Volkswagen ID.4 GTX – tak trochu jiný elektromobil

Volkswagen ID.4 GTX je elektromobil německé automobilky, která má v rámci rodiny ID ještě několik dalších modelů. Tato „čtyřka“ má opravdové sportovní ambice a od ostatních se odlišuje poupravenou přídí s designově upraveným nárazníkem a mřížkou. Těch odlišností však najdete ještě trochu víc.

ID.4 GTX patří k vozům, které ve mně zanechaly silný dojem a k nimž jsem si vytvořil jisté emoční pouto. Podle ohlasů lidí, kteří mě s tímto vozem potkávali, jsem rozhodně nebyl sám. Pojďme si jej prohlédnout víc zblízka.

Vypadá hezky zvenčí i uvnitř!

Když už jsem zmiňoval ty odlišnosti: standardem jsou světlomety IQ.Light LED Matrix vpředu (za příplatek propojení svítící linkou) a 3D LED světla vzadu. Na karoserii lze najít několik označení GTX. Specifická je i standardně dodávaná černá střecha včetně ližin. Příplatkové položky přidávají panoramatickou střechu bez clony, ale ostrého sluníčka se bát nemusíte. Speciální prosklení si se slunečními paprsky poradí bez pomoci clony. Panoramatická střecha se rozprostírá téměř přes celou šíři střechy a je údajně největší, jakou kdy Volkswagen v sériovém autě použil.  Nový design dostal i nárazník vzadu a těšit se můžete i na obrovská kola. Standardně dostanete dvacítky, které je možné za příplatek nahradit testovanými jednadvacítkami.

Český motorkář po těžké nehodě v Íránu: motorka na odpis, rentgen přes kalhoty, zbraně na hranicích, ale i štěstí na hodné lidi27. 9. 2022

Design vozu je na pohled velmi příjemný. Linie působí elegantně a už jen zapuštěné kliky, velká a výrazná kola a krásný světelný podpis vás zaujme na první pohled. Tento krasavec vás navíc pokaždé jako majitele řádně přivítá. V případě, že jej vybavíte funkcí Keyless Access, vás uvítá rozsvícením světlometů IQ.LIGHT LED Matrix, jakmile se k němu přiblížíte s klíčem. Pokud se budete k vozu přibližovat či se od něj vzdalovat v noci, funkce Leaving home a Coming home se světelnou projekcí zajistí, abyste došli bezpečně. A to nejen v rámci exteriéru: „čtyřka“ vás přivítá i v interiéru pomocí světelné a zvukové signalizace.

Středobodem je pak hlavní displej infotainmentu s úhlopříčkou 12 palců, který je velmi dobře čitelný a ovladatelný. Interiér je velkoryse prostorný a můžete ho navíc patřičně rozzářit díky ambientnímu osvětlení. V sériové výbavě máte na výběr deset barev, ale volitelně lze paletu barev rozšířit až na 30. Zdroje světla jsou mimo jiné na palubní desce, v odkládací přihrádce na mobilní telefon a ve dveřích a v noci vytváří příjemnou a útulnou atmosféru.

Příjemně působí také velký středový tunel, který slouží jako úložný prostor. V přední části je šikovná přihrádka, ve střední části najdete držáky na nápoje, bezdrátovou nabíječku a dva USB-C porty k nabíjení mobilních zařízení (Apple CarPlay a Android Auto fungují bezdrátově). Další dva USB-C porty najdete v zadní části vozu, kde je i ovládání třízónové klimatizace. Musím říct, že i na druhé řadě sedadel se pohodlně usadí člověk s výškou okolo 190 cm, i v případě, že před ním bude sedět někdo podobné výšky. Žádný z pasažérů se zároveň nemusí obávat, že by se do vozu nevešla jeho zavazadla, protože je pohodlně uloží do kufru o objemu 543 litrů.

Navigace s rozšířenou realitou a aktualizace na dálku

Volkswagen ID.4 má k dispozici navigaci s rozšířenou realitou i tzv. „OTA“ (over the air) aktualizaci, díky které majitelé nemusí jezdit do servisu, protože si auto stáhne vše bezdrátově. Navigační pokyny na head-up displeji formou rozšířené reality jsou příjemné a sledování navigace je díky nim ještě komfortnější. Co přesně si pod rozšířenou realitou v navigaci představit? Jedná se o jakýsi doplněk ke standardnímu head-up displeji, který navíc zobrazuje navigační šipky vznášející se před vámi na křižovatce v místě, kde máte odbočit. To však není jediná funkce, rozšířená realita také dokáže na dálnici ukázat pruh, ve kterém se máte držet, případně efektně upozorňuje na vozidlo, kterého se vaše ID.4 drží v rámci adaptivního tempomatu. V rámci bezpečnosti umí také upozornit na opuštění jízdního pruhu. Animace vypadají příjemně, jsou dobře viditelné, ale zároveň vás při jízdě nijak neruší.

Kromě aktualizací můžete na dálku svůj vůz také sledovat a ovládat. Slouží k tomu mobilní aplikace We Connect ID., která vám na vašem smartphonu umožní vidět zbývající dojezd vozidla, nastavit klimatizaci a spustit či zastavit proces nabíjení. Digitální služba We Connect Start z vozu zase vytvoří zcela propojené auto. Vůz může být online díky vestavěné eSIM kartě, která umožňuje automaticky aktualizovat dopravní informace v reálném čase nebo nabíjecí stanice se stavem obsazenosti, aktuálními cenami a otevírací dobou.

Vítejte ve sportovním elektromobilu

Zcela nové označení ID.4 GTX navazuje na tradici sportovních modelů GTI, R a spol. Konkrétně to znamená například pohon všech kol tvořený dvěma elektromotory a výkon 220 kW, tedy přibližně 300 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládnete za 6,2 sekundy, pokračovat můžete až na 180 km/h, poté „nastoupí“ omezovač.

Abyste však od vozu dostali plný výkon 300 koní, je potřeba, aby byla teplota akumulátoru v teplotním okně okolo 23 až 50 stupňů Celsia. Trakční baterie by navíc měla být nabita na více než 88 %. I přes splnění všech těchto podmínek si však maximální možný výkon elektromotorů užijete jen na 30 sekund. Poté síla klesne v řádech několika jednotek procent. I tak je dynamika vozu velmi dobrá a po sešlápnutí plynu vás pořádně přimáčkne do sedačky.

Jízda sama o sobě je velmi pohodlná, ale některé nerovnosti dají 21palcovým kolům trochu zabrat. Ale když ona ta velká kola vypadají tak hezky… Nicméně na běžné městské i mimoměstské ježdění je vůz příjemný a velmi komfortní je i jízda do zatáček, kde ID.4 perfektně drží na silnici a příliš se nenaklání. Přesně v tomto případě se naopak ukazují výhody kol s nízkoprofilovými pneumatikami.

Pohodlné nabíjení doma i kdekoliv jinde

Máte-li možnost nabíjet svůj elektromobil doma, nejvhodnější bude pořídit si wallbox pro domácí použití – ID. Charger, ze kterého se rázem stane domácí „čerpací stanice“. Vy tak každý den můžete nastoupit do plně nabitého vozu a na cestách nebudete ničím omezeni. ID.Charger může být vybaven wi-fi, LTE a elektroměrem. Inteligentní funkce nabíječky je možné řídit prostřednictvím služby We Charge, která je součástí aplikace We Connect ID, o které jsem psal o pár řádků výš. Profesionální instalaci vám na přání zařídí přímo prodejce automobilů Volkswagen. K dostání jsou celkem 3 verze wallboxů: základní verze ID. Charger, která vyjde na 399 eur (přes 10 000 korun), verze ID. Charger Connect, která stojí 599 eur (necelých 16 000 korun) a nejvyšší verze s LTE modulem, kterou pořídíte za 799 eur (přes 21 000 korun).

Potřebuje Česko LGBT+ média? Evropský průzkum jasně ukazuje, že mají klíčový vliv nejen na komunitu, ale i na většinovou společnost10. 10. 2022

S nabíjením si hlavu nemusíte lámat ani na cestách. Volkswagen poskytuje službu We Charge, v rámci které máte po celé Evropě k dispozici více než 150 000 nabíjecích stojanů, včetně celé sítě rychlonabíjecích stanic IONITY (obsluhuje také nejrychlejší nabíjecí stanice v Česku). I tato služba je součástí aplikace We Connect ID. Kdykoliv budete chtít nabíjet, propojíte se s nabíjecí stanicí a pak už jen počkáte, než šťáva nateče do baterie. Navíc můžete čerpat různé cenové výhody a benefity, které zajišťuje nabíjení z rychlonabíjecích veřejných stanic.

Je to příjemný kousek!

Volkswagen ID.4 GTX je svižný elektromobil, která nabídne výborný jízdní komfort a širokou škálu dostupné výbavy. A cena? Standardní ID.4 Pro začíná na ceně přes 1,3 milionu korun, zatímco verze GTX přijde na 1 597 900 Kč. Avšak tato částka není konečná. S příplatkovou výbavou se vyšplháte ještě výš. Více si však můžete prověřit v rámci vlastní konfigurace na webu výrobce.

Zdroj: Volkswagen, IG: @volkswagencz, volkswagen.cz, Jan Witek