Titanic II má už za rok vyplout do ledových vod, v nichž se potopil jeho předchůdce. Odvážili byste se na palubu?

Máte nervy na to nastoupit do lodi, která se jmenuje Titanic? A vyplout s ní na trasu historického Titaniku, který se v roce 1912 potopil po srážce s ledovcem? Pokud nejste pověrčiví a myšlenka na takové dobrodružství vám přijde lákavá, začněte šetřit. Palubní lístky by se měly začít brzy prodávat, pokud Titanic II dodrží několikrát posunutý termín vyplutí.

Prokletá loď

S rouhačskou myšlenkou vytvořit kopii historického Titaniku a vyplout s ním ze Southamptonu do New Yorku přišel v roce 2012, při příležitosti stého výročí lodní katastrofy, australský miliardář Clive Palmer. Zaoceánské plavidlo měla provozovat jeho lodní společnost Blue Star Line (originální Titanic provozovala britská společnost pro námořní paroplavbu White Star Line). Titanic II měl původně vyplout v roce 2016, ale jako by byl celý projekt prokletý.

Palmerovy finanční problémy a podezřelé machinace vedly k posunutí data první plavby na rok 2018 a nyní se mluví o 2022. Finská společnost najatá pro vytvoření designu plavidla odpovídajícího moderním bezpečnostním standardům ani čínský přístav, kde má probíhat konstrukce lodi, nemají v současnosti o pokračování ambiciózního projektu prý žádné zprávy. Ale třeba jen mlží, aby bylo představení novodobého Titaniku opravdu velkolepé.

Trošku větší kopie Titaniku

Přestože se má jednat o historicky věrnou kopii, některé detaily se konstruktéři přeci jen rozhodli změnit. Opakovat historii by nikdo nechtěl, navíc je potřeba zajistit, aby se provoz lodi ekonomicky vyplatil.

Titanic II proto bude celkově o něco větší, a především o pár metrů širší kvůli zajištění větší stability. Trup má být z kvalitnější oceli a svařovaný, nikoli nýtovaný. Loď budou pohánět naftové motory, po parních kotlech z originálního Titaniku zbydou jen čtyři ikonické komíny. Zásadní věc, v čem se Titanic II má lišit, je samozřejmě dostatek záchranných člunů. Kvůli nim přibude jedna paluba a také evakuační schodiště uvnitř lodi. Nicméně tentokrát by záchranné prostředky nemusely být potřeba, protože loď bude vybavena moderním navigačním systémem a kapitán bude jednat zodpovědně.

Covidová revoluce v pánské módě přináší zájem o experimenty, ale také ústup dosavadních konzervativních módních pravidel1. 2. 2021

Interiéry z luxusu nesleví

Vnitřní zařízení lodi má zůstat stejně úžasné jako na originálním Titaniku, včetně úchvatného centrálního schodiště, které znáte díky Kate Winslet a Leonardu DiCaprio. Cílem je držet maximální věrnost předloze, i když i zde vstupují do hry bezpečnostní předpisy a očekávání moderního pasažéra. Původní dřevěné obložení vnitřních chodeb musí být z důvodu požární ochrany nahrazeno jiným materiálem. Mají být zachovány i původní tři cestovní třídy, i když prostory té nejnižší mají být značně modernizovány s koupelnou u každé kajuty. Odstraněním parních kotlů vzniklo poměrně dost volného místa, které má být využito pro ubytování posádky a zázemí služeb.

Cílem je, aby na pasažéry dýchla atmosféra počátku minulého století. Pod vlivem velkofilmu Jamese Camerona se cestující nejspíš budou chtít podívat jak do první třídy pro smetánku, tak do třetí třídy v podpalubí – na webových stránkách společnost Blue Star Line uvádí, že možnost navštívit i jiné cestovní třídy se zvažuje. Největší fronta ovšem bude na přídi, samozřejmě.

Připomínka historie, nebo cynický byznys?

Nový Titanic má pojmout 2400 cestujících a 900 členů posádky. Připomeňme, že na původním Titaniku zahynulo přes 1500 lidí, pouhých 705 se zachránilo. Pokud vám celá myšlenka komerčního provozování repliky této lodi připadá spíš nevhodná, nejste sami. Ozývá se řada hlasů, že tento projekt je výsměch obětem katastrofy. Mezinárodní společnost Titaniku, která pečuje o památku obětí, od začátku upozorňuje, že tragické události si máme připomínat pro pietu, ne pro senzaci.

Tomuto nařčení se projekt chtěl vyhnout tím, že by sestavil poradní komisi, která dohlédne na respektující přístup ke všem, jichž se událost z roku 1912 dotkla. Členem komise má být praprasynovec Josepha Bruce Ismaye, předsedy lodní společnosti White Star Line, která Titanic vlastnila. Josephovi se podařilo urvat místo v záchranném člunu, za což si pak vysloužil řadu kritiky. Další členkou komise má být prapravnučka přeživší pasažérky Margaret Brownové.

Mirka Dobešová bojuje osm let o rekonstrukci obličeje. „Neskolil mě nádor ani nezájem pojišťovny. Koronavirus mě taky nezastaví,“ říká22. 2. 2021

Typická Palmerovština

Clive Palmer je u veřejnosti zapsaný jako excentrický miliardář s bláznivými nápady, které obvykle opustí nedokončené někde na půl cesty. Má na kontě pokus vybudovat kopii Jurského parku nebo začít komerčně létat se vzducholoděmi, k čemuž si založil společnost Zeppelin International. Zdá se tedy, že Clive své šílené nápady spíš krade v historii.

Zlí jazykové tvrdí, že celý humbuk s replikou Titaniku Palmer ve skutečnosti využil jen k vstupu do politiky, který následoval ihned po velkolepém odstartování projektu Titanic II. Webové stránky jeho společnosti Blue Star Line ale zatím nadále lákají na jedinečnou plavbu. Zájemcům o palubní lístek i o práci v posádce zatím radí, ať jsou trpěliví. Ale pokud se má vyplouvat už za rok, je nejvyšší čas zarezervovat si místo…

Zdroj: Bohdana Rambousková