„U nás zaručeně straší!“ lákají hoteliéři. Zahrát si na „lovce duchů“ může každý. Co vše čekat od paranormálního turismu?
Vykoupení z věznice… plné duchů
Americké město Mansfield se proslavilo díky impozantnímu germánsko-románskému vězení, kde se natáčel snímek Vykoupení z věznice Shawshank. Přitom v roce 1990 byl celý komplex určen k demolici – zachránili jej právě filmaři, kteří si lokalitu zvolili díky její unikátní atmosféře. Jakmile ale padla poslední klapka, celý objekt koupila nezisková organizace Mansfield Reformatory Preservation za symbolický dolar – a jejím hlavním zájmem bylo udržet jej „v provozu“. Poměrně rychle se ale ukázalo, že návštěvníky zdaleka nezajímá architektura, ale strašidelná pověst, kterou budova má.
Od tohoto zjištění už byl jen kousek k nabídce prohlídek s duchy, či dokonce soukromého vyšetřování paranormálních jevů. A jelikož tyto prohlídky se staly okamžitě obrovsky populární, nakonec se z lovu duchů stala regionální strategie cestovního ruchu – a návštěvníci tak mohou objevovat skrytá tajemství napříč oblastí a vydávat se prozkoumávat celou řadu historických domů včetně zdejšího renesančního divadla nebo hasičského muzea. Podtrženo – sečteno, kombinace historie a duchařských historek se ukázala jako velmi funkční. A tak není divu, že se tento turistický segment rozrůstá. A míst, která se chlubí: „u nás taky straší,“ přibývá…
Pojďme lovit… duchy
Někdo na dovolené loví pěkné fotky. A někdo duchy, démony. A užívá si nadpřirozeno. Přesně tak vypadá paranormální turismus v aktivním pojetí. Již totiž nutně nemusíte jen zavítat do míst, kde se zaručeně prochází bezhlavé bytosti, a užívat si představu, že na vás třeba bafnou cestou z recepce do fitka. Aktivní dovolená, to je vlastně taky trend – a jelikož oné aktivitě se meze nekladou, není divu, že hoteliéři přišli s fantastickou myšlenkou na „lov na duchy“. V takovém případě tedy můžete počítat s tím, že na pokoji kromě bačkor, mýdla a mapy okolí najdete také digitální záznamník, měřič elektromagnetického pole a speciální radiové zařízení určené k detekci a zaznamenávání paranormální aktivity.
Zdroj: Giphy
Např. jeden z celé řady hotelů, které se rozhodly jít cestou nabídky „paranormálního turismu“, pak ubytovaným hostům poskytuje také info brožuru, kde je shrnuta tajemná historie místa, a dokonce i výčet možných přízraků. „Víme, že během pobytu tu můžete vidět některého z našich duchů – kouřícího kovboje, bezhlavou dámu a utopence, který se prochází po břehu řeky. Pokud jste naladěni na tuto notu, pravděpodobně je uvidíte,“ uvedl v rozhovoru pro CNN manažer hotelu, který se nachází v americkém Utahu.
Je to prostě marketing
I když návštěva tajuplných míst opředených různými legendami nezní jako program úplně pro každého, faktem je, že nabízet lidem třeba setkání s bílou paní je vlastně skvělý marketingový tah. Zejména s ohledem na to, že ve vysoce konkurenčním prostředí se každý způsob odlišení prostě počítá. A ať už se to někomu líbí, nebo ne, zájem o paranormální jevy je v poslední době na vzestupu (ostatně, i na českých televizních obrazovkách se nyní objevila dvojice seriálů, které z těchto motivů těží, byť ne zrovna úspěšně…).
Nakonec – potvrzují to i výzkumy. V roce 2020 vznikla studie, jejíž závěr je naprosto jasný: turismus zaměřený na paranormální jevy a lov duchů dokáže oživit prakticky jakékoliv místo a přinést do peněženky provozovatele solidní balík peněz. A vůbec nezáleží na tom, o jaké místo či objekt se jedná – strašidelná historka pomůže muzeím, historickým domům, ale klidně i opuštěným stavbám, jako jsou nemocnice, školy či věznice.
„Turismus je o zkušenostech, vznikl nový segment trhu, který ve své podstatě znamená jediné: přišli jsme na další způsob, jak vytvořit zážitek,“ uzavírá Anthony Melchiorri, který je expertem v oboru. Pravda taky je, že v dnešní době už málokoho zaujme např. to, že v daném hotelu či pokoji pobýval slavný spisovatel nebo herec. To je prostě nuda. Minimálně ve srovnání… s bezhlavým jezdcem.