
Bývalá letuška na TikToku radí, jak získat při letu co nejvíce výhod
Ve spolupráci se společností Expedia zveřejnila hvězda sociálních sítí Jeenie Weenie, která má přes 11 milionů sledujících na TikToku i YouTube, své tipy na to, jak být tím nejlepším možným pasažérem – a tak si zajistit různé výhody.
Expedia nedávno spustila svou kampaň „Air Hacks for 2025“, kde radí, který den je let nejlevnější a kdy je nejlepší doba na koupi letenek. Jakmile si tedy zajistíte levnější místo, Jeeniiny rady vám mohou zlepšit celý let. V rozhovoru pro The Independent vysvětluje, že milé a zdvořilé chování vůči ostatním cestujícím i palubnímu personálu vám na palubě zajistí ten nejlepší možný zážitek.
Zároveň upozorňuje, že pokud projevíte mimořádné uznání personálu, „můžete získat speciální zacházení v podobě prvotřídních doplňků, svačinek a jídla“. Podle jejích slov jí pasažéři „nosili dárky, sladkosti, a vůbec nic za to nechtěli. Jen říkali: „Děkujeme za vaši péči a za to, že jste tak milí.“ Sama přiznává, že ačkoli neměla oprávnění dát někomu upgrade, „rozdala spoustu prvotřídních svačinek a jídla. Dostali opravdu prima pochoutky.“
Jeenie však varuje, že slušné chování by se nemělo omezovat jen na posádku, ale mělo by se týkat všech cestujících na palubě. Jako nejčastější zdroj sporů označuje sklápění sedadel. „Všichni se pořád dohadují kvůli sklápění sedadel, a pokud letíte na krátké domácí lince, říkáme si, jaký to má smysl kvůli té půlce palce navíc znepříjemňovat let člověku za vámi?“ popisuje.
„Na mezinárodních letech si většinou každý sklápí sedadlo a je to v pohodě, ale měli byste se vždycky ohlédnout a dát najevo člověku za vámi, co chystáte, protože může mít na stolku nápoj nebo notebook. Když sedadlo sklopíte prudce, a spousta lidí to tak dělá, není to zrovna hezké chování. A když víte, že za vámi sedí někdo hodně vysoký, je ohleduplné mu poskytnout trochu prostoru.“
Za zcela neakceptovatelné považuje cestující, kteří si na palubě začnou stříhat či lakovat nehty. „Nejhorší je cokoliv spojené s nehty, stříhání, včetně nehtů na nohou, nebo lakování,“ zdůrazňuje a připomíná, že lak na nehty zapáchá v celém letadle, protože je to silná chemikálie. Podle ní si lidé často neuvědomují, že se v letadle cítí až příliš pohodlně, a dělají věci, které ostatní obtěžují.
Mezi nejhorší zážitky zmiňuje situaci, kdy jeden pasažér zpozdil let 400 lidem jen proto, že telefonoval: „Stála jsem tam a snažila se být co nejmilejší. Říkala jsem: ‚Pane, prosím... Nechceme nikoho vyhodit.‘ Ale v určitý moment si říkáte, že si ten člověk musí uvědomit, že má telefon vypnout. Bylo by opravdu milé, kdyby cestující poslouchali pokyny posádky.“
Dále Jeenie radí, jak zvýšit šance na upgrade a zajistit si lepší sedadlo za méně peněz. Kromě slušnosti vůči palubnímu personálu doporučuje, aby ti, kteří cestují sami, na bráně zmínili, že nemají problém se přesadit, pokud se například rodina potřebuje posadit k sobě. „Několikrát jsem se díky tomu dostala víc dopředu. Vůbec nemluvím o upgradu, jen řeknu, že se klidně posadím víc dopředu v letadle.“ Kromě toho radí sledovat e-mailové nabídky aerolinek těsně před odletem, kdy občas nabízejí upgrade za výhodnou cenu.
Kdo nechce za lepší místo připlácet, může si podle Jeenie rezervovat sedadla v první řadě ekonomické třídy nebo u nouzového východu, kde je „víc místa na nohy“. Pokud se člověk rozhodne sedět v nouzové řadě, měl by však počítat s tím, že v případě nouze ponese odpovědnost za pomoc. „Můžete si také rezervovat místa úplně vzadu, pokud nespěcháte s vystupováním, protože tam je vyšší šance, že budete mít celou řadu pro sebe. A pokud letíte ve dvou, vezměte si sedačku u uličky a sedačku u okna a doufejte, že si nikdo nesedne doprostřed,“ radí.