Na letišti již nestačí „jen“ doprava, je třeba zábava a služby. Jak pražské letiště následuje světový trend tzv. „airport city“?

Airport city, to je moderní koncept letišť, kterým se již dostává prostoru v mnoha zahraničních metropolích. Explicitní ukázkou je pak rozsáhlý letištní komplex v Dubaji či Hong Kongu. Již totiž nestačí jen „letiště“ jako dopravní uzel – v jeho bezprostředním okolí se musí nacházet nespočet služeb a volnočasového vyžití tak, že letiště je svého druhu „městem“. A právě k tomuto modelu se postupně začíná přibližovat i Letiště Václava Havla.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: POP, aerotropolisbusinessconcepts.aero / 27. 3. 2019

Kapacita letecké dopravy rok od roku roste, kapacity letišť, včetně toho pražského, se musí postupně navyšovat, aby vyhověly požadavkům leteckých společností, ale zejména cestujících. Již v roce 2016 totiž evropská letiště v součtu poprvé v historii odbavila více jak dvě miliardy cestujících. A podle predikcí budou tato čísla plynule narůstat, a to bez ohledu na rozličná upozornění ekologů, kteří varují před obrovskou uhlíkovou stopou, jež se k letecké dopravě pojí. Na tento rostoucí trend v rámci letecké dopravy pak logicky reagují i letiště – kromě kapacitního navyšování se ale zaměřují také na komfort pro cestující. A tak se do jejich bezprostřední blízkosti přesunují hotely, parkoviště, kancelářské budovy, ale také zábavní či nákupní centra. Letiště Václava Havla pak není výjimkou….

4. 6. 2019ROZHOVOR: Tomáš Vintr – český skateboardista, který by mohl ČR poprvé reprezentovat na olympiádě

(Staré) Město na letišti

Letecká doprava a nákupy toho mají mnoho společného – jedni létají do zahraničí nakupovat cíleně, druzí nakupují cestou alespoň v duty free shopech. Třetí možností však je oddat se nákupnímu šílenství právě v obchodních centrech v bezprostřední blízkosti letišť. Tuto možnost pak mají i cestující (a samozřejmě nejen oni) mířící na pražské letiště – ačkoliv outletové centrum POP (Premium Outlet Prague Airport) se nenachází přímo v tranzitní zóně a neumožňuje, aby se do něj mohli vypravit i cestující, kteří v Praze pouze mění let, všem, kteří mají po příletu nebo před ním chvilku času, nabízí kromě nakupování i poměrně oslnivý architektonický zážitek. Zpracování jeho interiérů totiž evokuje uličky Staré Prahy – což je zároveň (na 20 000 metrech2) skvělé lákadlo pro ty, kteří se v Praze ocitli jen „na otočku“, nestihli nakoupit dárky a zároveň neměli příležitost kochat se krásami Prahy v celé její velikosti.

Světové megalomanství

I když je jistě potěšující, že také pražské letiště postupně začíná akceptovat světové trendy, faktem je, že koncept airport city je v celé jeho šíři uplatňován např. v Dubaji již více jak třicet let. Ostatně, právě jeden z dubajských terminálů, Terminál 3, je zároveň s rozlohou 1 713 000 metrů2 druhou největší budovou světa. A jelikož Dubajské mezinárodní letiště již nedisponuje pozemky, kam by mohlo dále expandovat, vzniká v Emirátech, 40 km od letiště Dubai International, další dopravní uzel – Dubai South. Obrovské letiště, které je vlastním projektem šejka Mohammeda bin Rashid Al Maktouma, již nyní pokrývá plochu 145 čtverečních kilometrů…v momentě dokončení by pak v přilehlých oblastech mělo žít kolem milionu lidí aktivně se podílejících na chodu celého tohoto dopravního uzlu a cestovně-nákupního komplexu v jednom.

Ačkoliv konkrétně dubajské letiště bylo proslavené i tím, že cestující si jen tak – mezi odpolední kávou a odbavením – mohli koupit zlatou cihličku, což je kratochvíle, jíž se v Praze zatím rozhodně nepyšníme, nákupní zábava tu není alespoň určena jen majitelům limuzín a suit služebnictva. I kousky od Karla Lagerfelda, Prady, z módního domu Gucci či Fendi totiž v POP Outlet centru seženete za rozhodně přívětivější ceny - nezřídka i se 70% slevou oproti běžné distribuci. Ostatně, jak trefně vystihl situaci Jakub Dlouhý, maketingový ředitel centra, „kdybychom použili příměr s cestováním letadlem, tak naší ambicí je přinášet zážitek typický pro první třídu, ale za cenu economy."

5. 6. 2019Unikátní fotografie Černobylu před a po katastrofě

Letiště jako hlučné divadlo a zábavní park

Dle vizí rozvoje pražského letiště by jeho kapacita mohla být v horizontu 30-35 let navýšena až ke 28 milionům cestujících ročně (což je přibližně dvojnásobek počtu, kterého letiště dosahuje dnes). I proto však letiště musí začít s postupnými úpravami a adekvátními kroky již dnes. Výstavba nové ranveje, rozšiřování stávajících terminálů, ale také parkovišť i kancelářských objektů – to jsou již existující plány budoucnosti. Ruku v ruce s nimi pak jde také rozšiřování nabídky služeb a dalšího vyžití.

Jak totiž shrnul celý proces proměny letišť v „malá“ města Briana Edwardse, autor knihy The Modern Airport Terminal, je moderní letiště 21. století obrovským hlučným divadlem. „Letiště se stává zábavním parkem, kde se vyskytuje více jak polovina lidí, kteří sami vůbec nikam necestují. Soustředí se na rozmanité lidské činnosti od cestování po volný čas, od nakupování po aktivity pro zdraví,“ doplňuje. A jak se zdá, i Letiště Václava Havla se pomalu ubírá tímto směrem. Premium Outlet Prague Airport je toho důkazem.