
Jak se změnily dovolenkové trendy? Do hotelů nesmí děti, heterosexuálové a ani odpůrci ekologie
Rodinná dovolená vs. „only adults“
„Generace alfa“, tedy ti, kdo se narodili po roce 2010, jsou podle společnosti Expedia Group Media Solution ve srovnání s lety předchozími faktorem, který do rozhodování o dovolené výrazně vstupuje. Nejenže právě děti ve věku do devíti let ovlivňují četnost cestování (dle statistiky Expedia Group se lidé v doprovodu dětí vydávají až na tři rodinné pobyty ročně), ale také jeho typ. „Drtivá většina (95 %) cestujících s rodinou uvedlo, že jejich prioritou bylo, aby jejich děti/partneři byli na dovolené šťastní, stejně tak souhlasili s tím, že plánování podřizují školním prázdninám a vybírají takové destinace, které nabízí široké možnosti vyžití – obchody, restaurace, zábavní parky a další atrakce,“ uvádí pak zpráva Short Term Rentalz z letošního roku.
Ačkoliv „generace alfa“ jistě sehrává na poli cestovního ruchu svou nezanedbatelnou roli, výrazný prostor se začíná dostávat také těm, kdo naopak touží strávit dovolenou bez dětí. A nutno upozornit, že nejen svých, ale bez dětí obecně, a to v hotelových resortech určených výhradně dospělé klientele. Zatímco tzv. „child free“ hotelové resorty byly dříve víceméně doménou luxusních destinací, jako je Karibik či Indický oceán, dnes pozornost lidem, kteří netouží trávit své volno v blízkosti jakýchkoliv dětí, začínají věnovat hoteliéři po celém světě.
Podle odborníka na butikové hotely je navíc trend hotelů určených pouze dospělým na vzestupu a jen vyhledávání slovního spojení „adults only“ v kontextu hledání dovolené za poslední rok vzrostlo o 30 %. Zároveň je třeba dodat, že zájem o dovolenou bez dětí nemají zdaleka jen bezdětní lidé. Jak upřesňuje Jake Hamilton, editor cestovatelského portálu traveldailynews.com, mnohdy manželské páry hledají místo, kde si budou moci odpočinout bez vlastních potomků. A v tomto kontextu je tedy možné dodat, že o luxus se – minimálně v jistém slova smyslu rozhodně jedná, „je to segment, který hledá cenově dostupné ubytování, které však nabízí zároveň skvělé volnočasové vyžití, jídlo a pití v kteroukoliv denní či noční dobu. Je to vše o přepychu, který skýtá jen a pouze prostředí, kam nemají děti přístup,“ dodává Hamilton.
Gay resorty!
Velmi specifickým segmentem je pak LGBT komunita. Zatímco ještě před pár lety např. cestovní kanceláře musely ověřovat, zda gay/les dvojice ve zvolené destinaci příp. nenarazí na problémy, dnes je situace diametrálně odlišná. „Před 16 lety, když jsme začínali podnikat, jsme museli předem kontrolovat, zda jsou hotely otevřeny gay lidem. Dnes se vše změnilo, hotely dokonce tuto klientelu vyhledávají,“ upřesňuje Bryan Herb, ředitel marketingu společnosti Zoom Vacations.
Jak navíc dodává John Tanzella, prezident a generální ředitel Mezinárodní asociace pro LGBT lidi, na LGBT cestovatelské mapě přibývá stále více destinací. „Trend směřuje spíše ke komplexní inkluzivitě než vyloženě k LGBT dovolenkovým destinacím,“ tvrdí. Přesto však určité lokality mají nálepku klasického dovolenkového gay/party cíle, což se týká např. Baleárských ostrovů, Malty či řeckého Mykonosu.
Udržitelná dovolená?
Také eko-trendy si v cestovatelské oblasti nalezly své místo. Podle zprávy společnosti Booking.com, „více než polovina (55 %) cestujících uvádí, že při svém rozhodování se týkajícím se výběru lokality a ubytovacího zařízení zohledňují také udržitelnost, ale problémem je stále nedostatek odpovídajících možností v praxi.“ Navíc jak tato statistika naznačila, 70 % všech uživatelů rezervačního portálu booking.com s vyšší pravděpodobností zarezervuje ubytování s vědomím, že je šetrné k životnímu prostředí – a to bez ohledu na to, zda primárně hledali udržitelný pobyt, nebo nikoliv.