Letadla by měla létat pomaleji, aby se snížily emise, prohlašuje nová studie
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Letadla by měla létat pomaleji, aby se snížily emise, prohlašuje nová studie

Podle čerstvé studie o letectví by letadla měla prodloužit dobu letu a létat pomaleji, aby se snížily emise. Nová analýza, kterou provedla Univerzita v Cambridgi, stanovila celou řadu udržitelných cílů pro letecký průmysl, aby se pokusil snížit svůj dopad na změnu klimatu, a dosažení nulových emisí do roku 2050 se tak stalo reálnějším.
Veronika Košťálková Autor
24. 9. 2024

Nulové emise do roku 2050? Kéž by

Studie zjistila, že letecká doprava v současnosti přispívá ke zvýšení míry globálního oteplování přibližně čtyřmi procenty, přičemž 2,5 % z toho připadá výhradně na globální emise CO₂. Univerzita se domnívá, že podle současných průmyslových standardů má letectví stále dost daleko do splnění závazků vlád a organizací po celém světě, které se týkají nulových čistých emisí v letectví do roku 2050.

Čtyři cíle a jeden odvážný návrh

Analýza stanovila čtyři realistické cíle, kterých je třeba dosáhnout do roku 2030, aby bylo snazší splnit závazek do roku 2050. Spadá mezi ně další výzkum, který by se měl soustředit na zamezení vzniku kondenzačních stop (contrails) tvořených letadly, lepší spolupráce mezi vládami a průmyslem, vytvoření udržitelnějšího paliva a experimentování s novými technologiemi. Univerzita také navrhla jedno „odvážné opatření" –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ snažit se snížit spalování paliva prodloužením doby letu, v kombinaci s poněkud pomalejším létáním na obvyklých trasách.

<Path> Uměle pěstovaná slanina, maso z bioreaktoru a žádná káva. I tak se může změnit naše stravování během 30 letZdroj: theguardian.com, huffpost.com

Pomalejší let, zato méně čekání

Podle studie by snížení rychlosti letu přibližně o 15 % snížilo spotřebu paliva o 5-7 %. Aby bylo možné tuto změnu uskutečnit, budou muset být letadla v budoucnu konstruována tak, aby létala nižší rychlostí. Negativní dopad by to mělo na pasažéry, protože by se jejich let přes Atlantik prodloužil přibližně o 50 minut, což by mohlo neblaze ovlivnit produktivitu leteckých společností a také ochotu cestujících rezervovat si ještě delší lety. Zpráva však naznačuje, že prodloužení doby letu by mohlo být kompenzováno lepší organizací letišť, například zkrácením čekacích dob. Takové novoty by sice vyžadovaly změny v celém systému, ale do roku 2050 by se díky nim mohlo snížit spalování paliva až o 50 %.

Zdroj: Giphy

Starší letadla musí z kola ven

Další „odvážná opatření“ zahrnovala rychlejší výstavbu nových letadel, aby bylo možné vyřadit starší modely, a zajištění většího počtu letadel „odpovídajícího doletu“, což by zaručilo, že budou skutečně využívána pro lety, pro které byla navržena. Profesor Rob Miller, ředitel Whittleovy univerzitní laboratoře, uvedl, že důvodem, proč se tato odvážná opatření v současné době nerealizují, je to, že vyžadují „změnu celého systémového procesu“. „Letecké společnosti je nemohou provést samy, a stejně tak výrobci ani letiště," sdělil pro The Times. „Není to tak, že by to nikdo nechtěl, jen je to kvůli složitosti systému velmi obtížné."

Tipy redakce

Revoluční okamžik po 24 letech

Zpráva univerzity bude tento týden představena vedoucím představitelům průmyslu v New Yorku. „Letectví se nachází v klíčovém okamžiku, podobně jako automobilový průmysl na konci roku 2000," uvedl Miller ve zprávě Cambridgeské univerzity. „Tehdy se diskuse soustředily na biopaliva jako náhradu benzínu a nafty – dokud společnost Tesla nezpůsobila revoluci v budoucnosti díky elektromobilům. Náš pětiletý plán je navržen tak, aby urychlil tento rozhodovací bod v letectví a nastavil ho na cestu k dosažení čisté nuly do roku 2050."

Další novinky a rady z oblasti cestování najdete v podcastu Simona Caldera.

Zdroj: © Independent Digital News & Media Ltd, thetimes.com, independent.co.uk, wikipedia.org

Populární
články

Pokud rodič chce zažádat o vyjmutí dítěte z výuky, která má co do činění s LGBT lidmi nebo s genderem, má, zdá se, šanci uspět i navzdory postoji České školní inspekce
AKTUALITY

„Omluvte, prosím, moji dceru z veškeré výuky o LGBT a genderu.“ Žákyně z Olomouce dostala propustku, veřejnost rodičům fandí

Autor: Veronika Košťálková
Dneska je maminka Victorovi velkou oporou
LIDÉ

„Zpočátku šla mamka ostře proti. Při nákupech mě nepustila do klučičí sekce. Časem si ale uvědomila, že to jsem opravdu já,“ vzpomíná Victor

Autor: Irena Piloušková
Nebinární Alex dává svoji identitu (mimo jiné) do kontextu s neurodivergentním mozkem. Věří, že mu striktní kolonky muž/žena nedávají smysl také proto, že je na autistickém spektru
LIDÉ

„V tramvaji mě paní seřvala, že nemám oholené nohy.“ Alex v Česku nezapadá mezi ženy ani muže. „Kluci po mně během rande házeli kameny”

Autor: Veronika Košťálková
Na první pohled se Natron neliší od jiných jezer, ale zkuste si do něj na chvíli strčit ruku...
CESTOVÁNÍ

Jezero, které mění zvířata v kámen. Natron v Tanzánii je jedno z nejkrásnějších a zároveň nejsmrtelnějších míst na světě

Autor: Michal Černý
„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí
LIDÉ

„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí

Autor: Irena Piloušková
Třebaže Michaella Bolder masíruje obličeje světovým celebritám, má v rukávu i levné tipy, čím pleti prospět
TĚLO & MYSL

Mražené lžičky a „šplouchací“ metoda. Co nejlevnějšího se dá dělat s pletí, aby vypadala mladší? Poradí obličejová masérka celebrit

Autor: Veronika Košťálková
Maximiliana Ančerlová neměla téměř celý život ponětí o tom, jak významný byl její děda
LIDÉ

„Věděla jsem, že můj děda byl dirigent, ale nic víc.“ Maximiliana Ančerlová oživuje odkaz jednoho z největších dirigentů 20. století

Autor: Michal Černý
Festival Queer Eye i letos přiveze zajímavé ženské hlasy: třeba berlínskou zpěvačku MADANII.
KULTURA

Blíží se Queer Eye. Pestrý festival, kde můžete tančit, besedovat, skládat hudbu, trénovat sebeobranu… Nebo klidně jen ležet!

Autor: Veronika Košťálková
K práci v PR se Michal Večeřa dostal přes zkušenosti v médiích. V redakcích začínal jako produkční, poté psal pro Hospodářské noviny, deník Metro, a dokonce i pro LUI
LUI BUSINESS

„Díky terapii už vím, že nejsem workoholik. Když mám tvůrčí blok, nechám pracovat podvědomí,“ říká expert na osvětové kampaně

Autor: Veronika Košťálková
Hnutí #MeToo sice zvýšilo povědomí o problémech se sexuálním obtěžováním na pracovištích, ale dopad to prý nemělo prakticky žádný
LIDÉ

Hnutí #MeToo selhalo? „Úroveň sexuálního obtěžování se na pracovištích nijak nezměnila,“ říká odbornice na diskriminaci

Autor: Michal Černý

E-Shop