Rychleji, dále a efektivně. Kia představuje další inovaci, která výrazně zkracuje čas dobíjení elektromobilu
Společnost Kia Motors (dnes Kia Corporation), založená pod jménem Kyungsung Precision Industry v roce 1944 v Jižní Koreji, začínala jako výrobce ocelových trubek a součástí pro jízdní kola, avšak během několika následujících let se výroba začala soustředit již na výrobu vlastních kol. Jméno „Kia“, které získala v roce 1952, je odvozeno z čínských znaků „ki“ (vzestup) a „a“ (Asie), což se dá přeložit jako „vzestup (z) Asie“. Toto jméno jako by předurčovalo úspěch značky, symbolizující její neustálý růst a vysoké ambice.
Během 50. a 60. let se výroba rozšířila o motocykly a teprve až v roce 1973 otevřela svůj první plnohodnotný automobilový výrobní závod, kdy představila i svůj první model – Kia Brisa. Tento vůz, na kterém spolupracovala s Mazdou, byl tehdy jasným symbolem technologického pokroku a odhodlání společnosti konkurovat v budoucnosti na globálním trhu těm největším značkám.
Skutečný průlom ale přišel v roce 1987 s modelem Kia Pride. Tento kompaktní vůz, vyvinutý spolu s americkou automobilkou Ford, se stal prvním globálně úspěšným modelem značky. Pro zajímavost, v USA se Pride prodával pod označením Ford Festiva. Díky své spolehlivosti a dostupné ceně si zde získal vůz velmi rychle oblibu, přičemž během první poloviny devadesátých let se ve třiceti státech USA vyskytovalo více než 100 oficiálních dealerů se značkou Kia.
I přes tak ohromný úspěch nedokázala v roce 1997 automobilka ustát velikou finanční krizi, která postihla rozsáhlá území východní Asie, a musela vyhlásit bankrot.
Dalším zásadním krokem tedy bylo spojení s Hyundai Motor Company v roce 1998. Toto strategické partnerství vrátilo značce Kia silnou pozici na trhu a umožnilo rozsáhlé investice do výzkumu a vývoje. Společné zdroje a technologie vedly k řadě inovací, včetně vývoje prvních hybridních vozidel a později plně elektrických modelů. Spojení s Hyundai také otevřelo dveře k expanzi na nové trhy a vytvoření robustní globální sítě výroby a distribuce.
V současné době Kia zaměstnává přibližně 52 000 lidí po celém světě, operuje na více než 190 trzích a provozuje výrobní závody v šesti zemích. Společnost každoročně prodá přibližně tři miliony vozidel a řadí se mezi osm největších výrobců automobilů na světě.
I díky všem těmto krokům se Kia stala (kromě jiného) průkopníkem v oblasti elektrifikovaných vozidel. S tím se pojí strategie firmy s názvem „Plán S“, představená na začátku roku 2020, která si kromě dalších věcí klade za cíl přechod od tradiční výroby a prodeje automobilů k poskytování personalizovaných přepravních řešení. Každý rok má automobilka v plánu uvést na trh minimálně dva nové elektromobily, přičemž do roku 2027 jich chce mít v nabídce celkem 15, z toho 11 v Evropě. Do roku 2030 je cílem prodat minimálně 1,2 milionu čistě bateriových elektromobilů. Tato ambiciózní strategie zahrnuje také vývoj pokročilých technologií, jako jsou kupříkladu 400V a 800V architektury, které zásadně mění způsob, jakým elektrické vozy fungují.
Moderní architektura
U elektromobilů se poslední dobou s pojmy 400V a 800V architektura setkáváme docela často. Co to znamená? Tyto termíny označují napětí, s jakým funguje vnitřní elektrická síť vozu. Vyšší napětí tedy jednoduše znamená, že vůz efektivněji nakládá s elektřinou a zkracuje dobu potřebnou k dobití akumulátoru.
400V: Tato architektura je běžná u většiny současných elektromobilů. Nabízí solidní výkon a dostatečně rychlé dobíjení pro většinu každodenních potřeb. Nicméně s rostoucí poptávkou po rychlejším nabíjení a delším dojezdu začínají výrobci hledat pokročilejší řešení.
800V: Jedním z průkopníků 800V architektury je právě automobilka Kia se svou pokročilou platformou E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Ta umožňuje dosáhnout mimořádně rychlého dobíjení a vyšší účinnosti. Například modely Kia EV6 a EV9 využívají tuto technologii k tomu, aby zkrátily čas dobíjení z 10 na 80 % kapacity na pouhých 18 minut u EV6, 24 minut u EV9.
Co tedy přesně jsou výhody 800V?
Rychlejší dobíjení: Vyšší napětí umožňuje rychlejší přenos energie do baterie, což zkracuje dobu potřebnou k dobití.
Efektivnější komponenty: Vyšší napětí umožňuje použití tenčích kabelů a menších komponentů, což vede k lehčí konstrukci a nižším energetickým ztrátám.
Větší dojezd: Díky vyšší účinnosti pohonu a nižší spotřebě energie se zvyšuje celkový dojezd vozu.
Lepší rekuperace energie: Vyšší dobíjecí výkony zlepšují efektivnost rekuperace energie při brzdění bez rizika přehřátí součástek.
Foto: Kia / Se svolením
Inovace
Kia využívá 800V architekturu nejen pro rychlejší dobíjení, ale také pro celkovou optimalizaci konstrukce a výkonu svých elektromobilů. Platforma E-GMP byla navržena výhradně pro vozy s elektrickým pohonem, což umožňuje maximální využití výhod této technologie.
Integrovaná řídicí dobíjecí jednotka (ICCU): Jedním z klíčových prvků 800V architektury je integrovaná řídicí dobíjecí jednotka (ICCU). Tato jednotka umožňuje dobíjení z různých zdrojů stejnosměrného i střídavého proudu a nabízí také technologii V2L (Vehicle-to-Load). Díky této technologii může elektromobil fungovat jako zdroj energie pro externí zařízení, jako jsou kávovary, elektrické grily nebo dokonce jiné elektromobily. Model EV9 je navíc vybaven technologií V2G (Vehile-to-Grid), která umožňuje vracet nevyužitou elektřinu zpět do distribuční soustavy (v současné době zatím není vyřešena legislativa).
Design a výbava: Kia klade důraz také na design a výbavu svých elektromobilů. Model EV6, například, je moderní a sportovní crossover, který kombinuje přitažlivý a osobitý design s pokročilými technologiemi. Adaptivní Dual-LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světlometů zajišťují bezpečnost a pohodlí při jízdě za tmy. 800V systém zde umožňuje prodloužit dojezd o 100 km výměnou za pouhých 4,5 minuty dobíjení.
Model EV9 zase klade důraz na pohodlí, praktičnost a udržitelnost, která se odráží v pečlivé volbě recyklovaných a rostlinných materiálů pro interiér vozu. Díky 800V je možné prodloužit dojezd až o 249 km výměnou za 15 minut dobíjení.
Budoucnost udržitelné mobility
Kia je odhodlána poskytovat řešení udržitelné mobility a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2045. Její strategie zahrnuje nejen vývoj pokročilých elektromobilů, ale také širší závazek k ochraně životního prostředí a podpoře udržitelného rozvoje. Díky tomu Kia investuje do rozvoje infrastruktury pro elektromobily, což zahrnuje instalaci rychlodobíjecích stanic a podporu inovací v oblasti akumulátorů.
Úzce také spolupracuje s vědeckými a technologickými institucemi po celém světě, aby mohla neustále zdokonalovat své technologie a přinášet na trh další inovace. Například spolupráce s univerzitami a výzkumnými centry pomáhá Kie vyvíjet nové materiály pro akumulátory, které jsou lehčí, odolnější a mají vyšší kapacitu. Tato spolupráce rovněž umožňuje vývoj nových softwarových řešení pro řízení energie a optimalizaci výkonu elektromobilů.
Inovace v oblasti elektromobilů, jako jsou právě 400V a 800V architektury, představují významný krok směrem k efektivnější a udržitelnější budoucnosti mobility a Kia, jakožto průkopník v této oblasti, tak nabízí svým zákazníkům jedinečnou šanci být součástí první vlny změn v automobilovém průmyslu, která dokáže rozhýbat a rozbouřit celý oceán.