
Plus size cestující: Co jim nabízejí aerolinky pro snazší cestování a kolik to stojí?
Když váha roste
Letecká doprava je byznys, kde platí „jedna velikost pro všechny“, i když se pasažéři stále zvětšují. Konkrétně ve Velké Británii podíl plus-size osob rapidně roste. Podle NHS se procento obézních lidí za nedávné čtvrtstoletí téměř zdvojnásobilo – z 15 % v roce 1997 na 29 % v roce 2022. Starší dospělí mají ale ještě vyšší pravděpodobnost obezity: do této kategorie spadá nejméně 35 % osob ve věku 55 až 74 let.
Není to ale tak, že by se nedělo vůbec nic. Aerolinky minimálně „zhutňují“ uspořádání kabin – například British Airways a další letecké společnosti instalují v Boeingu 777 deset sedaček vedle sebe místo dřívějších devíti.
Podíl volných sedadel také klesá. V minulosti byly aerolinky spokojené s 75% obsazeností, dnes nízkonákladové společnosti běžně zaplňují letadla nad 90 %. S tím také stoupá počet plus size cestující, kteří se cítí být diskriminováni. Na druhou stranu, pasažéři sedící vedle nich často nelibě nesou, že nemají k dispozici celou šířku svého sedadla.
Jak mohou být lidé s nadváhou citlivě ubytováni v letadlech, která jsou stále přeplněnější? Měli by kvůli své tělesné stavbě dostat více prostoru? To jsou klíčové otázky a odpovědi.
Jaké možnosti mají plus size cestující?
Každá aerolinka má jinou politiku, ale obecně platí přístup: „Vážíte víc? Zaplatíte víc.“ Na dálkových letech s více třídami mají všechny varianty nad ekonomickou třídou širší sedadla.
Air France uvádí, že sedadla v ekonomické třídě mají šířku 16–17 palců (40,6–43,2 cm), což odpovídá maximálnímu obvodu pasu přibližně 53 palců (135 cm). V prémiové ekonomické a byznys třídě mají sedadla šířku 18,5 palce (47 cm) a umožňují pas s obvodem 59 palců (150 cm). V první třídě a byznys třídě jsou sedadla široká 20–21 palců (51–53 cm), což odpovídá maximálnímu pasu 79 palců (200 cm).
Každý vyšší komfort však znamená výrazně vyšší cenu. Nejlepší volbou u Air France je využít nabídku v ekonomické třídě: pokud se cestující nevejde do jednoho sedadla, může si koupit druhé sedadlo se slevou 25 % – a pokud v dané třídě nakonec nějaké místo zůstane volné, aerolinka cenu druhého sedadla vrátí.
Air France také varuje: „Můžete být odmítnuti při nástupu z bezpečnostních důvodů, pokud: jste si nerezervovali druhé sedadlo, let je plně obsazen a nejste schopni sedět v jednom sedadle.“
Virgin Atlantic doporučuje cestujícím s vysokou tělesnou hmotností rezervovat si více prostoru a zdůrazňuje, že „na druhé sedadlo nebudete platit žádné daně, poplatky ani příplatky“.
British Airways uvádí: „Naši zákazníci mají individuální potřeby, proto možnosti konzultujeme a poskytujeme doporučení případ od případu.“
Například Ryanair prodává dvě sedadla vedle sebe tím stylem, že první sedadlo se rezervuje pod jménem cestujícího, druhé pod jménem „Extra Comfort Seat“. Důležité je předem zaplatit za obě sedadla, následně probíhá odbavení jako obvykle, přičemž cestující dostane dvě palubní vstupenky – na jedné z nich bude výše zmíněné jméno.
Mají plus size cestující právo na respekt?
Ano – ale nezdá se, že by aerolinky chtěly pro tyto pasažéry dělat výjimky. Jejich odpovědí je, stejně jako směrem k vysokým cestujícím, klasická věta: „Zaplaťte si extra místo na nohy“.
Co cestujcící, kteří sedí vedle plus size osoby?
Mají právo využít celou šířku svého sedadla. Pokud to není možné, je na palubním personálu, aby se pokusil najít řešení.
Mohou být cestující před letem váženi?
Ano. Na některých místech se to už děje – obvykle na malých regionálních letadlech, kde je „váha a vyvážení“ klíčové. Jeden letecký expert tvrdí, že by bylo užitečné vážit všechny pasažéry více diskrétně, aby bylo možné přesně spočítat množství potřebného paliva, místo aby aerolinky musely kalkulovat s rezervou.
Nick Brasier, provozní ředitel společnosti Fuel Matrix, vysvětluje: „Stále více letišť a aerolinek zavádí samoobslužné přepážky pro odbavení zavazadel, kde pasažéři používají obrazovku k vážení svých kufrů a zodpovězení otázek o jejich obsahu. Nenavrhujeme, aby lidé stáli na váze, ale letiště by mohla do oblasti před obrazovkami instalovat 'tlakové podložky'. Po odbavení zavazadla by systém mohl položit otázku: ‚Stojíte na tlakové podložce?‘ Pokud cestující odpoví ‚Ano‘, jeho váha by mohla být zaznamenána a důvěrně předána aerolince.“
Následně by dispečeři a kapitán mohli přesněji vypočítat „nulovou hmotnost letadla“ (váha samotného letadla plus veškerý náklad a cestující) a natankovat odpovídající množství paliva. Nicméně plus size cestující by se mohli obávat, že by tento systém vedl k penalizaci těžších pasažérů.