„U nás zaručeně straší!“ lákají hoteliéři. Zahrát si na „lovce duchů“ může každý. Co vše čekat od paranormálního turismu?
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

„U nás zaručeně straší!“ lákají hoteliéři. Zahrát si na „lovce duchů“ může každý. Co vše čekat od paranormálního turismu?

Možná patříte mezi ty, kdo se i za bílého dne bojí jít bez doprovodu do sklepa. Nebo naopak milujete tajemno a dopřáváte si třeba i hororové filmy či knihy klidně na dobrou noc. Jednoduše řečeno – vnímání strachu je různé. Jak se ale ukazuje, na (cestovatelském) trhu se zformovala nová „zákaznická skupina“, kterou tvoří lidé se zájmem o paranormální jevy. A jak už to tak v tržním prostředí bývá, kde je poptávka, zákonitě musí být odpovědí adekvátní nabídka. Hoteliéři se tedy již mohou doslova přetrhnout, aby nabídli právě těmto cestovatelům to, po čem touží. Bezhlavé dámy. Umrlce. A klidně i aktivní „hon na strašidla“…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
19. 11. 2024

Vykoupení z věznice… plné duchů

Americké město Mansfield se proslavilo díky impozantnímu germánsko-románskému vězení, kde se natáčel snímek Vykoupení z věznice Shawshank. Přitom v roce 1990 byl celý komplex určen k demolici – zachránili jej právě filmaři, kteří si lokalitu zvolili díky její unikátní atmosféře. Jakmile ale padla poslední klapka, celý objekt koupila nezisková organizace Mansfield Reformatory Preservation za symbolický dolar – a jejím hlavním zájmem bylo udržet jej „v provozu“. Poměrně rychle se ale ukázalo, že návštěvníky zdaleka nezajímá architektura, ale strašidelná pověst, kterou budova má.

Od tohoto zjištění už byl jen kousek k nabídce prohlídek s duchy, či dokonce soukromého vyšetřování paranormálních jevů. A jelikož tyto prohlídky se staly okamžitě obrovsky populární, nakonec se z lovu duchů stala regionální strategie cestovního ruchu – a návštěvníci tak mohou objevovat skrytá tajemství napříč oblastí a vydávat se prozkoumávat celou řadu historických domů včetně zdejšího renesančního divadla nebo hasičského muzea. Podtrženo – sečteno, kombinace historie a duchařských historek se ukázala jako velmi funkční. A tak není divu, že se tento turistický segment rozrůstá. A míst, která se chlubí: „u nás taky straší,“ přibývá…

Pojďme lovit… duchy

Někdo na dovolené loví pěkné fotky. A někdo duchy, démony. A užívá si nadpřirozeno. Přesně tak vypadá paranormální turismus v aktivním pojetí. Již totiž nutně nemusíte jen zavítat do míst, kde se zaručeně prochází bezhlavé bytosti, a užívat si představu, že na vás třeba bafnou cestou z recepce do fitka. Aktivní dovolená, to je vlastně taky trend – a jelikož oné aktivitě se meze nekladou, není divu, že hoteliéři přišli s fantastickou myšlenkou na „lov na duchy“. V takovém případě tedy můžete počítat s tím, že na pokoji kromě bačkor, mýdla a mapy okolí najdete také digitální záznamník, měřič elektromagnetického pole a speciální radiové zařízení určené k detekci a zaznamenávání paranormální aktivity.

Zdroj: Giphy

Např. jeden z celé řady hotelů, které se rozhodly jít cestou nabídky „paranormálního turismu“, pak ubytovaným hostům poskytuje také info brožuru, kde je shrnuta tajemná historie místa, a dokonce i výčet možných přízraků. „Víme, že během pobytu tu můžete vidět některého z našich duchů – kouřícího kovboje, bezhlavou dámu a utopence, který se prochází po břehu řeky. Pokud jste naladěni na tuto notu, pravděpodobně je uvidíte,“ uvedl v rozhovoru pro CNN manažer hotelu, který se nachází v americkém Utahu.

<Path> PODCAST: Mladý herec Štěpán Tuček (23): "Mou snahou je (mimo jiné) ukázat, že jako gay zvládnu perfektně zahrát i milostné scény se ženou"Zdroj: Štěpán Tuček

Je to prostě marketing

I když návštěva tajuplných míst opředených různými legendami nezní jako program úplně pro každého, faktem je, že nabízet lidem třeba setkání s bílou paní je vlastně skvělý marketingový tah. Zejména s ohledem na to, že ve vysoce konkurenčním prostředí se každý způsob odlišení prostě počítá. A ať už se to někomu líbí, nebo ne, zájem o paranormální jevy je v poslední době na vzestupu (ostatně, i na českých televizních obrazovkách se nyní objevila dvojice seriálů, které z těchto motivů těží, byť ne zrovna úspěšně…).

Tipy redakce

Nakonec – potvrzují to i výzkumy. V roce 2020 vznikla studie, jejíž závěr je naprosto jasný:  turismus zaměřený na paranormální jevy a lov duchů dokáže oživit prakticky jakékoliv místo a přinést do peněženky provozovatele solidní balík peněz. A vůbec nezáleží na tom, o jaké místo či objekt se jedná – strašidelná historka pomůže muzeím, historickým domům, ale klidně i opuštěným stavbám, jako jsou nemocnice, školy či věznice.

„Turismus je o zkušenostech, vznikl nový segment trhu, který ve své podstatě znamená jediné: přišli jsme na další způsob, jak vytvořit zážitek,“ uzavírá Anthony Melchiorri, který je expertem v oboru. Pravda taky je, že v dnešní době už málokoho zaujme např. to, že v daném hotelu či pokoji pobýval slavný spisovatel nebo herec. To je prostě nuda. Minimálně ve srovnání… s bezhlavým jezdcem.

Zdroj: bbc.com, bloomberg.com, kipsu.com, edition.cnn.com, journals.sagepub.com

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
"Plánuje" někdo novou pandemii?
AKTUALITY

„Chystá se“ nový celosvětový lockdown? Světoví lídři se připravují na novou pandemii Nemoci X. „Je jisté, že někde venku je,“ tvrdí

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop