Finanční dysmorfií trpí téměř polovina mladých. Bludný kruh představ, které vám brání šetřit peníze, jde ale prolomit, radí expertka
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Finanční dysmorfií trpí téměř polovina mladých. Bludný kruh představ, které vám brání šetřit peníze, jde ale prolomit, radí expertka

Máte problém s nedostatečnými příjmy, příliš velkými výdaji a nemůžete si dovolit to, co ostatní ve vašem věku a okolí? Možná nejste chudí, ale trpíte jen finanční dysmorfií. Jde o poruchu vnímání vlastní peněžní situace a nejvíc jí trpí mileniálové a generace Z.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
30. 4. 2024

Málokdo by nechtěl mít aspoň o trošku víc peněz. Na další koníčky, na hezčí dovolenou, na podporu svých dětí… Možnosti za co utrácet se vždycky najdou. Mnoho lidí si ovšem neuvědomuje, že jejich skutečná finanční situace je jiná, než si sami myslí. Nepřekonatelný pocit nedostatečnosti a „chudoby“ tak může postihovat i ty, kdo jsou na tom s příjmy vlastně docela normálně. Pokud máte pocit, že lidi kolem vás žijí pohodlný život se spoustou peněz, ale vy nedokážete našetřit na nové auto ani dovolenou v zámoří, týká se tento jev možná i vás.

Finanční dysmorfie je psychický stav, při kterém má dotyčný člověk pokřivený pohled na své finance, což může vést ke špatným rozhodnutím. Podle studie společnosti Credit Karma jí trpí až polovina mladé populace, tedy mileniálové a generace Z. U mileniálů se týká asi 41 % lidí, v generaci Z postihuje dokonce 43 % jedinců.

Bohatství na sítích

Tím, co za finanční dysmorfii může, jsou sociální sítě a s nimi spojený trend prahnutí po bohatství. Spojení těchto dvou fenoménů u mladý lidí ústí v pocit finanční úzkosti a stresu, i když mají na účtu našetřené desítky tisíc.

„Spoustu lidí se při hodnocení své finanční situace srovnává se svými vrstevníky, lidmi na sociálních sítích a dokonce celebritami, což vyvolává pocit nedostatečnosti,“ vysvětluje finanční poradkyně Courney Alev. „Tento nesoulad mezi vnímáním a realitou může lidem bránit v tom, aby podnikli kroky k dosažení svých finančních cílů.“

Problém je totiž v tom, že když na sociálních sítích vidíme, jak si někdo žije luxusní život, létá na dovolené, jezdí v drahém autě nebo nosí značkové oblečení, vyvolává to v nás jednak dojem, že tohle je normální životní styl, jednak potřebu této zdánlivé normy dosáhnout. Když si to ale nemůžeme dovolit, připadáme si nedostateční a stresujeme se, že máme málo pěněz. I když ve skutečnosti máme peněz třeba úplně normálně.

Bohatství a luxus může být přetvářka

Prvním krokem z finanční dysforie je uvědomit si, že to, co vidíme na sociálních sítích, není reprezentací každodenní skutečnosti. „To, co vidíme na sociálních sítích, je zvýrazněným výběrem toho nejlepšího ze života daných lidí. Je to jen fasáda, stejná, jako když jedete kolem obřího domu s BMW na příjezdové cestě,“ upozorňuje finanční poradkyně Helena Baker.

Podle Baker je jednak naprosto nerealistické se jako „obyčejní smrtelníci“ srovnávat s luxusním životem celebrit – byť to může někdy fungovat jako inspirace a motivace – jednak se necháváme unést klamem sociálních sítí. „Nikdy nám neukazují celý obrázek něčího života. Ne všechno je takové, jak to vypadá,“ upozorňuje na skutečnost, že na Instagramu, Facebooku, X a dalších najdeme vždy jen kratičké výstřižky. Navíc pečlivě vybrané a leckdy také upravené tak, aby ukazovaly idealizovanou dokonalou realitu. Nebo spíš „realitu“. Mylně pak nabíráme dojem, že všem kolem nás se jen neustále daří a žijí v luxusu.

<Path> Sociální sítě nás mají v hrsti. Co by se stalo, pokud by náhle zmizel Facebook a Instagram?Zdroj: Facebook, Instagram

Utrácení jako snaha zapadnout

Což dává dokonalý smysl, sami totiž také na sítě nedáváme tu všední, obyčejnou a nezajímavou většinu svého života. A kdybychom snad ukázali i okamžiky, kdy se nám nedaří, slízneme za to kritiku, že fňukáme a měli bychom víc makat.

Zkreslená představa o normálních finančních poměrech vyrobená sociálními médii pak vede k tomu, že se mladí lidé snaží zapadnout a impulzivně utrácejí za věci, které nepotřebují, jen aby měli pocit, že mají adekvátní životní styl. Aby si připadali bohatí po vzoru idolů z internetu.

I přesto však pocit bohatství nepřichází, protože útraty se projevují zase jinde, například na úsporách. A když naopak šetří, mají zase dojem, že si nemůžou nic koupit. Výsledkem tak je pocit, že neustále zůstávají pozadu, a bludný kruh finanční dysmorfie pokračuje.

Zdroj: Giphy

Jak prolomit bludný kruh

Jako jednu z pomocí Baker radí udělat si nadhled a být vděčný za to, čeho už jste dosáhli a co si můžete koupit. „Vždy se zaměřujeme na to, co nemáme. Občas musíte jen udělat krok zpátky a být vděční za to, co máte. Například za peníze na jídlo nebo za střechu nad hlavou.“

Jelikož to je ale pro mnohé samozřejmost a ve srovnání s ideálem bohatství na internetu nedostatečný cíl, může fungovat další postřeh. „Také jsem si všimla, že mladá generace ráda nosí luxusní oblečení a jezdí v drahých autech, ale neuvědomuje si, že všechny ty věci mohou mít lidé na sociálních sítích půjčené a ve skutečnosti je nevlastní,“ říká Baker. „Vracím se tím k tomu, že ne všechno je takové, jaké si myslíte.“

Tipy redakce

Baker má ovšem i rady přímo na to, jak řídit své finance. Hlavní je udělat si o nich upřímný a podrobný přehled. Bez hodnocení zmapovat příjmy a výdaje a stanovit si realistické finanční cíle. Následně Baker radí vytvořit si plán toho, jak cílů dosáhnete, a začít ho plnit. Místo „rozpočtu“ mluví raději skutečně o „plánu utrácení a investování“.

„Tvorba rozpočtu působí, jako že máte svázané ruce, ale vytvoření plánu vám dovoluje si stále koupit to, co chcete, a přitom stále ukládat část peněz stranou.“ Nejjednodušším způsobem, jak budete mít přesnou představu o svým možnostech, je zařídit si automatické platby na všechno potřebné, které se odešlou po tom, co dostanete výplatu. Snadno tak vidíte, kolik vám zbývá a kolik můžete utratit.

Zdroj: dailymail.co.uk, creditkarma.com, interez.sk

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop