Test Volkswagenu Arteon R. Tento vůz ve vás vzbudí opravdové emoce

Model Volkswagen Arteon jsem měl možnost vyzkoušet již dříve ve verzi Shooting Brake, což je de facto combi verze tohoto na pohled velmi líbivého modelu. Volkswagen Arteon R je však trochu jiná liga a troufám si říct, že každý, kdo do něj nasedne, si okamžitě připadá jako ničím a nikým neohrožený. Pojďme se na tohoto dravce podívat zblízka.

Už jeho jméno vzbuzuje respekt a zní velmi drsně. Přesně takový je Arteon R i naživo. Drsňák, se kterým je radost brázdit ulice měst, okresky, ale i dálnice při delších cestách. Tento stylový liftback je velmi univerzální a nenechá vás ani na okamžik chladnými.

Volkswageny používají písmeno „R“ k označení sportovních provedení svých vozů. Co přesně tohle znamená právě u Arteonu? Pod kapotou najdete hnací sílu 320 koní a kromě tohoto vyššího výkonu se „erkový“ model odlišuje ještě několika dalšími prvky. Je to například příčná lišta pod logem na masce chladiče, která je součástí předních LED světel, a vůbec celý přední nárazník je vlastně tak trochu nově navržený a pohled na jeho křivky vzbuzuje respekt. Vzadu najdete čtyři koncovky výfuku a difuzor a také designově velmi zajímavé zadní světlomety. Mnou testovaný vůz byl navíc obut do příplatkových 20palcových kol (ve standardu máte 18palcová kola). Troufám si říct, že na první pohled se vám tento vůz prostě nemůže nelíbit.

Jak na sebelásku? Naučte se pečovat o svou mysl a dokázat si, že se máte rádi díky našim 15 tipům a 1 SOS řešení1. 10. 2022

Stylový interiér

Uvnitř najdete i pár „erkových“ ozdobných prvků, které svou strukturou tak trochu připomínají karbon. Na pohled velmi příjemné bylo modré prošívání a loga s písmenem „R“ všude okolo. Samozřejmostí jsou tvarovaná sportovní sedadla ergoComfort. V našem případě měl vůz křeslo řidiče elektricky nastavitelné ve 14 směrech a nepostrádalo ani masážní funkci, což je zvlášť při delších trasách velmi užitečná výbava. Avšak narovinu přiznám, že masáž není ani tolik potřeba, protože v sedačkách se sedí opravdu pohodlně, a dokonce i v prudkých zatáčkách udržují vaše tělo pevně na místě.

Velmi pohodlné je i ovládání velkého dotykového panelu a klimatizace. Ačkoliv při startu se na dotykové plošky musíte soustředit a při používání se na ně dívat, už po pár jízdách jsem vše bez problémů ovládal poslepu. Dotykové ovládání najdete také na volantu, kde si také stačí vyzkoušet fungování a za chvíli jej ovládáte jako profík. Ještě aby ne, když volant tak perfektně vklouzne do ruky. Stejně dobře funguje digitální přístrojový panel, u kterého si můžete zvolit, jaké informace o jízdě, vozidlu či trase vám bude zrovna ukazovat, a uším při každé cestě lahodí prémiový audiosystém harman kardon.

Dostatek místa pro cestující i zavazadla

Zvenčí se může zdát, že Arteon ve verzi liftback neukrývá příliš prostoru. Je tomu přesně naopak. Dokonce i cestující vzadu mají dostatek místa, ačkoliv se střecha modelu svažuje docela razantně. Je to díky nízko položené lavici na sezení. Pozadu s místem není ani kufr, do kterého je díky obřímu víku velmi jednoduchý a komfortní přístup. Pod podlahou najdete plnohodnotnou rezervu, ale vhod přijdou i postranní kapsy na ukládání menších věcí. V základu má kufr objem 563 litrů, po sklopení zadních sedadel můžete naložit až 1557 litrů.

Motor, jak se sluší a patří

Pod kapotou najdete zážehový dvoulitrový čtyřválec, který je v této verzi spojen výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Maximální výkon motoru je 235 kW a nejvyšší točivý moment 420 Nm. Troufám si říct, že pro každého řidiče nabídne dostatek vzrušení, ačkoliv to není „závoďák“ v pravém slova smyslu. Téměř kdykoli stačí šlápnout na plyn, nechat převodovku podřadit a vystřelit za svým cílem. Podle stylu vaší jízdy si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených jízdních režimů – Comfort, Sport a Race. Pokud by vám ani jeden z přednastavených režimů nevyhovoval, můžete si nastavit svůj vlastní pod názvem Individual. Při nejostřejším nastavení si dokonce užijete zajímavý zvukový doprovod motoru a v některých případech se nevyhnete ani drsnému praskání. V takovém případě není nutné aktivovat ani „umělý“ zesilovač zvuku motoru, který je naštěstí možné deaktivovat.

Jistě vás zajímá, jak je na tom spotřeba. Vzhledem k tomu, že jsem s vozidlem trochu řádil, pohyboval jsem se okolo 10 litrů na 100 km, ale věřím, že pokud by se řidič snažil jezdit trochu úsporněji a nešlapal tolik na plyn, dostane se na příjemnější číslo.

Bydlení po britsku s úctou k české historii: Tak bude vypadat unikátní přestavba domu v Dejvicích24. 10. 2022

Důležité však je, že Arteon R jezdí opravdu krásně. Nejen pohon všech čtyř kol, ale i o 20 mm nižší podvozek je cítit a přidává na pozitivním zážitku z jízdy. Motor navíc velmi dobře spolupracuje s převodovkou, řízení je velmi přesné a vůz se pohne přesně tam, kam jej pošlete. Volkswagen Arteon tímto alespoň v mých očích potvrdil, že je opravdový suverén, a dost mě překvapilo, jak krásně dokáže přecházet od nabitého sportovce k jízdě ve stylu velmi komfortní limuzíny. Je to univerzál, který zastane všechny funkce na jedničku.

Pár slov závěrem

Co dodat závěrem tohoto testu? Volkswagen Arteon R je automobil, který mě velmi překvapil a rozhodně předčil má očekávání. Designově ho řadím mezi špičku dnešních aut, a až budete mít možnost poznat jeho jízdní vlastnosti, věřím, že se do něj zamilujete podobně jako já. Mnou testovaný vůz sice skoro překročil cenu dvou milionů korun, ale měl opravdu tu nejvychytanější výbavu, kterou mnohdy ani nepotřebujete. Nejlepší bude, když si vůz prohlédnete ve vaší vlastní konfiguraci, kterou si můžete vytvořit na stránkách výrobce.

Zdroj: Volkswagen, volkswagen.cz, Jan Witek