Cestovatelské priority se mění, rok 2022 dá turismu nový rozměr. Jaké trendy budou následovat moderní cestovatelé?

Prakticky všechny oblasti našeho života ovlivnila koronavirová pandemie. A sektor cestování je tím, který dostal skutečně pořádně „na frak“. Lidé sice své cestovatelské plány jen tak nevzdávají – pravdou ale je, že je přehodnocují. To se pak zrcadlí také v cestovatelských trendech na rok 2022. Jaké tedy bude letos cestování?

Na světě snad neexistuje nikdo, kdo by pod tíhou pandemie nezačal bilancovat a např. přehodnocovat žebříček svých hodnot. To pak platí i pro cestovatelské plány, které v sobě jednoduše odrážejí, jaké nové priority nyní lidé mají. Důležitá tedy v tomto roce bude vzdálenost (resp. spíše „blízkost“) zvoleného cestovatelského cíle, ale také související etické aspekty cestování. „Lidé se nebudou příliš vzdalovat z domova. K tomu existuje celá řada důvodů od přetrvávajících protiepidemických opatření až po důvody rozpočtové či ekologické,“ myslí si dr. Philippe Masset, jenž se profesně zaměřuje mj. na hotelnictví a cestovní ruch.  Jedním z největších trendů pak bude sólo cestování společně s větším důrazem kladeným na zdraví a wellness. „Cestovatel roku 2022 bude mnohem rafinovanější než cestovatel minulosti a bude se více zajímat o udržitelnost, místní komunity, lidi a značky, které jsou v souladu s jeho vlastními osobními principy,“ tvrdí pak docent v oboru financí a ekonomiky dr. Jean-Philippe Weisskopf. Dle jeho slov se pak zážitková ekonomika (tedy prodej zážitků spíše než produktů) a esencialismus (vyhýbání se všemu, co není nezbytně nutné) stanou rostoucími trendy v oblasti cestování a pohostinství. 

Bojíte se krize a schováváte si peníze na horší časy? Pod polštářem i na účtu vám je sežere zákeřná inflace! Jak si s ní poradit?29. 3. 2022

Štěstí je jen tehdy skutečné, když je sdílené…

…ačkoliv právě na tuto myšlenku si možná vzpomenou všichni ti, co viděli snímek Útěk do divočiny (nebo četli jeho stejnojmennou předlohu od Jona Krakauera), faktem je, že minimálně rok 2022 v oblasti cestování zrovna o sdílení nebude. Tedy, cestovatelé možná budou sdílet své zážitky na sociálních sítích, cestovat by však měli sami. Alespoň dle predikcí švýcarské hotelové školy École Hôtelière de Lausanne bude totiž sólo cestování největším trendem tohoto roku. Proč? Lidé se snaží pronikat do svého nitra. A k tomu potřebují klid. Osobní růst a sebeobjevování získaly během pandemie na důležitosti, lidé se zároveň začínají zajímat o to, jak by se mohli stát soběstačnými. A tak není divu, že roste zájem o trávení času o samotě, kdy je možné meditovat, objevovat svět, navazovat nová přátelství. „Se současnými flexibilními pracovními podmínkami, které zavádějí firmy po celém světě, se řada lidí může začít snažit pracovat také ze zemí, které sami chtějí navštívit. A nebudou čekat, až s nimi bude mít čas cestovat někdo z přátel či rodiny,“ doplňuje Masset, který na École Hôtelière de Lausanne vyučuje o financích.

Trendem se tak stane také individuální turistika. Ano, ta turistika, která je nám Čechům/Češkám skutečně vlastní. Stačí vzít do ruky mapu (nebo mobilní telefon s příslušnou appkou) a nové dobrodružství je (v balíčku se sebepoznáním) na dosah. Jak v rámci Česka, tak i celé Evropy je toho přitom k objevování nespočet. Skvělý zážitek může nabídnout např. španělský nepříliš hustě zabydlený hornatý region Priorat, který je doslova protkán stezkami lemovanými cypřiši a borovicemi (mimochodem, lokalita se také proslavila špičkovým vínem). Na zástupy turistů tu přitom můžete opravdu zapomenout, a to ačkoliv se vaším výchozím bodem může stát např. klášter Poblet (protože duchovní poznání je přeci základ), k němuž se lze dopravit z Barcelony (vlakem) během pouhé jedné hodiny.  Podobných možností ale samozřejmě nabízí nejen Španělsko nespočet.

Zdroj: Giphy

Ekologie a udržitelnost

Asi nikoho dnes nepřekvapí, že i turisté se již při výběru destinace, kam zamíří, ale také při volbě ubytování a konkrétního programu, zaměřují na to, aby celý výlet byl udržitelný a na planetu měl co nejmenší dopad. Tím, co bude v dohledné budoucnosti na vzestupu, bude tzv. holistická pohostinnost zaměřující se na zdraví a pohodu. „Pandemie přispěla k urychlení povědomí o nutnosti žít v souladu s naší planetou a různými kulturami,“ upřesňuje Masset. Ekoturistika tedy zažije svůj boom – a mnohé evropské země jsou na to již připraveny.

Např. rakouská destinace Werfenweng je zařazována mezi „pionýry“ v cestovatelské udržitelnosti a její model tzv. měkké mobility se stal pro mnohé pozitivním příkladem. A jak vypadá zdejší zodpovědné cestování v praxi? Werfenweng umožňuje napříč regionem bezuhlíkové cestování a pobízí návštěvníky, aby zdejší krásy poznávali ideálně pešky, na koňských povozech, v elektromobilech, ale také prostřednictvím kyvadlové dopravy či vlaků. Iniciativa v celém regionu navíc k zodpovědnému cestování povzbuzuje i místní obyvatele, a dokonce vedla k utvoření tzv. Alpine Pearl, tedy sítě alpských komunit, jež podporují cestování bez aut šetrné k životnímu prostředí v Alpách.

Svět prapůvodního obyvatelstva Evropy, kultury a gastronomie – takové je španělské Baskicko!18. 5. 2022

Když klíčem pro výběr dovolené není jen lokalita

Možná to může být hůře představitelné, zejména pak pro všechny ty, kdo na otázku, kam míří na dovolenou, odpovídají jednoduše tak, že uvedou název země. Ale právě země bude v konkrétním výběru vlastně sehrávat poměrně malou roli. Minimálně letos (ale lze čekat, že daný trend se časem stane docela běžnou normou) bude řada cestovatelů raději setrvávat v blízkosti domova. Ať už přímo ve vlasti, tak příp. v zemích okolních. To pro nás v Česku znamená, že nejpopulárnějšími destinacemi se stanou okolní státy. Ať už půjde o Rakousko, Německo, Švýcarsko či Slovensko, kde si lze skvěle užít jak zimní, tak i letní sezonu, nebo třeba o státy, které nabídnou i možnost trávení času u moře (Španělsko, Itálie, ale třeba i Madeira apod.), všude je možné najít zajímavé cíle, ale příp. se na místo určení dopravit i relativně ekologicky. Zda člověk vyrazí sám, nebo s doprovodem, je už jen jeho volba. V každém případě ale „potáhnou“ místa, která mohou nabídnout určitou „přidanou hodnotu“, jež je pro mnoho dnešních cestovatelů tím, co při výběru dovolenkového cíle prostě rozhodne…

Zdroj: industry.ehl.edu, scmp.com, betterup.com, itdr.org.vn, masterclass.com, spain.info, sustainability-leaders.com, alpine-pearls.com, forbes.com