Praha má oficiálního LGBT+ průvodce. Navazuje tak na Vídeň a další evropská a světová města

Hlavní město Praha má nyní svého vlastního oficiálního průvodce pro LGBT+ komunitu. Jeho oficiální název je Q Prague (q = queer) a můžete v něm najít tipy na LGBT+ friendly podniky, ale i pozvánky na zajímavé akce.

Není pochyb, že je Praha označována za pulzující srdce střední Evropy. Díky své příhodné poloze byla vždy křižovatkou, kde se potkávaly a prolínaly národnosti, kultury a náboženství. Díky své kulturní i společenské bohatosti má řadu kvalit, které stejnou měrou oceňují její obyvatelé i návštěvníci z celého světa. K tomu všemu je domovem vnímavých a otevřených lidí, kteří se dokážou svobodně vyjadřovat a taktéž akceptovat svobodné vyjadřování. Něco takového přitom v okolí Česka není úplně běžné. Stačí se podívat na naše východní sousedy, kterými jsou Slovensko a Polsko a oficiální postoj těchto zemí k LGBT+ komunitě.

Praha je díky svým přednostem častým cílem turistů. Jedná se o jedno z nejkrásnějších měst světa a zároveň i místo, které se může pochlubit jednou z největších městských památkových rezervací. Zahraniční turisté znají Prahu z filmů, seriálů, reklam a každoročně (hovoříme-li o podmínkách před nástupem pandemie koronaviru) ji díky tomu navštíví okolo sedmi milionů turistů, což je číslo, které se navíc každoročně do příchodu pandemie zvyšovalo.

Část těchto turistů tvoří právě lidé z LGBT+ komunity, pro které je cestování jednou z největších hodnot v životě. Dle zpráv agentury CzechTourism se jedná o přibližně 10 % celkového trhu cestovního ruchu, což v rámci Česka představuje tržby zhruba 30 miliard korun.

Mnoho LGBT+ turistů k nám zamíří především v období festivalu Prague Pride, ale i během celého roku. Právě lidé z Prague Pride se na vzniku „duhového průvodce“ Prahou podíleli. Město si je moc dobře vědomé toho, že tito turisté se „nebojí“ utrácet dost peněz, proto jim vychází vstříc, ať už podporou samotného festivalu Prague Pride, tak právě i nedávno spuštěným průvodcem Q Prague, který je pro zahraniční turisty navíc celý v angličtině.

„Z výzkumu návštěvnosti festivalu Prague Pride v roce 2018 vyplývá, že mimopražských návštěvníků bylo celkem 60 %. Zahraniční účastníci festivalu představovali 31 % návštěvníků, v Praze strávili průměrně 4 až 5 dnů (prodloužený víkend) a utratili průměrně 2600 Kč za den. Nejčastěji se jednalo o turisty ze Slovenska, Německa, Polska, USA, Ruska, Spojeného království, Nizozemí, Maďarska a Itálie. Menší průzkum publika proběhl i v roce 2020, díky kterému jsme zjistili, že i v koronavirovém roce tvořili zahraniční návštěvníci téměř 20 %, dalších 20 % potom tvořili návštěvníci z ostatních krajů ČR. Průzkum z roku 2018 také říká, že téměř 60 % mimopražských návštěvníků festivalu přijelo do Prahy přímo kvůli návštěvě festivalu Prague Pride,“ dodává Daniel Zikmund, PR manažer festivalu Prague Pride.

Gay love story Supernova s Colinem Firthem a Stanley Tuccim míří do českých kin, vyhrajte lístky na předpremiéru16. 9. 2021

Podobné průvodce mají třeba i v sousedním Rakousku a Německu. Například Vídeň je jedním z měst, které ve velké míře podporuje LGBT+ cestovní ruch, což lze vidět například na oficiálních stránkách Vídně a její nabídce pro tento segment cestujících. Město má svůj vlastní portál na podporu LGBT+ turismu a také několik tištěných brožurek, které jsou k dispozici v informačních centrech.

Touha po objevování

Z výzkumu European LGBTQ study vyplynulo, že celosvětově je LGBT+ komunita velmi zapálená do cestování a objevování. Ačkoliv je většinou spojována s luxusními cestovními službami, je v ní možné najít cestovatele ve všech možných cenových relacích. Z výzkumu je taktéž zřejmé, že LGBT+ cestující preferují destinace, které mají otevřenou a progresivní kulturu a historii přijetí LGBT+ lidí.

Proč je výhodné cílit právě na LGBT+ komunitu?

LGBT+ komunita představuje ve vztahu k cestovnímu ruchu velmi zajímavou cílovou skupinu. Například homosexuální muže často velmi výstižně popisuje tzv. termín DINK – „Double Income No Kids“ (v překladu „dva příjmy, žádné děti“). Většina homosexuálů nezakládá rodiny, proto disponují časovými i finančními možnostmi, které užívají k uspokojení svých potřeb a přání, mnohdy právě k cestování. Destinace, které se profilují jako friendly, mohou díky tomu tyto zákazníky efektivně oslovit. Podle asociace GETA homosexuálové utratí na dovolené v průměru o 30 % více než je tomu u ostatních cestujících. Na základě toho se řadí mezi zákazníky s luxusními preferencemi, proto jsou velmi cennou skupinou cestujících a jsou tak označováni za zajímavý zdrojový trh. Výhodou tohoto segmentu je také to, že není závislý na hlavní sezóně, proto jsou pro něj připravovány i mimosezónní nabídky.

Konzervativní křesťané v USA skutečně věří, že LGBT jsou útokem na jejich náboženství, ukázala studie31. 8. 2021

Světová organizace cestovního ruchu (WTO) potvrzuje, že cestující LGBT+ tvoří až 10 procent globálních turistů, a zdůrazňuje, že komunita LGBT+ cestuje častěji a vykazuje nadprůměrné vzorce výdajů ve srovnání s jinými kategoriemi cestujících. Poradenská společnost Out Now zveřejnila v roce 2019 průzkum, který odhalil, že globální LGBT+ cestovní trh má roční spotřebitelské výdaje v hodnotě více než 211 miliard dolarů, což rozhodně není zanedbatelné číslo a všechny státy, které se na tyto cestující zaměří, z toho můžou těžit.

Bary, místa, akce

V průvodci Q Prague najdete tipy na LGBT+ bary a diskotéky, ale i na friendly podniky a zajímavé akce, které se konají v průběhu celého roku. Každý podnik a akce má v oficiálním pražském LGBT+ průvodci krátký popisek, několik fotek, kontakty a přímý proklik na mapu, abyste jej mohli okamžitě najít. Vše je tedy připraveno na další nápor turistů, který zde doufejme bude co nevidět.

Zdroj: Jan Witek, Q Prague