Ani tragická nehoda ponorky Titan nezastavila průzkum mořského dna. Na scéně je další společnost, která nabízí neopakovatelný zážitek!
Zdroj: Scenic Luxury Cruises & Tours / Se svolením

Průzkum mořského dna je fascinující oblastí vědeckého bádání, která nám umožňuje prozkoumat a porozumět tajemným hlubinám oceánů, pokrývajících více než 70 % povrchu Země. Tento průzkum poskytuje cenné informace o geologické struktuře mořského dna, biologické diverzitě, ekosystémech hlubokého moře a potenciálních zdrojích minerálů a dalších surovin. Nyní se objevila další společnost, díky které budou moci vědci, ale i běžná veřejnost, objevovat podmořské krásy.
Michal Černý Autor
9. 4. 2024

Díky pokročilým technologiím, jako jsou dálkově ovládaná vozidla (ROV), autonomní podvodní vozidla (AUV) a posádkou obsazené ponorky, mohou vědci studovat místa, která byla dříve nedostupná.

Kromě získávání vědeckých dat hraje klíčovou roli průzkum mořského dna také v ochraně mořského prostředí. Umožňuje identifikovat citlivé ekosystémy, které potřebují ochranu, a poskytuje důležité informace pro udržitelné využívání oceánských zdrojů. Tato oblast výzkumu také přispívá k lepšímu porozumění globálním klimatickým změnám a jejich dopadu na oceány.

V posledních letech došlo k rozvoji komerčního a turistického průzkumu hlubokého moře, což otevírá nové příležitosti pro veřejnost nahlédnout do těchto nedotčených hlubin. Avšak s rostoucím zájmem o hlubokomořský průzkum roste i povědomí o potřebě zvýšené bezpečnosti a udržitelnosti.

Jedním z nejtragičtějších momentů v historii průzkumu mořského dna byla nedávná nehoda ponorky Titan, která zvýraznila rizika spojená s průzkumem nejodlehlejších a nejhlubších částí oceánů.

Průzkum světa má bohužel i své oběti

Ponorka Titan společnosti OceanGate byla hlubokomořská ponorka navržená pro průzkum mořského dna, včetně známých vraků lodí. Titan byl součástí programu OceanGate zaměřeného na poskytování komerčních a výzkumných ponorů pro vědce, průzkumníky a turisty, kteří chtěli prozkoumat hluboké moře. OceanGate Inc. byla založena v roce 2009 a jejím cílem je umožnit lidem prozkoumávat hluboké moře pro vědecký výzkum, vzdělávání a průzkum. Společnost nabízela jedinečné expedice, jako je průzkum vraku Titaniku, a snažila se o inovace v technologii hlubokomořských ponorek, aby tyto expedice byly bezpečnější a přístupnější.

V červnu 2023 se Titan vydal na misi k vraku Titaniku, který leží v severním Atlantiku v hloubce přibližně 3 800 metrů. Během této mise se ponorka ztratila a po několikadenním pátrání bylo oznámeno, že byla nalezena oblast s troskami, což vedlo k závěru, že ponorka utrpěla katastrofickou implozi, při které zahynuli všichni na palubě.

<Path> Z jakého důvodu marihuana zlepšuje chuť k jídlu? Odpověď uvnitř článku!Zdroj: Jan Witek, Pinterest.com, Menshealth

Těmito lidmi byli Stockton Rush, zakladatel a generální ředitel společnosti OceanGate, jenž byl zároveň pilotem ponorky a vizionářem v oblasti hlubokomořského průzkumu, Hamish Harding, britský dobrodruh a podnikatel, který se zúčastnil několika výprav k extrémním místům naší planety včetně nejhlubších bodů oceánů, Paul-Henri Nargeolet, francouzský ponorkový pilot a hlubokomořský průzkumník, který byl světově uznávaným expertem na vrak Titaniku a vedl mnoho expedic k jeho zkoumání, a nakonec Shahzada Dawood a jeho syn Suleman Dawood, jenž byli členové významné pákistánské podnikatelské rodiny, kteří se výpravy zúčastnili jako průzkumníci.

Tragédie ponorky Titan způsobila nesmírný šok a zármutek v komunitě vědců, průzkumníků a všech, kdo se zajímají o průzkum oceánů. Tento incident také vyvolal diskuse o bezpečnosti a regulacích v oblasti komerčních hlubokomořských expedic.

Nicméně, i přes veškeré tragédie v historii vědeckého zkoumání nesmí být (nejen) průzkum mořského dna zastaven, poněvadž tam dole je ještě mnoho tajemství, která čekají na své odhalení. Proto se inženýři a vědci nadále snaží o sestrojení bezpečných ponorek, které budou dosahovat co největších hloubek za účelem zkoumání podmořského života.

Bude opět Neptun vládcem všech moří?

