
Budou simíci v The Sims 5 nebinární? Lidé podepisují petici za neutrální oslovování genderově nevyhraněných avatarů
The Sims je jednou z největších počítačových her vůbec. První díl vyšel v roce 2000 a předcházely mu simulátory stavby města. Později se přidaly rozšiřující balíčky a The Sims Online (2002). Zajímavé je, že tato verze utrpěla právě na tom, že se snažila simulovat realitu – a tedy i ekonomiku. Hráči se však fanaticky snažili spíš o zlepšování svých schopností než o interakci s ostatními. Od té doby se simíci přesunuli do PlayStationu 2 (2003) a o rok později spatřila světlo světa dvojka této oblíbené hry. Ta už přišla s plným 3D zobrazením a velkou novinkou byla funkce genetiky – tedy dědičnosti po rodičích jak ve vzhledu, tak v charakteristikách povahy. Během let 2005-2008 se do hry přidávaly rozšiřující balíčky. Kromě toho přibyla hráčům i nová zásobárna věcí z dodatečných balíčků, ve kterých kromě jiného našli třeba něco z H&M nebo nábytek z Ikea.
Jak šel čas, po dalších mezikrocích přišli tvůrci s asi nejoblíbenější verzí, a to s The Sims 3 (2009). Spousta hráčů se slzou v oku vzpomíná na doby, kdy mohli své simíky sledovat při pohybu městem a přepínat ovládání všech postav. To ve hře The Sims 4, jež zaťukala na dveře hráčům v roce 2014, není možné. Porovnávat obě řady by bylo na dlouho, ale vzpomeňme alespoň na pár základních rozdílů, kterých si fanoušci všimli a které nejnovější verzi hry neodpustili: Přestože je nyní možný multitasking a samozřejmě i grafické zpracování se dočkalo pokroku, lidem často chybí možnost lépe zvolit barvu nábytku a neomezeně vybírat barevné kombinace nejen v rámci tvorby domů, ale i stylů simíků. Řadě hráčů chybí i možnost položit si pozemek kamkoli chtějí a postrádají i větší svobodu ve výběru velikostí těchto míst ke stavbě. Stručně řečeno: verze The Sims 4 někoho nadchla, ale jiné zklamala právě proto, že za cenu urychlení načítání a vylepšení na jiných místech obětovali tvůrci to, co si hráči oblíbili na předešlé verzi. Některé připomínky spravily dodatečné balíčky. Ale ne všechny...
Aktuálně je v řešení vydání The Sims 5. Kdy vyjde, to je otázka – snad to bude brzy. Na internetu se roztrhl pytel s domněnkami a seznamy přání, která by bylo fajn splnit. Kromě novinek a návratu k některým oblíbeným funkcím, které byly možné ve trojce, se pětka už nyní dočkala poměrně zvučného požadavku: Chceme nebinární postavy a k tomu i správný jazyk, dočetli se tvůrci. To znamená požadavek na simíka, jehož bude hra oslovovat zájmenem, které neodkazuje ani na muže, ani na ženu – tedy vyhne se slovům „ona“ a „on“. V českém jazyce by to znamenalo i jiné skloňování a každý další jazyk by se také měl přizpůsobit této novince.
Že se nejedná jenom o plácnutí do vody, o tom hovoří i oficiální petice, kterou k 17. 1. 2022 podepsalo již 22 205 lidí. Původní záměr byl dodat tuto možnost už do zavedené hry The Sims 4, ovšem autor požadavku si je dle popisu petice vědom složitostí, které by tak zásadní úprava přinesla, a tak žádá, aby byli nebinární simíci bráni v potaz alespoň při tvorbě The Sims 5. Pointou je, že by si hráči měli mít možnost svobodně vybrat nejen to, jak jejich simík bude vypadat, ale i jakým způsobem bude oslovován. To aktuálně hra vybírá automaticky dle zadaného pohlaví na začátku úprav simíka.
Zdroj: Giphy
Tvůrci The Sims již v minulosti vyrazili naproti LGBT+ komunitě, když se rozhodli zavést možnost vybrat si, zda je simík fyzicky schopen porodit dítě, anebo jej zplodit. Lze tedy vytvořit ženu, jež bude schopná oplodnit muže. To ocenila řada hráčů, ovšem někteří jsou proti. V diskuzích se uvádí například kritika, že se jedná o sci-fi. Uživatel/ka Lquinn napsal/a: „Přestože jsem rád/a za změny v otázkách genderu v The Sims, muž, který je těhotný, nebo žena, která jej oplodnila – to mi nezní realisticky. Pojďme si počkat na to, co zvládne věda za pětadvacet let.“ Jiný hlas naopak argumentuje: „Vyhovuje mi, jak je to v The Sims 4. Lidé, kteří nechtějí možnosti flexibilního genderu, ho nejsou nuceni využívat. A další (jako já) mohou dělat cokoli podle svého srdce.“
Není nezajímavé, jak ostrá debata se tímto otevírá. Někteří hráči, kteří vlastní hru, jež počítá s upíry a únosy UFO, mají problém s tím, že je nerealistické oplodnit chlapa (?!). Podobná diskuze se samozřejmě nyní otevírá i v otázkách dodání nebinárního simíka: zatímco na jedné straně stojí nebinární hráči (a jejich podporovatelé), kteří mají pocit, že je hra nereprezentuje, na druhé straně kroutí očima ti, kteří jinak bez problémů pozorují své simíky při vtipkování s Clementem Frostem, což má být otec zimy, jenž se zjevuje na svátky.
Zdroj: Giphy
Jeden z komentujících položil otázku: „Pokud se [tvůrci] rozhodnou podpořit nebinární gender, jak sestaví seznam těch, které podpoří? Rozdíly mezi binárním a spektrem mezi tím jsou nekonečné.“ Na to odpověděl další diskutující, kterému by stačilo, kdyby měl na výběr z následujících možností: žena, muž, gender získaný narozením, žádný a simíkův gender (zvolený).
Společnost Maxis Studios se rozhodla k situaci vyjádřit. Zde přeložený úryvek:
Když jde o reprezentaci, nejde o cíl, ale o cestu, na které soustavně pracujeme. […] V této chvíli nemůžeme potvrdit žádné termíny, ale můžeme říct, že náš tým opravdu dlouhou dobu vyhodnocuje možnosti přidání genderově neutrálního jazyka vzhledem k tomu, jak komplexní zásah by to byl. Aktuálně procházíme změny nutné nejen vzhledem k velikosti hry, ale i vzhledem k možnostem všech 18 jazyků. […] Je to pro nás nesmírně důležité, což znamená, že to chceme udělat správně.
Závěrem je dobré uvést, že se v Maxis Studios opravdu snaží jít naproti diverzitě, a tak již vyslyšeli i dřívější petici, která požadovala více možností barev pleti. V roce 2020 vyšlo oficiální vyjádření, že si tvůrci uvědomují nedostatky v tomto směru a chtějí je napravit. Tehdy petici podepsalo 86 505 lidí. Vadilo jim, že i ty odstíny tmavších pletí, které byly do hry dodány, nejsou vytvořeny dostatečně dobře. Mají zvláštní popelavý podtón a v některých částech obličeje simíků se objevuje diskolorace. Současně pak make-up nevypadal na tmavších simících kvůli technickým problémům tak, jak by měl. Společnost EA si tehdy vzala připomínky k srdci, problémy bez výmluv uznala a pustila se do nápravy.