„Naše LED show září po celém světě, od stadionů až po svatby. Díky tanečníkům z LGBT+ komunity v nich nechybí rozmanitost a inkluze,“ říká Richard Scherer z Tron Event Agency
[little ads never killed nobody] #spoluprace

„Naše LED show září po celém světě, od stadionů až po svatby. Díky tanečníkům z LGBT+ komunity v nich nechybí rozmanitost a inkluze,“ říká Richard Scherer z Tron Event Agency

Hypnotické LED obleky, tanečníci z celého světa a show, které rozzáří stadion i svatební sál. Tron Event Agency spojuje technologii, kreativitu a inkluzi – a jejich výkonný ředitel Richard Scherer prozrazuje, jak vznikají projekty, které baví publikum od Prahy po Dubaj.
Šimon Hauser Šimon Hauser Autor
12. 9. 2025

Kdo byl na letošní akci LUI Connection, ten si jistě vybaví hypnotické vystoupení tanečníků v LED oblecích, které rozzářilo celé nádvoří hotelu The Mozart Prague. O vizuálně dechberoucí show se tehdy postarala Tron Event Agency, zatímco DJ Henriette svým setem rozhýbala prostor k tanci. Tron Event Agency ale není jen o jednorázovém zážitku – jejich práce oslovuje klienty po celém světě, od intimních svateb až po velkolepé sportovní ceremonie. O tom, jak se rodí takové projekty a proč se v jejich DNA snoubí technologie, tanec i mezinárodní zkušenost, jsme si povídali s Richardem Schererem, výkonným ředitelem firmy.

<Path> „Největším rizikem pro queer lidi není identita, ale izolace,“ říká psychoterapeutka Petra VávrováZdroj: Redakce

Vaši LED show jsme mohli vidět i na akci LUI Connection, kde sklidila velký ohlas. Jak jste se vlastně dostal k Tron Event Agency a co vás přivedlo právě k této práci?

Této práci se věnuji už téměř devět let. Začínal jsem ještě během studia, v posledním ročníku vysoké školy. Už tehdy jsem věděl, že po škole nechci ztrácet čas hledáním, ale hned se pustit do oboru, který mě bude bavit. Zatímco mnozí po promoci odpočívají, já jsem chtěl pokračovat naplno. Do Tron Event Agency jsem se dostal víceméně náhodou. Velkou motivací pro mě byla možnost cestovat – měl jsem zkušenosti ze zahraničí a hledal jsem práci, která by mi to umožnila i dál. Dnes působím především v Česku a na Slovensku, ale často jezdím také do zahraničí. Zároveň jsem chtěl využívat angličtinu, protože pracujeme s mezinárodní klientelou. Proto jsme nastavili komunikaci tak, aby byla vždy v angličtině.

<Path> Při nabíjení telefonu děláme chyby, které zbytečně ničí jeho baterii. Jak se jim vyhnout?Zdroj: © Independent Digital News & Media Ltd, independent.co.uk, engineering.mit.edu, electronics.howstuffworks.com, thedroidguy.com, sciencedirect.com, edmtunes.com, článek vytvořen s pomocí generativní AI (ChatGPT)

Toho jsem si všiml i na vašich stránkách, uživatelé tam nenajdou češtinu ani slovenštinu. Na jaké cílové skupiny se tedy zaměřujete?

Naším hlavním produktem jsou show s velkými LED kostýmy. Působíme po celém světě, i když dnes je pro nás klíčovým trhem Evropa. Vystupujeme s tanečníky, sídlíme v Bratislavě, ale jezdíme tam, kam si nás klienti objednají – ať už do Česka, Německa nebo jinam.
Druhou oblastí je pronájem kostýmů. Využívají ho klienti, kteří mají vlastní tanečníky, ale chtějí unikátní projekt, třeba v USA nebo mají velmi specifické zadání, jako je natáčení reklamy nebo tance pro televizi. V takových případech je praktičtější poslat jen kostýmy s technikem, který naprogramuje show na míru a postará se o hladký průběh celé akce, protože cestování celého týmu by bylo příliš drahé. Třetí možností je prodej kostýmů – klienti si je pořizují pro dlouhodobé využití, například v divadlech, na výletních lodích nebo v show programech po celém světě.

V Česku můžete naše kostýmy vidět v nové hvězdárně v Brně.
Často nabízím i něco navíc: kostýmy osobně přivezu a klientovi připravím první show. Pomáhám mu zvládnout start, kdy je potřeba naučit se pracovat se softwarem i technikou. Každý klient má totiž jiné potřeby – jinak funguje velké divadlo, jinak menší firma, a odlišně přistupuje k projektu rodinná společnost nebo velký korporát.

Kde se vlastně vzal nápad využít LED světla v podobě obleků?

První inspiraci jsem dostal před čtrnácti lety na jedné show v Americe. Už tehdy jsme vyvíjeli vlastní ovladače a myšlenka LED obleků mě okamžitě nadchla. Poprvé jsme se spojili s choreografy a společně vytvořili něco úplně nového. Naše první velké vystoupení proběhlo v roce 2012 pro Red Bull v Bratislavě. Společnost následně video zveřejnila na svých stránkách a během krátké doby získalo miliony zhlédnutí. Byly to tehdy vůbec první kostýmy svého druhu v Evropě (v USA byly první na světě) a okamžitě vzbudily velkou pozornost – na svém profilu je sdílela i Paris Hilton. Právě díky tomu jsme se dostali i k velkým sportovním ceremoniím – například jsme otevírali fotbalový stadion v Trnavě s dvaceti tanečníky, někdy dokonce i s třiceti.

Co všechno si u vás může klient objednat? A jak moc volnou ruku má při zadání?

Někdy jednáme přímo s firmami, jindy s eventovými agenturami, které zajišťují kompletní program – a my jsme jen jedna část celé skládačky. Nabízíme širokou škálu vystoupení. Máme futuristické kostýmy připomínající roboty, elegantní dámské choreografie s UV make-upem a parukami i party show, které se hodí do klubového prostředí. Součástí nabídky jsou také bubenické performance, LED DJ sety nebo svatební show. Na opačném konci spektra stojí velké sportovní ceremonie. Rozsah našich projektů tak sahá od menších intimních akcí až po masivní show pro tisíce diváků.

Dokázal byste uvést nějaký event, který vám nejvíc utkvěl v hlavě?

Záleží, jestli myslíte spíš ty nebezpečné, nebo veselé. Zažili jsme obojí.

Tak třeba ty nebezpečné.

Na Blízkém východě se trh chová jinak než v Evropě a tam jsme zažili dvě opravdu extrémní situace. Jedna byla v Pákistánu na All Star Ronaldinho Football League. Ronaldinho tam hrál poprvé proti pákistánskému týmu a kvůli bezpečnosti se to konalo v bývalém britském armádním komplexu pod kontrolou armády. Bylo to obrovské – stadion, konvoje, vojáci všude, dokonce jsme měli přidělenou armádní jednotku jenom pro nás, aby nás hlídala. Po skončení eventu organizátoři zhasli všechna světla, aby už nemíňali diesel v generátorech, a my jsme museli balit v úplné tmě. Svítili jsme si jen mobily a pár čelovkami, které jsme měli připravené. Osobní řidič, který nás měl odvézt, mezitím zmizel „protože byl unavený“, takže jsme se nakonec vraceli na korbě náklaďáku přes VIP koberce a sedačky.  A k tomu ještě jedna bizarnost – protože v areálu nebyl dostatek vody, organizátoři pustili veškerou zásobu z toalet do klimatizace pro VIP hosty. Výsledek? Dvacet tisíc lidí nemělo kam chodit na toaletu.

Druhý extrém se odehrál v Saúdské Arábii na Coffee Festivalu. V horách u Dammamu jsme při procházce narazili na šimpanze – nejprve jednoho, a pak se z křoví vyrojilo asi dvě stě dalších. Obklíčili nás a začali být agresivní. Zachránil nás až místní řidič, který nás rychle naložil do auta, zatímco opice skákaly na kapotu a bušily do oken. To byl opravdu moment, kdy šlo o život.

To zní hodně nebezpečně. Pojďme teď k vaší práci – jak náročný je proces od prvního nápadu až po finální provedení show?

Nejprve je důležité vědět, pro jakého klienta show připravujeme, jak má vypadat a jakou technologii zvolíme. Používáme analogové LED pásy, fiberoptické kabely nebo nejnovější pixelové obleky, kde se dá ovládat každý pixel zvlášť. Právě ty jsou nejnáročnější na programování – samotná choreografie se může připravovat i dva týdny.

Kromě obleků řešíme také kabeláž, napájení, baterie a ovladače. Následuje práce choreografky, která sestaví choreografii, my ji naprogramujeme do softwaru, testujeme ve tmě a vše natáčíme. Teprve potom může show na pódium. Za pěti minutami na jevišti se tak skrývají dny práce celého týmu – tanečníků, choreografky, programátorů, techniků i grafiků. Na rozdíl od jiných firem si kostýmy nejen vyrábíme, ale také sami používáme. Díky tomu můžeme klientovi předat obleky, o jejichž stoprocentní funkčnosti máme absolutní jistotu.

Zaujaly vás v poslední době nějaké nové technologické trendy? Chystáte inovace?

Ano, právě jsme uvedli pixelové obleky, na kterých jsme pracovali dva až tři roky. V současnosti nemá nikdo na světě srovnatelné možnosti. Dokážeme zobrazovat změny v reálném čase při programování a vyvinuli jsme vlastní ovladače s dlouhým dosahem, které bez problémů fungují i na akcích s tisíci diváky. To je skutečný unikát.

A co udržitelnost? Vnímají klienti větší tlak na ekologická řešení?

Jsme především dodavatel zábavy, ale i u nás má ekologie své místo. Máme solární panely, které pokrývají zhruba 70 procent naší spotřeby, používáme elektroauta i hybridy a do budoucna chceme být plně soběstační díky solárům. Recyklujeme, odevzdáváme baterie a snažíme se dělat maximum.

Tipy redakce

Úspěch každé show stojí na týmu. Jak funguje ten váš a co je podle vás klíčové, aby držel pohromadě?

Jsme hodně různorodí. Máme programátory, techniky, vývojové oddělení, montážní dílnu i management. K tomu přidáváme kreativní složku – choreografku, tanečníky a bubeníky. Tanečníci s námi fungují dlouhodobě na freelance bázi, ale jsou to profesionálové, kteří s námi cestují po celém světě. Potřebujeme lidi flexibilní a otevřené, proto je naše firemní kultura hodně pestrá – technici, kreativci i umělci pohromadě. Zároveň si zakládáme i na diverzitě a inkluzi. Naše choreografka je výrazná osobnost české a slovenské scény, Mother of the Kiki House of Velvet, což je první československý ballroom house, kde pořádá soutěže i workshopy, kam jezdí také lidé z LGBT+ komunity. S nimi spolupracujeme už dlouhé roky. Tím, že vystupují i na velkých firemních akcích, přirozeně ukazujeme, že to je součást naší kultury.

Zdroj: Redakce

Populární
články

Blízkost, která byla kdysi trestná, dnes vypráví o svobodě milovat bez omluv.
LIDÉ

Queer lidé tu byli vždycky. Proč se svět tak dlouho tvářil, že neexistují?

Autor: Šimon Hauser
Důvěra, otevřenost a každodenní jistota – i tak může vypadat život páru, kde jeden z partnerů žije s HIV. (Ilustrační fotografie)
LIDÉ

„Můj partner má HIV, ale díky moderní léčbě mě nemůže nakazit,“ říká muž, který ukazuje, že život s virem už dávno není hrozbou, ale tématem, o němž se stále bojíme mluvit

Autor: Šimon Hauser
Láska se mění s dobou, ale lekce zůstávají stejné.
HOT!

10 typů gay vztahů, které potkáte (a jen jeden z nich chcete), protože v lásce jsme si nakonec všichni podobní

Autor: Šimon Hauser
Pohřeb Jana Opletala 16. listopadu 1939.
AKTUALITY

17. listopad: Komunisté jsou pryč, ale boj o svobodu nekončí. Demokracie se může ztratit dřív, než si toho všimneme

Autor: Šimon Hauser
Martina Viktorie Kopecká a Andrea Voborníková – pár, který otevřeně mluví o víře, lásce i svobodě být sám sebou.
LIDÉ

„Církev by měla být místem, kde se člověk nemusí bát být sám sebou,“ říká farářka Martina Viktorie Kopecká a její partnerka Andrea Voborníková

Autor: Šimon Hauser
Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která už více než deset let propojuje byznys, veřejný sektor i neziskové organizace.
Business 2025

„Udržitelnost neznamená jen ekologii, ale i lidskost,“ říká Lucie Mádlová, která stojí za největší iniciativou společenské odpovědnosti v Česku

Autor: Šimon Hauser
Podle aktuálních dat trpí nadměrnou hmotností 6 z 10 Čechů
TĚLO & MYSL

Srdce bije na poplach: obezita a nezdravý životní styl zkracují milionům Čechů život ve zdraví

Autor: Redakce LUI
Slávek Pham patří k nejvýraznějším mladým hlasům české queer scény. Zpěvák s vietnamskými kořeny si získal pozornost upřímnými texty o láskách, rodině i hledání vlastní identity – a letos v létě svou energii přenesl i na pódium Prague Pride. Jeho debutové EP LOVERBOY je osobní zpovědí, která se nebojí dotýkat citlivých témat, a potvrzuje, že autenticita je v hudbě tou nejlepší vizitkou.
LIDÉ

„Někdo má sport nebo terapeuta, já mám písničky,“ říká mladý queer zpěvák a skladatel Slávek Pham

Autor: Šimon Hauser
V Bruselu i doma prosazuje témata rovnosti, vzdělávání a ochrany demokracie. „Člověk by se nikdy neměl bát kvůli tomu, koho miluje,“ dodává Danuše Nerudová.
LIDÉ

„Láska je jen jedna a moc si přeji, abychom byli otevřenou společností, kde se nikdo nemusí bát milovat,“ říká europoslankyně Danuše Nerudová

Autor: Šimon Hauser
Filip Turek. Politik známý svým výrazným vystupováním a netradičním přístupem ke komunikaci.
AKTUALITY

Na Národní třídě se připomínala svoboda. Filip Turek dorazil vysvětlit, proč je podle něj jen optickým klamem

Autor: Šimon Hauser

E-Shop