Pilot David Hecl: kdybych si mohl vybrat vlastní posádku, vyberu si do týmu samé homosexuály
Cesta k tomu stát se pilotem není jednoduchá. Je to běh na dlouhou trať, spousta píle, trpělivosti, respektu a nespočet hodin v učebně a na simulátorech. Nejen o tom, ale i o fungování leteckých společností, vtipech na palubě a posádce promluvil pilot David Hecl.
Je obtížné stát se pilotem dopravních letadel? Co všechno musíte podstoupit?
Je to opravdu hodně obtížné. Začíná to tím, že pokud se uchazeč chce stát dopravním pilotem, tak musí vyrazit nejdříve na zdravotní prohlídky, které se dělají právě profesionálním pilotům. A to je ten nejlepší začátek, protože tam se člověk dozví, jestli má vůbec význam dál pokračovat. Mohou vám tam říct, že máte nějakou zdravotní indispozici, která vám nedovolí se stát pilotem. Začíná to tedy tím, že člověk musí mít určitou kvalitu svého vlastního zdraví. Tam to tedy začíná i končí. Další věcí je, že se pilot musí celou svou kariéru něco nového učit. Stejně jako letadlo letí zhruba tisíc kilometrů za hodinu, se pohybuje i celý letecký byznys. Pokud to pilot nestíhá, tak tam nemá co dělat. Po celý zbytek života se musí stále učit. Další velmi důležitá část je angličtina, bez té to prostě nejde.
A jak je to se studiem?
Často se mě zájemci o tento obor ptají, zda pro toto povolání stačí střední škola. Stačí to, ale všem doporučuji i vysokou školu. Ne z toho důvodu, že by je vysoká škola všechno naučila, ale z důvodu, aby je naučila potřebný základ a zodpovědnost. A i umění se učit. Kdybych to shrnul, co je potřeba umět k tomu být do budoucna úspěšný v kariéře pilota, tak je to vysoká škola, zdravotní způsobilost, angličtina a velká nekončící píle. Poté má člověk šanci stát dopravním pilotem.
Kolik času musí člověk věnovat tomu, aby se stal pilotem?
Od vašeho rozhodnutí až po usednutí do kokpitu dopravního letadla trvá cesta zhruba tři až pět let. Je to práce a studium na plný úvazek. Stovky hodin v učebně,v simulátorech a v letadle. A v dnešní době je to i o velkých financích. Někdy se stává, že se do systému dostávají lidé, kteří mají peníze, ale nemají k letadlům vztah. Na druhou stranu jsou tu pak i takoví uchazeči, z kterých by byli skvělí piloti, ale nemohou si to dovolit. Někdy se setkávám i se smutnými příběhy.
Kolik zhruba výcvik stojí?
Trvá to tři až pět let a jedná se o několik stovek tisíc či spíše miliónů korun.
Co myslíte, že by takový pilot měl mít za charakteristické rysy? Co musí umět dobrý pilot?
Pokora a úcta je základním atributem pilota. A aby to nebyl frajírek. Tak letectví nefunguje. Aby mohl být pilot na pozici kapitána třeba právě A380, tak kromě toho, že má znalosti, zkušenosti, umí létat s letadlem, tak musí být i dobrý komunikátor. Musí být dobrý lídr a umět dělat rozhodnutí, za kterými si bude stát. Pokud se člověk neumí rozhodnout, neumí to vykomunikovat a neumí být lídr, tak nemá šanci se na pozici kapitána dostat.
Je tedy pilotování pro každého?
Pilotování jako takové, když to budeme brát tak, že dáme ruce na řízení letadla a budeme s ním létat nahoru dolu, tak to pro každého je. Na tom nic není, to se naučí každý. Ale pokud se bavíme o tom, že jsme kapitáni dopravního letadla, které stojí deset miliard korun, máte na palubě šest set cestujících a letíte ve velké výšce, tak je pilotování letadla jen jedna ze základních nutných podmínek stát se kapitánem. Ale není to to nejdůležitější. To letadlo má autopilota, a ten umí létat lépe než vaše ruce. A kapitán tam je manažer letu. Vede tým, komunikuje a dělá rozhodnutí. A hlavně je to profík.
Mohou se k vám lidé přihlásit na kurzy létání?
Ano, dnes ne již aktivně, ale v covidu jsem učil. Mám platnou instruktorskou kvalifikaci, alespoň na ta malá letadla. Takže ano, nedávno jsem kvalifikaci i prodlužoval. Je to věc, která mě baví.
Pojďme k vašemu příběhu. Vy jste známý tím, že jste jako první Čech pilotoval letadlo Airbus A380. Jak jste se k takové příležitosti dostal?
Tak za tím stojí dlouhý příběh. Toto letadlo se stalo mým velkým snem, když jsem nastoupil k Emirates. Nejdříve jsem začal létat na Airbus A330, později i na A340, a říkal jsem si, že se možná někdy i podívám na Airbus A380. V té době to ale nebylo úplně jisté. Každopádně počet právě A380 se zvyšoval a naopak počet A330 a A340 se začínal snižovat. A to byla dobrá zpráva. Najednou jsem dostal email, že jsem přeřazený na A380 s informací, kdy mi začíná výcvik. Tak jsem si říkal, že je to fajn, že se třeba na rok či dva můžu podívat právě na A380, a budu to mít ve svém leteckém deníčku. A pak se vrátím na A330 a A340 jako kapitán. Protože takový byl i oficiální postup. A tam už dolétám zbytek své kariéry. Jenže v momentě, kdy jsem tedy nastoupil na A380 se Emirates rozhodlo, že už dál ty dvě zmíněná letadla provozovat nechtějí. A že my všichni, co jsme jako „first officer“ na A380, tam i zůstaneme. Tohle tedy byla cesta na tu krásnou A380.
Pracoval jste pro ČSA, Emirates, a Korean Air – jaký je rozdíl ve fungování těchto společností? A jaké jsou rozdíly v práci posádky?
Jsou to tři naprosto odlišné společnosti. Každá má své. V ČSA všichni mluví stejným jazykem a jsou převážně podobného vzdělání a náboženského vyznání. V Korean Air je to velmi podobné. Jen je tam několik cizinců navíc. Ale v Emirates jsou lidé z celého světa. V době, kdy jsem tam byl já, tam bylo mezi piloty 85 národností. Je tam všechno naopak. To už nemáte jeden jazyk, kulturu či náboženství. To máte krásný babylon z celého světa. A fungování v takové posádce je velká výzva. Ale Emirates je a vždy bude výběrová společnost, a z velkého množství uchazečů si vybírají ty, kteří jim do jejich filozofie zapadají. A tak budou nedílnou a podstatnou součástí tohoto velkého stroje.
Téměř pokaždé jsem letěl s člověkem, kterého jsem před tím nikdy neviděl. Bylo jen několik málo letů, kdy jsem letěl s kolegou, kterého už jsem znal. Pokaždé, když člověk přišel do práce, tak letěl s někým z druhé strany světa a neznal ho. A přes to to fungovalo skvěle, a proto létání s touto společností bylo perfektní.
Nikdy se nestalo, že by došlo třeba ke konfliktu náboženskému či kulturnímu?
Nestalo, ale musí na to být člověk připravený. Vzpomínám si, že když jsme nastoupili do Emirates a měli jsme několik dní pozemní výcvik, tak jedním velkým tématem bylo vyprávění vtipů. Protože vtip, který si řekneme my v Čechách, může někoho z druhé části světa urazit. Já jsem v tomhle naštěstí dobrý, já neumím vtipy ani v češtině, natož v angličtině. Takže mě netrápilo, že bych řekl něco, co bych neměl.
Ke konfliktům mezi lidmi opravdu nedocházelo, protože celé Emirates je o spolupráci a komunikaci v posádce dopravních letadel.
Ve filmech často vidíme, že je pilot maskulinním povoláním. Co je na tom pravdy?
Asi máte pravdu, že je to vžité ve společnosti. Ale rád bych zmínil, že například v Emirates je mnoho dam na pozici pilotky, či kapitánky. U nich se opravdu nerozlišuje, zda je pilot žena nebo muž. Dokonce jsme měli i ženu instruktorku, která vedla jeden z mých výcviků. Takže jsem se s ženami potkal opravdu často. V dnešní době je to opravdu otevřené. A klobouk dolů před ženami, které jdou do takové kariéry. A aby se prosadily, musí často umět mnohem více, než muži.
A co třeba homosexuálové? Jsou i oni piloti a v rolích kapitánů?
To je velmi zajímavá otázka. Homosexuálů je hodně mezi stevardy. Moje odpověď je na to taková, a vždy byla, že s nimi mám tu nejlepší zkušenost. Oni jsou totiž obrovští dříči. Na palubě pracují poctivě a spolehlivě. Navíc se o nás velmi hezky starali (smích). A vždy jsem říkal, že kdybych se mohl vybrat posádku, tak si vyberu samé homosexuály. Protože s těmi se mi létalo nejlépe. I když sám jsem jiného zaměření, tak z hlediska profesního pro mě byli vždy perfektní.
Mám pocit, že když létali heterosexuálové jako stevardi, tak se mi zdálo, že nebyli spokojení se svou prací. Možná nedosáhli všeho čeho chtěli, chtěli být piloti. A často to bylo znát. Ale právě u homosexuálů jsem měl pocit, že jsou absolutně srovnaní s tím co dělají, a dělají to s láskou.
Co plánujete do budoucna?
U nás se situace mění každý den jako na frontě. Já jsem velmi vděčný za práci, kterou mám dnes. Létám na private jetu zde z Prahy. Nicméně svět se znovu vrací k normálu, a s tím souvisí i mé výzvy. Má srdeční záležitost je Emirates a A380. Takže, pokud taková nabídka znovu přijde, a já věřím, že by mohla přijít, tak samozřejmě bych neváhal ani vteřinu a ihned bych do toho šel.