Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4WD – nenápadný stroj plný překvapení
Automobil Seat Ateca jsem k testu dostal s dvoulitrovým benzinovým motorem, na který jsem se moc těšil. Pokud uvažujete o koupi SUV vozu, měl by v sobě mít minimálně podobně silný motor. Samozřejmě se najdou i kupci, kteří budou preferovat slabší motory, a tak v nabídce najdete i motor 1.0 TSI s výkonem 81 kW nebo 1,5 TSI s výkonem 110 kW. Silnější motor však Atece sluší daleko víc.
Testovaný benzinový dvoulitr je nejsilnějším zážehovým agregátem značky, který nabízí výkon 140 kW, díky čemuž nemá sebemenší problém ani s trochu větší karoserií vozu. Navíc je jeho chod velmi příjemný a tichý. Velmi mě překvapilo, že i při zvolení sportovního režimu vůz jako by vůbec nepatřil do segmentu SUV. V zatáčkách je totiž neuvěřitelně obratný a stabilní. Ne že byste takovou svižnou jízdu v zatáčkách absolvovali každý den, ale je dobré vědět, že v rukou držíte opravdu precizně vypracovaný vůz, který se popere s každou situací.
Na běžnou jízdu máte díky výkonnému motoru síly na rozdávání a předjíždění pomalejších vozidel na okreskách pro vás nebude v žádném případě problém. Zároveň si užijete skvělé pohodlí i na delších cestách po dálnici. Podvozek totiž i přes vyšší tuhost dokonale filtruje nerovnosti, které na cestě potkáte, a ve spojení s velmi dobře odhlučněnou kabinou si budete každou jízdu užívat na maximum.
Nenápadný design
Pokud chcete vůz, který na silnicích nebude až tak vyčnívat, Ateca je správnou volbou. Na druhou stranu však musím říct, že pokud si vyberete verzi FR, což je označení, které Seat používá pro vozy se sportovnějším charakterem, přibudou v rámci designu zajímavé prvky, které mu dodají na atraktivitě. V kombinaci s šedým lakem (Rodium) nevypadá Ateca vůbec špatně.
A co vlastně ty jednotlivé prvky výbavy FR znamenají? Je to například černě lakovaná maska chladiče, lakované nárazníky, ale také střešní spoiler. Na sportovnosti vozu přidávají také chromované koncovky výfuku, ale když se k nim přiblížíte trochu blíž, zjistíte, že jsou falešné.
Daleko lepší a příjemnější pocity jsem měl z designu interiéru. Pokud znáte vozy z koncernu Volkswagen, nebude pro vás interiér ničím překvapivým, ale Ateca si oproti jiným vozům z koncernu vydobyla své vlastní místo. Lišila se od nich například tím, že se jí zatím vyhnula dotyková ovládání a většina ovladačů je zde tlačítkových, což rozhodně mnoho řidičů potěší. Ovládání je navíc dokonale přehledné a jednoduché, takže i řidič, který do tohoto vozu usedne poprvé, se během pár sekund zorientuje.
Výbava, která zpříjemní každou jízdu
Musím pochválit spoustu odkládacích prostor, díky kterým máte všechny své věci neustále po ruce. Mnou testovaný vůz měl také dosti bohatou výbavu, která neustále zpříjemňovala komfort při jízdě. Šlo například o vyhřívání sedaček, volantu, ale i předního skla. Nechyběla ani konektivita v podobě Android Auto a Apple CarPlay. Telefon už nemusíte mít připojený na kabelu, protože přihrádka nabízí bezdrátové nabíjení. Ve voze dokonce můžete vytvořit i Wi-Fi hotspot a máte k dispozici až 10 GB úložiště.
Pár slov závěrem
Spojení Seatu Ateca a benzinového dvoulitru je majstrštyk, který potěší kdejakého řidiče, a musím říct, že když k tomu přidáme precizní vypracování a dokonalou sebejistotu automobilu na všech druzích silnic, má Ateca opravdu co nabídnout.
Silnější motor samozřejmě něco stojí, a tak musíte počítat s průměrnou spotřebou okolo 9 litrů, ale příjemné svezení vám to vynahradí a každá jízda ve vás zanechá velmi pozitivní dojem. I když jsem v úvodu zmiňoval, že je Seat Ateca nenápadný a na první pohled ne až tolik výjimečný vůz, rozhodně nenajdete nic, co by vám na něm vadilo, což se o mnohých luxusních vozech, které mají daleko vyšší cenovku, nedá říct.
A když už jsme u té ceny, ve verzi FR začíná cena Atecy s nejslabším motorem 1.5 TSI na 799 900 Kč (manuální převodovka), za automatickou převodovku se stejným motorem dáte 849 900 Kč a za verzi Atecy, kterou jsem měl možnost testovat já, tedy 2.0 TSI s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou, dáte 954 900 Kč bez další prémiové příplatkové výbavy. Cena to není zrovna malá, ale v tomto případě kupujete opravdu dobře vypracovaný vůz, se kterým vás čeká spousta výkonu, zábavy a žádné nepříjemné překvapení.