Nebuďte posedlí penězi, radí nejbohatší muž světa a majitel značek Louis Vuitton, Dior, Fendi a mnohých dalších. Bernard Arnault ví, jak vydělat jmění
Straight friendly
Zdroj: Wikimedia Commons / Jérémy Barande / se svolením

Nebuďte posedlí penězi, radí nejbohatší muž světa a majitel značek Louis Vuitton, Dior, Fendi a mnohých dalších. Bernard Arnault ví, jak vydělat jmění

Bernard Arnault, majitel koncernu s luxusním zbožím LVMH, se nedávno podle časopisu Forbes stal nejbohatším mužem světa. Jeho čisté jmění je odhadováno na více než 207 miliard dolarů. Co tkví za úspěchem tohoto mimořádně schopného podnikatele a co se od něj můžeme sami přiučit?
Martin Lyko Martin Lyko Autor
11. 3. 2024

Narodil se před 75 lety na severu Francie, podařila se mu řada vynikajících obchodů a podnikatelských úspěchů a nyní se s dalšími dvěma muži „přetahuje“ o jeden docela zajímavý post. Těmi muži jsou majitel Amazonu Jeff Bezos a majitel Tesly Elon Musk. A onou pozicí je status nejbohatšího muže světa. Podle časopisu Forbes jím je aktuálně právě Arnault. Jeho majetek médium odhaduje na 207,8 miliard dolarů.

Arnaultovo jméno jste možná nikdy neslyšeli, určitě jste ale slyšeli jméno některé z firem, které spadají pod jeho koncern LVMH. Celým jménem se tento konglomerát jmenuje LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, což už mluví samo za sebe. Jde totiž o společnost vlastnící řadu z těch vůbec nejluxusnějších a nejdražších značek na světě. LVMH vlastní značky ze světa módy, šperků, hodinek, kosmetiky, alkoholu a také několik prodejních řetězců.

Kromě brandů zmíněných již v názvu společnosti patří LVMH (a tedy Arnaultovi) například Christian Dior, Fendi, Loro Piana, Celine, Givenchy, Marc Jacobs, Kenzo, Dom Pérignon, Fenty Beauty by Rihanna, Guerlain, Bulgari, Hublot, Tiffany & Co. nebo řetězec parfumérií Sephora. Některé z podnikatelských aktivit jsou ale méně očividné. Arnault vlastní například i holdingovou firmu Aglaé Ventures, která investustuje do firem jako Airbnb, Spotify, Slack, Netflix nebo ByteDance, což je mateřská společnost sociální sítě TikTok. Není se tak vůbec čemu divit, že tento pán nemá hluboko do kapsy.

Jaké tajemství se skrývá za jeho mimořádným úspěchem a mimořádným jměním?

Nebuďte posedlí penězi

Zní to možná paradoxně, ale podle Arnaulta je důležité ve své práci nebýt příliš posedlý vidinou zisku. „Peníze jsou jen následek,“ nechal se prý jednou slyšet. „Vždycky svému týmu říkám, aby se příliš nezaobírali výdělečností. Pokud svou práci děláte dobře, výdělečnost se dostaví.“ Soudě podle jeho pozice na špici světového bohatství, se Arnaultovi tato strategie očividně vyplatila. Místo pouhého sledování zisků, by měl každý, kdo se chce ucházet o pomyslný titul úspěšného podnikatele, mít především zájem o svou firmu.

Zájem o firmu

A taky o firmě mít dokonalý přehled. Zajímat se o ni, sledovat, jak se mají zaměstnanci, a hlídat, co se kde šustne. A přitom zůstat nohama na zemi a nenechat si svou pozici bohatého CEO stoupnout dohlavy. „Často svému týmu připomínám, že bychom se měli chovat, jako kdybychom byli pořád startup,“ uvedl Arnault před několika lety pro Forbes. „Nevysedávat v kanceláři. Být se zákazníky, s návrháři při jejich práci. Každý týden zavítám do svých prodejen a vždycky hledám jejich manažera. Chci ho vidět na place, ne v kanceláři u papírování.“ Jinými slovy: Pokud vedete nějakou společnost, pak opravdu veďte společnost – tedy skupinu lidí. Papírování je důležité, ale manažeři by měli mít přehled o svém týmu a zaměstnancích, umět jim poradit, motivovat je, ocenit je. Protože jsou to právě ti lidé, kdo v konečném důsledku firmě vydělávají peníze.

<Path> Přírodní péče o rty s dávkou luxusu – balzám věhlasné značky je určen pro každého a pomůže s problémy, jež způsobují rouškyZdroj:

Značka na prvním místě

Jak jsme již zmínili, Arnaultovo jméno možná neznáte, ale jeho značky znají všichni. To proto, že nikdy Arnault netlačí do popředí svou osobnost, ale vždy promuje pouze značku. „Chci propagovat brandy, nikdy sebe,“ prohlásil jednou. A také to dodržuje. Sám se nikdy nestal tváří své značky, na rozdíl od jiných podnikatelů. Svět zná módní návrháře, kteří pro něj pracují, nebo tváře jeho kosmetických značek, sám ale zůstává v pozadí.

Jde vlastně o velmi tradiční přístup k podnikání a velkému byznysu. Tím, co se prezentuje zákazníkovi, jsou luxusní firmy nabízející žádané prestižní zboží, které si nese určitý společenský status. A je vlastně celkem jedno, jestli onu značky zrovna teď vlastní ten či onen člověk nebo konglomerát. Tyto skutečností zůstávají na pozadí – byť samozřejmě pro ty, koho zajímají, neviditelné nejsou.

Zdroj: Giphy

Důvěra ve vizi

Možná tím ale vůbec nejdůležitějším je při podnikání důvěřovat své vizi a budoucnosti. Nabytí astronomického jmění totiž není otázka roku, dokonce ani pár let. Spíš tak několika desetiletí. Arnault se mezi nejbohatší lidi světa totiž připojil až poměrně nedávno. A ještě před několika lety byl jeho majetek poloviční.

V roce 2019 byl jeho majetek odhadován na „jen“ asi 100 miliard dolarů a během pandemie coronaviru, která zamávala s prodeji a obratem také s hodnotou akcií, jeho majetek v roce 2020 o 30 miliard dolarů klesl. Po pandemii se svět ale znovu normalizoval a LVMH zaznamenalo velký zájem o kožené zboží, módu a také alkohol. Zisky začaly prudce stoupat, astronomickou hranici 200 miliard dolarů majetku ovšem překonal až začátkem letošního roku. Jako třetí na světě.

Tipy redakce

Na konci minulého tisíciletí ovšem neměl jistotu, že se jeho firmám jednou tak dobře povede. Přesto měl vizi, že jednou bude majitelem nejluxusnějších značek světa. „Pamatuju si, když jsem v roce 1991 poprvé přiletěl do Číny. Přistál jsem v Pekingu a neviděl jsem žádná auta, jenom kola, žádné vysoké budovy. HDP Číny tehdy bylo jen 4 % toho dnešního, přesto jsme se rozhodli otevřít tam naši prodejnu. A dnes je Louis Vuitton číslem jedna mezi luxusními značkami v Číně i na celém světě,“ uvedl také v předešlých letech pro Forbes.

Zdroj: forbes.com, timesofindia.indiatimes.com, businessinsider.com, lvmh.com, aglaeventures.com

Populární
články

Už jste někdy odešli z kina předčasně jen kvůli tomu, že byl snímek příliš nechutný? S nejnovějším hororem to budete moct napravit
KULTURA

Nový horor šokuje svou extrémní brutalitou. Diváci opouští kina už po několika minutách promítání

Autor: Michal Černý
Pro lepší zdraví vaší nervové soustavy stačí několik běžných potravin a chvilka pohybu, kterou zvládnete i o polední pauze
TĚLO & MYSL

Máte „pocuchané“ nervy nebo časté výpadky pozornosti? Krmte a trénujte „hospodyni“ ve svém mozku, navrhují vědci

Autor: Veronika Košťálková
Účast sportovně založeného Theodora, který se netají svojí tranzicí, v soutěži Prostřeno! vzbudila spoustu emocí
AKTUALITY

Do pořadu Prostřeno! se „přišel zviditelnit“ trans muž Theodor. „Budu se muset oklepat,“ reagoval na tranzici zaskočený soupeř

Autor: Veronika Košťálková
Z nového průzkumu vyplývá, že některé páry preferují oddělené hotelové spaní už v rané dospělosti
CESTOVÁNÍ

„Spánkový rozvod“ na dovolené? Půlka mladých párů nechce na hotelu společný pokoj, každý třetí odmítá spát v jedné posteli

Autor: Veronika Košťálková
„Byl jsem přesvědčený, že musím být ten dokonalý, schopný a příjemný chlap, který všechno zvládá,“ vypráví Václav o svém zhroucení
LIDÉ

„Byl jsem přesvědčený, že musím být ten dokonalý, schopný a příjemný chlap, který všechno zvládá,“ vypráví Václav o svém zhroucení

Autor: Irena Piloušková
Libuše až po 50 letech focení konečně získává uznání, které si zasloužila už dávno. Ale jak sama říká, vše přichází, kdy má
LIDÉ

„LGBT komunita byla dříve čistší a více propojená,“ říká fotografka Libuše Jarcovjáková. Dokument o jejím životě právě vstoupil do kin

Autor: Michal Černý
Manželský pár biohackerů údajně nechce žít věčně, ale spíše maximalizovat počet zdravých let
TĚLO & MYSL

„Chceme spolu žít až do 150 let,“ tvrdí manželé se zálibou v biohackingu. Rutinu, jakou denně praktikují, ale doma těžko napodobíte

Autor: Veronika Košťálková
Na první pohled Rosa září pozitivní energií...
LIDÉ

„To, že mě vychovaly dvě mámy, na mě mělo pozitivní i negativní dopad,“ tvrdí Rosa, která Čechům vzkazuje: „Buďte tolerantní a učte to hlavně své děti“

Autor: Jakub Starý
Generace Z posouvá hranici dospělosti až do věku 27 let, a to i z důvodu zajištění finanční nezávislosti
LIDÉ

Generace Z věří, že dospělost začíná až ve 27 letech. Důležitější než dosažení určitého věku je prý finanční nezávislost

Autor: Michal Černý
Předstírání práce je nový trend...
LUI BUSINESS

Dělám, že něco dělám: Stále více lidí v zaměstnání práci předstírá. Ti, kdo při práci nejsou vidět, se totiž (údajně) flákají

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop