Fantastické ovládání snů není výmyslem filmařů. Existují techniky, jak se naučit pod plnou kontrolou vlastní mysli prožít živý sen

Viděli jste někdy film Počátek? Pokud ano, možná vás napadlo, že by bylo skvělé ovládat sny natolik, abyste si v hlavě vytvořili svůj vlastní příběh. Už žádné svévolné obrazy a sledy událostí, které není možno ovlivnit. Že to zní jako jedno velké sci-fi přání? Pak vás možná potěší, že existuje možnost, jak se ponořit do své mysli a být pánem vlastních snů.

Jak nás uchvátil Christopher Nolan

Ve filmu Počátek se snění prolíná s mnoha dějovými linkami. Hrdinové si navzájem vstupují do podvědomí, ovládají zdánlivou realitu, perou se o kontrolu nad situací a noří se hlouběji a hlouběji do dalších vrstev. Přestože snímek oslavil svou premiéru již před více než dekádou, ještě stále uchvacuje své fanoušky a mnozí se k němu rádi vracejí. Proč? Kromě skvělých hereckých výkonů a brilantního režijního vedení se totiž divákovi dostane ještě něčeho navíc, tedy malého splněného přání. Kdo by nechtěl vidět na vlastní oči všechny své fantazie – být schopen ovládat realitu, vymýšlet si alternativní prostředí a zkoušet, kam až sahá jeho kreativita?

Zapomeňte na ryzí mužství a ženství. V každém muži je kus ženy – a v ženě zase muže, tvrdí vědci21. 2. 2022

Mimo kontrolu

Téměř každý si pamatuje na chvíli, kdy se probudil z nějakého snu. Někdy se příběh vytratí okamžitě, jindy zbyde alespoň pocit a útržky. Jsou tu ale i takové, z nichž nám dojem zůstane navždycky. Ať už noční můra, zábavná adventura, romantika, anebo zdroj poluce, sny se často ubírají směry, které nemáme šanci ovlivnit. Z noční můry se s trochou štěstí probudíme dřív, než nás sežere zombík, ale možná už nikdy nenajdeme svou maminku v obchoďáku, ve kterém jsme se ve své hlavě v dětství ztratili. Zoufalost, kterou v tu chvíli cítíme, přestože je našemu spícímu tělu už dávno přes osmnáct, je reálná. Už jste někdy křičeli, ale nevydali jste ani hlásku? A naopak, stalo se vám někdy, že byste rádi pokračovali ve snění tam, kde jste začali, ale váš mozek přepnul program? Pak vás potěší, že existuje způsob, jak své sny ovládat.

Co je lucidní snění

Možná vás zajímá něco málo z vědecké stránky věci. Tak ve zkratce: lucidní snění přichází většinou v REM fázi spánku. Tu pozorovatel na spícím pozná, když se mu pod víčky rychle pohybují očí. Od toho i název: Rapid Eye Movement. První zmínka o takovém snění hovoří o starověkém Řecku a Aristotelovi. Ten prý popsal sebeuvědomění během snění.

Sny, jejichž průběh lze ovlivnit, nepřicházejí často. Podle HealthLine.com se alespoň jednoho takového zážitku za život dostane 55 % lidí. Zní to jako vysoké číslo, ale je nutno uvědomit si, že to také znamená, že zbylých 45 % stejnou zkušenost nikdy nezažilo (a ani nezažije). A z těch, kteří se mohou chlubit lucidním snem, bude jistě řada takových, kteří již svou jedinou šanci „promarnili“. Někteří tvrdí, že jim lucidní snění připadá absolutně reálné a prožili tak příběh, o němž se až po probuzení dozvěděli, že nebyl opravdový. Ne ve své podstatě. Jiní ovšem už od začátku vědí, že se právě nacházejí ve své spící hlavě.

Jak poznat sen?

Tady se oklikou znovu vracíme k filmu Počátek. Některé rady, které v něm zazní, nejsou vůbec mimo mísu. Je dobré položit si otázku Jak jsem se sem dostal?, všímat si detailů. Někteří lidé radí zastavit se u prvního nápisu, který je ve snu nabízen, například u plakátu, který visí na zdi před námi. V reálném světě se písmenka nezmění, pokud text přečteme. Ve snu je pravděpodobné, že se obsah bude obměňovat. Využívejte například také zrcadla – vypadá všechno jako jindy? Posouvejte předměty – reagují v souladu s fyzikálními zákony? Nezměnila se váha věci, kterou důvěrně znáte? Dobrým vodítkem by mohly být i hodiny. Čas, který ukazují, bude pravděpodobně přeskakovat, poběží moc rychle, pomalu, nebo dokonce pozpátku. Pokud nemáte kolem sebe nic, co by se dalo využít, zkuste si prohlédnout své ruce. Dlaně, prsty a zápěstí. Pohybují se tak, jak mají? Vypadají tak, jak jste zvyklí? Nebo je s nimi něco jinak? Poslední velmi jednoduchou radou je zkouška dechu. Zacpěte si nos. Co se stalo? Pokud jím i nadále dýcháte, reálně jste se svého nosu ani nedotkli a jedná se o sen.

Inception My Musings GIFZdroj: Giphy

Jakmile dojde k uvědomění, že se jedná o snění, je rozhodně velkým zážitkem převzít vědomě otěže. Někteří lidé si tak užijí neomezenou moc, díky níž mohou pohybovat nejen těžkými předměty, ale i celými budovami nebo horami. Jiní popisují, že si ve svém snu vystavěli realitu podobnou videohře a užili si dobývání, boje a hledání cíle. Existují i tací, kteří situaci využili o něco hlubokomyslněji a zatelefonovali svému vlastnímu já, s nímž se otevřeně poradili o svém životě. Že je vám to málo? V takovém snu lze prožít i opravdu kouzelnou lásku nebo třeba i opravdu divoký sex – i s vyvrcholením.

Jak si lucidní sen přivodit?

Jsou lidé, které myšlenka ovládání snů nadchla natolik, že se rozhodli nelenit v posteli pro nic za nic a učili se přivolání si lucidního snění. Dokáží tak například do snu vstoupit vědomě rovnou při usínání. Zní to lehce, ale je to opravdu těžké. Taková technika vyžaduje trénink. Obsahem je uvědomělá relaxace, kdy se mysl soustředí pouze na sen, do kterého chce vstoupit, a pomalu usíná. Udržet myšlenky je ovšem nesmírně složité. Aby bylo možno lucidního snu schválně dosáhnout, doporučuje HealthLine.com i další (následující) podpůrné praktiky.

Testování reality

O uvědomění si, že jsme ve snu, jsme si již výše něco málo řekli. Podstatné je mít tuto radu na paměti, kdykoli se ocitneme ve snu. Háček je v tom, že často nevíme, že sníme. Proto je potřeba neustále kontrolovat realitu. Ptát se sám sebe: „Neprožívám náhodou teď sen?“, prohlížet své okolí, hledat nesrovnalosti jak na místě, tak na sobě samotném. V podstatě se jedná o velmi náročný mentální trénink kritického myšlení.

Přerušovaný spánek

Někdo doporučuje jít spát jako obvykle. Nastavit si ale budík na velmi nepříjemnou hodinu, probudit se, 30 minut zůstat vzhůru při nějaké klidné aktivitě (jako čtení knihy) a jít znovu spát. Když se budete vracet ke spánku, zvýšíte svou šanci na lucidní snění.

Deníček

Trénovat mysl v udržení paměti o snění lze i tím, že si hned u postele odložíte deník a propisku. Jakmile se vzbudíte, okamžitě zaznamenejte, co se vám zdálo. Ihned, ještě rozespalí. Možná napíšete pár gramatických chyb a s odstupem nebude váš zápis stát za moc, ovšem zachytíte tak ze snění mnohem více.

Cupra Born – zrozena pro nevšední zážitek z jízdy12. 4. 2022

Vše má své plusy i mínusy!

Trénování mysli na lucidní snění má řadu výhod. Lze se tak lépe vyrovnávat s nočními můrami, které najednou zvládnete ovlivnit, uvědomit si, že jde o sen, a uklidnit se. To pomůže i se strachem z usínání, pokud vás podobné horory trápí často. Zbavíte se tak možná špatných nálad nebo i medikace. Je možné postavit se vnitřním strachům, které jsou schované hluboko uvnitř a za denního světla si je možná ani neuvědomujeme. Sebepoznání je často klíčem k uzdravení i při psychoterapiích.

Na druhou stranu: nic se nemá přehánět! Spánek má sloužit k nutnému odpočinku a není možno jej zanedbávat. Proto se nebuďte násilím několikrát za noc, abyste si přivodili sen jako z online střílečky. Zkuste se nemučit dlouhé hodiny tím, že nemůžete usnout, protože příliš intenzivně myslíte na vstup do snu. Jak by řekl klasik: Všeho s mírou. A my dodáváme: A také s laskavostí k sobě samému. Existují totiž i lidé, kteří (notabene laicky) experimentují s návykovými látkami, aby lucidního snění dosáhli. A to není nejlepší nápad…

Zdroj: csfd.cz, cbsnews.com, howtolucid.com, healthline.com, medicalnewstoday.com, medicalnewstoday.com, LaBerge S. (1988) Lucid Dreaming in Western Literature. In: Gackenbach J., LaBerge S. (eds) Conscious Mind, Sleeping Brain. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-0423-5_2,