Na scéně se tak objevila společnost Scenic Luxury Cruises & Tours, která nyní představila Scenic Neptune II, nejmodernější ponorku Triton 660/9 AVA, která má přinést revoluci na poli podmořských dobrodružství. Scenic Neptune II se připojí ke Scenic Eclipse II na plavbách po jižním Pacifiku a umožní cestovatelům objevit podmořské krásy Velkého bariérového útesu a odlehlé divočiny východní Antarktidy.

Jason Flesher, ředitel divize Discovery Operations společnosti Scenic, uvedl: „Spolupráce se společností Triton Submarines na zakázkovém designu naší nové ponorky odráží náš závazek neustále inovovat a být lídrem v oblasti ultra-luxusních plaveb.

Co za společnost je Triton Submarines? Je to přední výrobce civilních ponorek, které jsou určené pro průzkum mořského dna, vědecký výzkum, a také pro zážitkovou turistiku. Společnost Triton má sídlo ve Floridě v USA a proslavila se svými inovativními a technologicky pokročilými ponorkami. Ty se vyznačují svým jedinečným designem, obzvláště sférickými trupy z transparentního materiálu, které poskytují cestujícím neomezený výhled na podmořský svět. Triton ponorky jsou navrženy tak, aby byly bezpečné, pohodlné a relativně snadno ovladatelné, díky čemuž jsou atraktivní nejen pro vědecké instituce, ale i pro soukromé osoby a turisty.

<Path> Věděli jste, že lesby mají více orgasmů než heterosexuální ženy? Nejnovější výzkum pomáhá vysvětlit, proč tomu tak jeZdroj: thepinknews.com, journals.sagepub.com

Společnost si získala mezinárodní uznání díky několika rekordům a významným expedicím, včetně ponorů do nejhlubších míst oceánů, jako je Mariánský příkop. Jejich ponorky jsou schopné dosahovat hloubek, které byly dříve nedostupné pro většinu ponorek určených pro civilní použití, což otevírá nové možnosti pro podmořský výzkum a objevování.

Triton je také aktivně zapojen do rozvoje udržitelného turismu, nabízející zážitky, které zvyšují povědomí o potřebě ochrany oceánů a jejich obyvatel. Díky svému přístupu a technologiím se společnost stala klíčovým hráčem v oboru průzkumu oceánů.

Spojení s oceánem

Ponorka Scenic Neptune II s 270stupňovým panoramatickým výhledem dodává cestujícím pocit splynutí s okolní krásou oceánu. „Průzračnost akrylového trupu po ponoření je taková, že se cítíte jako jedno tělo s vodou. Setkání s pulzujícím mořským životem jižního Pacifiku a australského Velkého bariérového útesu na palubě lodi Scenic Neptune II vytvoří vzpomínky na celý život,“ dodává Flesher.

Oceány pokrývají 70 % povrchu naší planety, přesto o něm víme žalostně málo. Mořské dno je velmi složitě přístupné, avšak s rozvojem technologií postupně jeho tajemství odhalujeme
Foto: Adobe Stock

Nové trasy plné objevů

Jaké jsou konkrétní destinace, které lze díky nové ponorce objevovat?

Top End Austrálie: Cape York a Arnhem Land - 11 dní | Cairns > Darwin

Díky této trase se můžete „ponořit“ do starobylé australské domorodé kultury a prozkoumat její přírodní zázraky s jedinečným ultra-luxusem. Tato all-inclusive plavba odhaluje nedotčené poklady, odlehlé ostrovy a podivuhodná tajemství země. V klidných vodách zátoky Anchor Bay se můžete věnovat pádlování ve stoje, nebo prozkoumat mořský život Velkého bariérového útesu pomocí ponorky či mořského robota.

Průjezd Melanésií: Cairns > Nadi - 13 dní | Papua Nová Guinea, Šalamounovy ostrovy a Vanuatu

Tato cesta vám odhalí ohromující množství rozmanitých kultur, živé krajiny a idylických vod. Poznat můžete rituální obřady tajemných Šalamounových ostrovů a syrovou krásu Vanuatu. Aktivity zahrnují projížďky na kajaku kolem nádherných korálových útesů Owaraha, potápění pod hladinu pomocí mořských bobů, výlety deštným pralesem k aktivním okrajům sopek a šnorchlování v křišťálově čistých vodách plných mořských želv a dugongů.

Průzkum mořského dna tak nadále zůstává klíčovým prvkem pro rozšiřování našich znalostí o Zemi, a přes všechny výzvy, které s sebou nese, jeho význam a přínos pro vědu, ochranu přírody a lidskou zvědavost zůstává nezpochybnitelný. V duchu odvahy, která charakterizovala ponorku Titan a její posádku, se tak odvětví průzkumu mořského dna nezastaví v úsilí rozšířit hranice lidského poznání a přispět k lepší ochraně našich oceánů pro budoucí generace.

Zdroj: Autor, bbc.com, tisková zpráva Scenic Luxury Cruises & Tours