Jak překročit stín minulosti? Tvoř světlo pro budoucí generace aneb velké věci začínají úsměvem a elektromotorem
BLØG
Zdroj: Volkswagen Užitkové vozy/ Se svolením
<Path>

Jak překročit stín minulosti? Tvoř světlo pro budoucí generace aneb velké věci začínají úsměvem a elektromotorem

Co se vám jako první vybaví v mysli, když uvidíte spojení písmen VW? Zcela jistě to budou jen dvě varianty – těm největším milovníkům hereckého řemesla vyvstanou v paměti Voskovec a Werich, všem ostatním, tedy většině, pak automobilka Volkswagen. Pouhá dvě písmena, za kterými se skrývá silný příběh (ne)obyčejných aut. Co vlastně Volkswagen znamená a jak moc napřed jsou nejnovější auta z její výroby? To a jiné zajímavosti ze života této společnosti najdete na následujících řádcích.
Michal Černý Autor
4. 8. 2023

Volkswagen – cesta na vrchol automobilového světa

Volkswagen Group – jméno, které je celosvětově známé a respektované jak u výrobců ostatních aut, tak i u řidičů samotných. Tento obří koncern se pyšní titulem jednoho z největších automobilových producentů na světě a svou historií dokazuje, že úspěchy nejsou vždy o samotné technologii a inovacích, ale často také o minulosti a vymanění se z jejích otěží, které se nezřídka skrývají v zapomnění.

Vše začalo v roce 1934, kdy byl vydán rozkaz vytvořit automobil pro obyčejný lid, tedy kvalitní a dostupný pro všechny občany Třetí říše. Lidové auto, tedy německy Volkswagen.

Tipy redakce

Tímto úkolem byl pověřen brilantní konstruktér Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, který měl vybudovat automobil, schopný pohodlně unést čtyři osoby a jet rychlostí až 100 km/h po německých dálnicích, přičemž měl být také velmi úsporný ohledně paliva.

Projekt, který dostal jméno KdF-Wagen (Kraft durch Freude - Síla skrze radost), byl spuštěn v roce 1937 po založení společnosti Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu), už v roce 1938 však byla přejmenována na Volkswagenwerk GmbH, a k tomu navíc zhotovila 600 předsériových vozů pro výstavy.

Plány na masovou výrobu tohoto lidového automobilu byly velmi důkladné a dokonce bylo pro tento účel založeno město, dnes známé jako Wolfsburg. Tam byla umístěna továrna a taktéž ubytování pro zaměstnance, což čítalo několik tisíc bytů a domů.

Jenže v době největšího rozmachu přišla válka a činnost KdF-Wagenu se okamžitě transformovala na výrobu vojenských terénních a obojživelných vozidel.

Po skončení války se musela automobilka vyrovnat s těžkými okolnostmi, ale netrvalo to naštěstí moc dlouho. Toho času spadla pod správu Britům, kteří se rozhodli obnovit její předválečnou činnost, tedy výrobu dostupných aut ve všech směrech. A udělali to geniálně. Novým začátkem a zároveň velmi důležitým milníkem se stal Volkswagen Beetle (Brouk), který byl postaven na plánech původního KdF-Wagenu od Ferdinanda Porscheho. Tento vůz je dodnes fenoménem a ikonou automobilového světa, vždyť od roku 1945 vyrobil koncern Volkswagen více než 23 milionů těchto kultovních automobilů.

Největší rozmach a globální úspěch se dostavil v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy Volkswagen Group přišel s novými modely jako PassatGolf. Tyto vozy se staly symbolem inovací a moderní doby a přispěly k tomu, že se Volkswagen odprostil od svého předchůdce, jenž začínal být považován za zastaralý a zcela zbytný.

Nové modely si lidé rychle oblíbili a s tímto impulzem se Volkswagen začal vyvíjet raketovým tempem v automobilového giganta, a to nejen na evropském trhu, ale na celém světě. Společnost si od osmdesátých let díky své expanzi schovala postupně pod svá křídla další značky – Seat, českou Škodu, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž Užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Na silnici je přirozený jako květina na louce
Foto: Volkswagen Užitkové vozy/ Se svolením

 

Společně tak tvoří pestrou paletu automobilů s různými charaktery a zaměřením, které již nejsou „jen“ pro obyčejný lid, ale skutečně pro všechny.

Takže ačkoli název Volkswagen byl původně spojen s temnou minulostí a vládou nacismu, dnes tento automobilový gigant symbolizuje modernost, inovace a kvalitu. Je to velký příběh proměny, který nám připomíná, že automobilový průmysl je mnohem více než jen stroje na čtyřech kolech, je to také odvaha nebát se změny a vystoupit ze svých stínů, což Volkswagen Group reprezentuje více než skvěle.

A nyní ke slíbeným novinkám. Pro tuto příležitost se musíme zaměřit na zmíněnou součást celého koncernu – Užitkové vozy. Zde vznikly dva plně elektrické modely.

Volkswagen Užitkové vozy

Značka Volkswagen Užitkové vozy, jako přední výrobce lehkých užitkových vozů, zásadním a trvale udržitelným způsobem utváří přepravu zboží i osob a poskytování služeb. Tato vozidla přepravují stavební dělníky, rodiny a dobrodruhy, pečivo, balíky nebo surfovací prkna. Každý den pomáhají bezpočtu lidí na celém světě odvádět svoji práci, slouží jako mobilní servisní dílny a dopravují lékaře záchranné služby a policisty na místo nasazení.

Značka Užitkové vozy je v celém koncernu leaderem pro autonomní jízdu a poskytování mobility a přepravy jako služby. Tím naplňuje své motto: „Přepravujeme úspěch, svobodu a budoucnost“. Chcete důkaz? Představme si tedy ID. Buzz, elektrické auto, které má potenciál určovat další trendy.

Velké věci začínají úsměvem

ID. Buzz je pro značku Volkswagen Užitkové vozy skutečně přelomovým vozem. Je to první model, který byl od začátku navržen jako čistě elektrický vůz. A díky dvěma verzím – ID. Buzz a ID. Buzz Cargo – může skvěle sloužit jak velkým rodinám, tak i firmám a živnostníkům. 

Autorizovaní prodejci značek Volkswagen Užitkové vozy v České republice začali v lednu nabízet svým zákazníkům testovací jízdy a první vozy předávat v průběhu dalších měsíců zákazníkům, kteří si tento elektromobil objednali v rámci předprodeje. Všestranný ID. Buzz, nabízený v osobní i užitkové verzi, poskytuje prakticky orientovanou elektromobilitu s velkorysým, variabilním vnitřním prostorem, nulovými lokálními emisemi, rozsáhlou konektivitou a extrémně hospodárným provozem.

„Vozy ID. Buzz a ID. Buzz Cargo o svých mimořádných schopnostech přesvědčily již řadu nezávislých odborníků v různých zemích, ale také desítky tisíc evropských zákazníků, kteří si ID. Buzz objednali už v rámci předprodeje. Progresivní ID. Buzz boduje jak svým ikonickým designem, tak vyspělou technikou ve spojení s bezkonkurenčními užitnými vlastnostmi. Je to zkrátka typický Bulli, ovšem navíc s čistým elektrickým pohonem,“ říká Mirka Cimrová, ředitelka značky Volkswagen Užitkové vozy v České republice.

<Path> Valencie „bojuje“ o konání Gay Games 2026. Poznat španělskou metropoli ale klidně můžete vyrazit i dřívZdroj:

Nyní je na českém trhu k dispozici pětimístný model ID. Buzz (v budoucnu bude možné objednat 6místnou verzi s uspořádáním 2-2-2) s vyšším stupněm výbavy „Pro“ a maximálním výkonem až 150 kW (204 k) za vstupní cenu 1 593 854 Kč včetně DPH. Vozový park firem, podnikatelů a živnostníků posílí užitková verze ID. Buzz Cargo nabízená za ceny již od 1 236 741 Kč bez DPH. Nabídku budou postupně rozšiřovat další varianty pohonů a výbav. Součástí produktových plánů je také karosářská varianta s prodlouženým rozvorem.

Dlouhá verze se 7 místy byla představena začátkem června v Californii a na českém trhu ji bude možné objednat nejpozději do konce tohoto roku. Na verzi GTX s pohonem všech kol si pak musíme počkat až na začátek roku 2024.

Rozsáhlá sériová výbava obou modelů zahrnuje kompletně síťově propojené informační a zábavní systémy, multifunkční volant, světlomety LED, automatickou klimatizaci, tempomat, asistenční, resp. výstražné systémy, jakým je asistent pro nouzové brzdění „Front Assist“ (ID. Buzz Pro má v sériové výbavě navíc také asistenta pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“) a „Car2X“. Pro ty, kteří by tápali, technologie Car2X mnohonásobně zvětšuje dosah senzorů jednotlivého vozidla tím, že do výpočtu celkové aktuální situace zahrnuje také informace od ostatních účastníků silničního provozu a infrastruktury. Pomocí chytrého softwaru a elektroniky tak lze posunout bezpečnost provozu na novou, vyšší úroveň.

Šitý na míru pro celou rodinu
Foto: Volkswagen Užitkové vozy/ Se svolením

 

Základem celé konstrukce je modulární platforma pro elektricky poháněné vozy MEB. Modely ID. Buzz jsou nabízeny s dosud největší akumulátorovou baterií v rámci rodiny ID. Sada lithium-iontových akumulátorů disponuje využitelnou kapacitou 77 kWh (celková je 82 kWh). Vzadu uložený elektromotor poskytuje maximální výkon až 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 310 N.m již od okamžiku rozjezdu. Výsledkem je mimořádná jízdní dynamika.

Tipy redakce

Pro všechny a udržitelně

Nové modely ID. Buzz přispívají k trvalé udržitelnosti nejen svými nulovými lokálními emisemi, ale také vysokou hospodárností s nízkými provozními náklady včetně nižších nároků na údržbu (nejsou nutné pravidelné výměny motorového oleje, servisní intervaly jsou relativně dlouhé). Podle metodiky WLTP spotřebuje ID. Buzz 20,6 kWh elektrické energie na 100 km (Cargo: 20,4 kWh/100 km) a na jedno nabití ujede až 423 kilometrů (Cargo: 425 km). Stejnosměrným proudem z rychlonabíjecího stojanu lze sadu akumulátorů nabít z 5 na 80 procent kapacity za nádherných cca 30 minut při využití maximálního nabíjecího výkonu až 170 kW. Na dobíjecí stanici si tak můžete dát v klidu něco dobrého k pití či k jídlu, případně vyřídit cokoliv nenáročného a bez problémů pokračovat ve své cestě.

Důležitá poznámka – všechny vozy ID. Buzz jsou zákazníkům předávány s neutrální bilancí emisí CO2.

<Path> Volkswagen ID.4 GTX – tak trochu jiný elektromobilZdroj: Volkswagen, IG: @volkswagencz, volkswagen.cz, Jan Witek

Nové modely ID. Buzz a ID. Buzz Cargo přišly na český trh již s několika prestižními oceněními od nezávislých organizací. Loni v září získal model ID. Buzz Cargo titul „International Van of the Year 2023“ od mezinárodní poroty, kterou tvoří 34 novinářů se specializací na užitkové vozy. Organizace Euro NCAP pak v závěru loňského roku zveřejnila výsledky testů bezpečnosti, na jejichž základě udělila modelu ID. Buzz nejvyšší možné hodnocení s pěti hvězdičkami. ID. Buzz tím potvrdil, že patří mezi nejbezpečnější automobily na současném trhu.

Zaujaly vás výše popsané specifikace, anebo příběh Volkswagenu jako celku, a zrovna se poohlížíte po novém voze? Pak je na čase se ponořit do jejich konfigurátoru, kde najdete jak dva nové modely, tak i veškerou nabídku dalších užitkových vozů. Doba dodání se pohybuje mezi 6-12 měsíci podle konkrétní konfigurace. 

 

Zdroj: vw-uzitkove.cz, volkswagen.cz, YT Volkswagen Užitkové vozy

Populární
články

HIV+ diagnóza nemusí být překážkou pro zplození potomka "tradiční" cestou – ilustrační foto
LIDÉ

HIV pozitivní tatínek Jonáš (35): „Byli jsme překvapení, že můžeme mít normálně děti,“ přiznává. Nečekaná diagnóza mu v životě pomohla

Autor: Martin Lyko
Volně k použití kdykoliv a kdekoliv?
HOT!

„Volně k použití“ aneb nový sex-trend s prvky fetiše. Prý je vzrušující, ovšem balancuje na hraně znásilnění

Autor: Mirka Dobešová
Se surogátní matkou Chelsea to bylo pro Lukáše a Jakuba perfektní spojení, které si od začátku sedlo
LIDÉ

Dva tátové Jakub a Lukáš: Naše rodina je sice netradiční, pro nás je ale normální. Pro naše děti uděláme první poslední

Autor: Irena Piloušková
Pevný zadeček bez posilovny? Inspirujte se naším výběrem cviků, které lze provádět téměř všude, kde máte chvilku nazbyt
TĚLO & MYSL

Pevný zadeček bez posilovny? Inspirujte se naším výběrem cviků, které lze provádět téměř všude, kde máte chvilku nazbyt

Autor: Irena Piloušková
Je vzhled pokožky projevem stárnutí, nebo je to naopak?
TĚLO & MYSL

Vrásky, pigmentové skvrny či znaménka neodráží stárnutí. Pokožka naopak určuje naše zdraví. Lze si tak péčí o pleť prodloužit život?

Autor: Mirka Dobešová
Panoramatický vlak Bernina Express u ledovce Morteratsch. © Rhätische Bahn
Travel Trends 2023

Váháte, kam na pozdní letní dovolenou? Zde je několik důvodů, proč byste měli jet do Švýcarska

Autor: Michal Černý
Jan Gemrot má za sebou i spoustu charitativních aukcí. Nejraději má ale kolaboraci s Janem Černým, která vznikla za účelem podpory dětí postižených autismem
LIDÉ

Jan Gemrot: Malování je velmi osamělá činnost. Považuji to za formu meditace či modlitby

Autor: Rozálie Růžičková
Giorgia Meloni, italská premiérka a členka konzervativní strany Bratři Itálie
AKTUALITY

Italská vláda vede válku proti LGBT+ rodinám. Dopady nových nařízení jsou alarmující. Hrozí podobná situace také Česku?

Autor: Martin Lyko
Větší sexuální výdrž, lepší výkon a vyšší prožitek - to prý zaručí injakulace
HOT!

Nový sexuální trend: injakulace. Co byste o ní měli vědět a proč díky ní prožijete netušené potěšení?

Autor: Mirka Dobešová
Masturbace je příjemná a zdravá zároveň. Není důvod se za ni stydět
HOT!

Naučte se masturbovat: 5 rad, jak si místo rychlovky před spaním dopřát intenzivní orgasmický zážitek

Autor: Martin Lyko

E-Shop