Humor je útěchou v době krize. Memy roku 2020 nabízí zábavný úhel podhledu na dění v těžkých časech

Humor je lidem vlastní – a říká se, že nejlepší vtipy se rodí právě v dobách krize. A s tzv. memy, tedy internetovými vtipy ve všech jejich formách a podobách, tomu není jinak.

Memy se staly symbolem dnešní doby. Podle základní definice se jedná o obrázek, video či frázi ad. šířící se po internetu a často se také kreativním způsobem měnící. Tyto memy se pak šíří doslova jako požár a podle některých mají přímo virální potenciál. A hlavně – memy jsou prostě zábavné. Jsou tak moc zábavné, že i kvůli nim lidé tráví dlouhé hodiny na sociálních sítích, které jsou živnou půdou tohoto specifického obsahu. V neposlední řadě je však třeba říci, že memy reagují na aktuální dění a vlastně jsou tak odrazem našich aktuálních životů a kultury. Není tedy divu, že rok 2020 byl zrovna na obsah tohoto typu nadmíru bohatý…

Jak budou vypadat automobily budoucnosti? Připravte se na pořádnou dávku lákavého designu4. 2. 2021

Internetové memy jsou dnes svého druhu záznamem, který možná i po letech bude moci posloužit k tomu, aby si lidé dokázali udělat obrázek o tom, jak se v daném období žilo. Ač letošek se na první pohled rozhodně nezdá být zrovna zábavný, v online prostředí uživatelé čelící pandemii jen skrze obrazovky notebooků rozhodně humor neztrácí. Pokud bychom měli vystihnout ty hlavní trendy a témata, nepochybně by to bylo zcela odlišné vnímání volného času (kterého mají mnozí až nežádoucí nadbytek), a pandemie jako taková. I když nic z toho ve své podstatě rozhodně úsměv nevyvolává, humor může sloužit právě jako lék na veškerý splín. A tak je možné říci, že bez ohledu na konkrétní téma každého jednotlivého memu, veškerý tento obsah se stal nedílnou součástí online komunikace i zábavy. Které memy tedy letos bodovaly?

Dolly Parton Challenge

Srovnání fotek, které mají lidé na různých profilech na různých sociálních sítích – „vykopla“ samozřejmě sama country legenda Dolly Parton, po níž byl celý koncept pojmenován a koloval tedy i pod stejným hashtagem.

Je to dort?

Jen málokdo by asi tipoval, že v roce 2020 se nekonečným zdrojem zábavy stanou dorty, respektive lidské úsilí proměnit v dort v podstatě cokoliv. Trend pravděpodobně začal na buzzfedu, kde odhalili, že množství skutečně hyperrealistických objektů byly ve skutečnosti právě dorty. A tak se lidé začali snažit vyrábět čím dál šílenější typy dezertů, které se podobají prakticky čemukoliv, nač stačí fantazie. A člověk si tak nikdy nemůže být jistý, jestli se namísto květiny, zvířete nebo i domácího vybavení vlastně nedívá na dort.

Baby Yoda

Letos si na své přišli i milovníci sci-fi. Celá sada mnoha tematických memů čerpá z faktu, že trendy seriál The Mandalorian vytvořil jednu z nejrozkošnějších postav aktuálního seriálového světa, Baby Yodu. A ten se tak objevuje v nespočtu různých situací, s mnoha známými osobnostmi apod.

Jedním z nejrozšířenějších memů je Baby Yoda s různými nápoji (v seriálu srkal polévku, dále už se projevila lidská kreativita), ovšem memů, jejichž hlavním hrdinou je právě Baby Yoda, vznikly již tisíce. Na některá  z nich se můžete podívat ve videu níže. 

Billie Eilish na Oscarech

Výraz tváře Billie Eilish během slavnostního předávání Oscarů zachytily kamery...a jelikož Billie rozhodně nevypala nadšeně, úspěch memu byl zaručen. Následně byl modifikován do mnoha různých podob, ale v základu je jednoduše vyjádřením čirého znechucení...

Tiger King memy

Když v březnu letošního roku vypustila streamovací platforma Netflix do světa doku-sérii Tiger King, rozpoutala doslova mánii. Joe Exotic i Carol Basking se změnili ve všeobjímající symboly – tu pro zlomené a gay lidi (jak se označil sám Tiger King), jiní začali své blízké oslovovat jako „cool kočky a koťata“ přesně tak, jako to dělala Carol ve vlozích pro Big Cat Rescue.

Jak to začalo/Jak to skončilo

Docela roztomilý trend začal tím, že cílil na páry a ukazoval, jak daleko se dostaly od své první schůzky – k manželství, svatbě, založení rodiny. A jak se to zvrtlo? Ve virální mem, který ukazuje, že věci (vztahy) nekončí vždy podle zamýšleného plánu…

(Ne)dotýkejte se tváře

Ještě než se koronavirová pandemie zvrtla v globální katastrofu, lidé si z ní dělali legraci (ok, dělají si ji stále…). A jelikož jedním z prvních doporučení bylo dbát na hygienu a nedotýkat se tváře, samozřejmě se jednalo také o skvělý námět k žertování. Doporučení je to totiž sice dobré, ale je docela vtipné připomínat si, jak moc často se tváře během dne dotýkáme a jak vlastně ani není možné, abychom s tím přestali.

Restaurace bez lidí a kuchyně bez restaurace. Trend „take away“ mění způsob stravování i samotnou podstatu restauratérství24. 2. 2021

A je tu korona čas a také 2020 Challenge

TikTok je hodně specifická síť, které rozhodně nelze mít za zlé, že si dělá legraci skutečně ze všeho, a to včetně koronaviru. A tak se i z celosvětové pandemie stal mem, jehož výsledkem je, že lidé jednoduše stále dokola opakují větu „je korona čas“, a to záhy po znělce pocházející z písně Don´t Stop the Rock.

Koronaviru se ale týká také The 2020 Challenge, tedy výzvy roku 2020. V čem spočívá? V lednu jsme byli plní nadějí…jen aby nám záhy právě koronavirus ukázal, jak moc se naše životy mohou změnit během pár dní. Tahle výzva je známá také pod označením The Reese Witherspoon Challenge, a to v odkaze na hereččin post vtipně zachycující její emocionální cestu od jasného novoročního optimismu až k trpké hořkosti v měsících následujících. I když tenhle mem pobaví spíše jen cyniky, co se jeho pravdivosti týká, asi je tím, který ilustruje celý rok 2020 naprosto nejvýstižněji...