Finanční dysmorfií trpí téměř polovina mladých. Bludný kruh představ, které vám brání šetřit peníze, jde ale prolomit, radí expertka
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Finanční dysmorfií trpí téměř polovina mladých. Bludný kruh představ, které vám brání šetřit peníze, jde ale prolomit, radí expertka

Máte problém s nedostatečnými příjmy, příliš velkými výdaji a nemůžete si dovolit to, co ostatní ve vašem věku a okolí? Možná nejste chudí, ale trpíte jen finanční dysmorfií. Jde o poruchu vnímání vlastní peněžní situace a nejvíc jí trpí mileniálové a generace Z.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
30. 4. 2024

Málokdo by nechtěl mít aspoň o trošku víc peněz. Na další koníčky, na hezčí dovolenou, na podporu svých dětí… Možnosti za co utrácet se vždycky najdou. Mnoho lidí si ovšem neuvědomuje, že jejich skutečná finanční situace je jiná, než si sami myslí. Nepřekonatelný pocit nedostatečnosti a „chudoby“ tak může postihovat i ty, kdo jsou na tom s příjmy vlastně docela normálně. Pokud máte pocit, že lidi kolem vás žijí pohodlný život se spoustou peněz, ale vy nedokážete našetřit na nové auto ani dovolenou v zámoří, týká se tento jev možná i vás.

Finanční dysmorfie je psychický stav, při kterém má dotyčný člověk pokřivený pohled na své finance, což může vést ke špatným rozhodnutím. Podle studie společnosti Credit Karma jí trpí až polovina mladé populace, tedy mileniálové a generace Z. U mileniálů se týká asi 41 % lidí, v generaci Z postihuje dokonce 43 % jedinců.

Bohatství na sítích

Tím, co za finanční dysmorfii může, jsou sociální sítě a s nimi spojený trend prahnutí po bohatství. Spojení těchto dvou fenoménů u mladý lidí ústí v pocit finanční úzkosti a stresu, i když mají na účtu našetřené desítky tisíc.

„Spoustu lidí se při hodnocení své finanční situace srovnává se svými vrstevníky, lidmi na sociálních sítích a dokonce celebritami, což vyvolává pocit nedostatečnosti,“ vysvětluje finanční poradkyně Courney Alev. „Tento nesoulad mezi vnímáním a realitou může lidem bránit v tom, aby podnikli kroky k dosažení svých finančních cílů.“

Problém je totiž v tom, že když na sociálních sítích vidíme, jak si někdo žije luxusní život, létá na dovolené, jezdí v drahém autě nebo nosí značkové oblečení, vyvolává to v nás jednak dojem, že tohle je normální životní styl, jednak potřebu této zdánlivé normy dosáhnout. Když si to ale nemůžeme dovolit, připadáme si nedostateční a stresujeme se, že máme málo pěněz. I když ve skutečnosti máme peněz třeba úplně normálně.

Bohatství a luxus může být přetvářka

Prvním krokem z finanční dysforie je uvědomit si, že to, co vidíme na sociálních sítích, není reprezentací každodenní skutečnosti. „To, co vidíme na sociálních sítích, je zvýrazněným výběrem toho nejlepšího ze života daných lidí. Je to jen fasáda, stejná, jako když jedete kolem obřího domu s BMW na příjezdové cestě,“ upozorňuje finanční poradkyně Helena Baker.

Podle Baker je jednak naprosto nerealistické se jako „obyčejní smrtelníci“ srovnávat s luxusním životem celebrit – byť to může někdy fungovat jako inspirace a motivace – jednak se necháváme unést klamem sociálních sítí. „Nikdy nám neukazují celý obrázek něčího života. Ne všechno je takové, jak to vypadá,“ upozorňuje na skutečnost, že na Instagramu, Facebooku, X a dalších najdeme vždy jen kratičké výstřižky. Navíc pečlivě vybrané a leckdy také upravené tak, aby ukazovaly idealizovanou dokonalou realitu. Nebo spíš „realitu“. Mylně pak nabíráme dojem, že všem kolem nás se jen neustále daří a žijí v luxusu.

<Path> Blogerka a herečka Ivet Bendlová o světě sociálních sítí: „Vše není tak hezké, jak se na první pohled zdá. Slavní influenceři většinou se světem sdílejí jen radostné chvilky života.“Zdroj: Jan Witek, VIDEO: Oliver Cuadra

Utrácení jako snaha zapadnout

Což dává dokonalý smysl, sami totiž také na sítě nedáváme tu všední, obyčejnou a nezajímavou většinu svého života. A kdybychom snad ukázali i okamžiky, kdy se nám nedaří, slízneme za to kritiku, že fňukáme a měli bychom víc makat.

Zkreslená představa o normálních finančních poměrech vyrobená sociálními médii pak vede k tomu, že se mladí lidé snaží zapadnout a impulzivně utrácejí za věci, které nepotřebují, jen aby měli pocit, že mají adekvátní životní styl. Aby si připadali bohatí po vzoru idolů z internetu.

I přesto však pocit bohatství nepřichází, protože útraty se projevují zase jinde, například na úsporách. A když naopak šetří, mají zase dojem, že si nemůžou nic koupit. Výsledkem tak je pocit, že neustále zůstávají pozadu, a bludný kruh finanční dysmorfie pokračuje.

Zdroj: Giphy

Jak prolomit bludný kruh

Jako jednu z pomocí Baker radí udělat si nadhled a být vděčný za to, čeho už jste dosáhli a co si můžete koupit. „Vždy se zaměřujeme na to, co nemáme. Občas musíte jen udělat krok zpátky a být vděční za to, co máte. Například za peníze na jídlo nebo za střechu nad hlavou.“

Jelikož to je ale pro mnohé samozřejmost a ve srovnání s ideálem bohatství na internetu nedostatečný cíl, může fungovat další postřeh. „Také jsem si všimla, že mladá generace ráda nosí luxusní oblečení a jezdí v drahých autech, ale neuvědomuje si, že všechny ty věci mohou mít lidé na sociálních sítích půjčené a ve skutečnosti je nevlastní,“ říká Baker. „Vracím se tím k tomu, že ne všechno je takové, jaké si myslíte.“

Tipy redakce

Baker má ovšem i rady přímo na to, jak řídit své finance. Hlavní je udělat si o nich upřímný a podrobný přehled. Bez hodnocení zmapovat příjmy a výdaje a stanovit si realistické finanční cíle. Následně Baker radí vytvořit si plán toho, jak cílů dosáhnete, a začít ho plnit. Místo „rozpočtu“ mluví raději skutečně o „plánu utrácení a investování“.

„Tvorba rozpočtu působí, jako že máte svázané ruce, ale vytvoření plánu vám dovoluje si stále koupit to, co chcete, a přitom stále ukládat část peněz stranou.“ Nejjednodušším způsobem, jak budete mít přesnou představu o svým možnostech, je zařídit si automatické platby na všechno potřebné, které se odešlou po tom, co dostanete výplatu. Snadno tak vidíte, kolik vám zbývá a kolik můžete utratit.

Zdroj: dailymail.co.uk, creditkarma.com, interez.sk

Populární
články

Jsem to já?
TĚLO & MYSL

„Takhle (hrozně) přece nevypadám!“ Proč se na fotkách sami sobě nelíbíme, má svůj důvod. Je jím „expoziční efekt“

Autor: Mirka Dobešová
Virální trendy se v posledních měsících točí kolem Římského impéria – v (homoerotických) kontextech, jaké byste nečekali
AKTUALITY

Jak se naučit být mužem? Pánové mají jasno – k získání chlapáctví pomůže římská praxe „ručníkových chlapců“

Autor: Veronika Košťálková
Nová studie popisuje, jak klíčovou roli hrají ženy v udržování sociálních vazeb mužů. Obráceně to však už neplatí
LIDÉ

Muže trápí epidemie samoty. Bez ženské asistence se často „nevyvenčí“, tvrdí nová studie. Na vině je i mužský strach z nálepky gaye

Autor: Veronika Košťálková
Romantický polibek překvapivě není vlastní všem kulturám napříč světem
TĚLO & MYSL

Proč se lidé líbají? Zapomeňte na romantiku. Líbací praxe má docela nechutný (ale praktický) základ, zjistili vědci

Autor: Mirka Dobešová
Robert Čapek je přesvědčený, že naše děti nečeká ve škole nic dobrého. Proto se již mnoho let snaží o zásadní změny celého systému, školením učitelů počínaje
LIDÉ

„I když bude výuka o LGBTQ+ tématech ve školách povinná, většina učitelů to bude stejně ignorovat,“ říká „Líný učitel“ Robert Čapek

Autor: Michal Černý
„Nikdy rodičům neodpustím, že mě nutili studovat ‚smysluplný‘ obor,“ říká muž, který zápasí s každodenností. „Češi ničí dětem sny,“ dodává
LIDÉ

„Nikdy rodičům neodpustím, že mě nutili studovat ‚smysluplný‘ obor,“ říká muž, který zápasí s každodenností. „Češi ničí dětem sny,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Vybíráte si, kam letět v příštím roce na dovolenou? Napovědět vám může aktuální žebříček nejbezpečnějších destinací, který zohledňuje i respekt k LGBT+ lidem
CESTOVÁNÍ

Kde bude v roce 2025 nejvíc bezpečno pro vaši dovolenou? Žebříček vyhrála země, která jde v respektování LGBT lidí příkladem

Autor: Veronika Košťálková
Zakladatele české firmy Potten & Pannen - Staněk naplňuje hrdostí jak prodejna, která na adrese Vodičkova 2 sídlí už 34 let, tak loni otevřená prodejna v Cukrovanickém paláci, která za svůj koncept získala mezinárodní oceněnní
LUI BUSINESS

Od prodejny s vůní oběda až po nejlepší retail na světě. „Naší filozofií jsme se lišili už v roce 1992,“ má jasno Pavel Staněk

Autor: Veronika Košťálková
Jihokorejské feministické hnutí 4B získává v posledních dnech na popularitě i v USA
LIDÉ

„Američanky, je čas se poučit od Korejců a přijmout hnutí 4B“: Trumpovo vítězství vzedmulo novou vlnu odporu k nadvládě mužů

Autor: Michal Černý
Festival Queer Eye i letos přiveze zajímavé ženské hlasy: třeba berlínskou zpěvačku MADANII.
KULTURA

Blíží se Queer Eye. Pestrý festival, kde můžete tančit, besedovat, skládat hudbu, trénovat sebeobranu… Nebo klidně jen ležet!

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop