chloubou je Blade Battery – revoluční baterie, která je nehořlavá, netoxická a neobsahuje žádný kobalt. Prošla extrémními bezpečnostními testy, včetně průrazu hřebíkem, a stále fungovala bez kouře nebo plamenů. Vydrží přes 5 000 nabíjecích cyklů, a navíc je prostorově úspornější a stabilnější než běžné baterie. Díky technologii Cell-to-Body tvoří baterie součást karoserie, což zvyšuje tuhost, bezpečnost i využitelný prostor uvnitř auta. 

<Path> Kia e-Soul aneb Vůz, který svůj název nedostal náhodou. Překvapí především dynamickou jízdou a kvalitním soundsystémemZdroj: Jan Witek

Z konstrukčního hlediska jde o velmi chytré řešení. Výztuže ve tvaru včelích pláství z hliníku zajišťují pevnost a baterie zároveň napomáhá rozložení hmotnosti. Výsledkem je příjemně nízké těžiště a pocitově stabilní jízda, kterou jsem si (aspoň trochu) na vlastní kůži ověřil právě v Karlíně.

BYD má navíc i špičkové vývojové zázemí. Zaměstnává přes 120 000 inženýrů, což je nejvíc v automobilovém světě, a denně podává více než 40 patentových přihlášek. Není tedy divu, že jejich technologie působí o krok dál než u mnoha zavedených značek.

A co na to konkurence?

Zatímco Tesla řeší problémy s kvalitou výroby a Elon Musk evidentně ztrácí soustředění, protože se naplno věnuje síti X (dříve Twitteru), BYD si klidně, ale neúnavně razí cestu dopředu. Volkswagen má sice silné jméno a skvělý marketing, ale pokud jde o vývoj baterií, čipů nebo pohonů, musí se spoléhat na partnery. Hyundai a Kia zase šlapou na plyn v elektrickém segmentu, ale BYD jim začíná šlapat na paty – a technologicky už některé z jejich modelů i předčí.

Letos značka BYD taktéž představila Super e-Platform – svou nejvyspělejší technologii, která posouvá elektromobily do úplně nové ligy. Elektromotor s 30 000 otáčkami za minutu, čipy z karbidu křemíku a nabíjecí výkon až 1 000 kW – to je něco, co aktuálně žádný jiný výrobce sériově nenabízí. Reálně to znamená dobití 400 km dojezdu za pět minut. Tohle je budoucnost, která se děje právě teď.

Na rozdíl od jiných značek navíc BYD nečeká, že zákazníci si ho najdou sami. V Česku plánuje otevřít až 30 showroomů do konce roku 2025 a buduje síť ve spolupráci s osvědčenými partnery, tím hlavním je Auto Louda. V jiných evropských zemích už takhle funguje delší dobu – a úspěšně.

Design se světovým podpisem

Design pro BYD navrhuje tým vedený Wolfgangem Eggerem, který v minulosti tvořil pro Audi, Lamborghini i Alfu Romeo. Jeho rukopis je znát nejen v křivkách karoserií, ale i v interiéru, kde si BYD zakládá na jednoduchosti, přehlednosti a eleganci. Tým tvoří přes 1 000 designérů z více než deseti zemí. A jejich hlavní základnou je zbrusu nové globální design centrum v Šen-čenu, které funguje i jako kreativní laboratoř budoucnosti.

<Path> Budoucnost, o které nesnil ani Jules Verne: Z elektromobilu se stala pojízdná powerbankaZdroj: kia.com, energy.cov, worldwide.kia.com, mdpi.com

Budoucnost už začala

BYD si dává za cíl „ochladit planetu o jeden stupeň“. Zní to sice jako dnes zcela běžný reklamní slogan, ale když se podíváme na jejich tempo vývoje, odhodlání a technologickou vyspělost, možná to není tak daleko od pravdy. Všechny vozy této značky jsou čistě elektrické nebo plug-in hybridy, už před dvěma lety se úplně zbavila spalovacích motorů a investuje miliardy do vývoje nových technologií. A její vliv tak každým rokem sílí.

V současnosti působí ve více než 100 zemích, vozy BYD jezdí ve 400 městech po celém světě. Navíc se značka stala oficiálním partnerem UEFA EURO 2024™, čímž se stala prvním výrobcem elektromobilů, který vstoupil na půdu evropského šampionátu ve fotbale.

Z akce v Praze bylo zkrátka cítit, že značka ví, kam směřuje – a že to není jen o elektromobilech. Je to o celém přístupu k mobilitě, technologiím a životnímu prostředí. Pokud si BYD udrží tempo a kvalitu, kterou zatím ukazuje, může se klidně stát novou Teslou. Vlastně dokonce ještě lepší.

Zdroj: Redakce (Michal Černý), byd.com

Populární
články

E-Shop