Nebuďte posedlí penězi, radí nejbohatší muž světa a majitel značek Louis Vuitton, Dior, Fendi a mnohých dalších. Bernard Arnault ví, jak vydělat jmění
Straight friendly
Zdroj: Wikimedia Commons / Jérémy Barande / se svolením

Nebuďte posedlí penězi, radí nejbohatší muž světa a majitel značek Louis Vuitton, Dior, Fendi a mnohých dalších. Bernard Arnault ví, jak vydělat jmění

Bernard Arnault, majitel koncernu s luxusním zbožím LVMH, se nedávno podle časopisu Forbes stal nejbohatším mužem světa. Jeho čisté jmění je odhadováno na více než 207 miliard dolarů. Co tkví za úspěchem tohoto mimořádně schopného podnikatele a co se od něj můžeme sami přiučit?
Martin Lyko Martin Lyko Autor
11. 3. 2024

Narodil se před 75 lety na severu Francie, podařila se mu řada vynikajících obchodů a podnikatelských úspěchů a nyní se s dalšími dvěma muži „přetahuje“ o jeden docela zajímavý post. Těmi muži jsou majitel Amazonu Jeff Bezos a majitel Tesly Elon Musk. A onou pozicí je status nejbohatšího muže světa. Podle časopisu Forbes jím je aktuálně právě Arnault. Jeho majetek médium odhaduje na 207,8 miliard dolarů.

Arnaultovo jméno jste možná nikdy neslyšeli, určitě jste ale slyšeli jméno některé z firem, které spadají pod jeho koncern LVMH. Celým jménem se tento konglomerát jmenuje LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, což už mluví samo za sebe. Jde totiž o společnost vlastnící řadu z těch vůbec nejluxusnějších a nejdražších značek na světě. LVMH vlastní značky ze světa módy, šperků, hodinek, kosmetiky, alkoholu a také několik prodejních řetězců.

Kromě brandů zmíněných již v názvu společnosti patří LVMH (a tedy Arnaultovi) například Christian Dior, Fendi, Loro Piana, Celine, Givenchy, Marc Jacobs, Kenzo, Dom Pérignon, Fenty Beauty by Rihanna, Guerlain, Bulgari, Hublot, Tiffany & Co. nebo řetězec parfumérií Sephora. Některé z podnikatelských aktivit jsou ale méně očividné. Arnault vlastní například i holdingovou firmu Aglaé Ventures, která investustuje do firem jako Airbnb, Spotify, Slack, Netflix nebo ByteDance, což je mateřská společnost sociální sítě TikTok. Není se tak vůbec čemu divit, že tento pán nemá hluboko do kapsy.

Jaké tajemství se skrývá za jeho mimořádným úspěchem a mimořádným jměním?

Nebuďte posedlí penězi

Zní to možná paradoxně, ale podle Arnaulta je důležité ve své práci nebýt příliš posedlý vidinou zisku. „Peníze jsou jen následek,“ nechal se prý jednou slyšet. „Vždycky svému týmu říkám, aby se příliš nezaobírali výdělečností. Pokud svou práci děláte dobře, výdělečnost se dostaví.“ Soudě podle jeho pozice na špici světového bohatství, se Arnaultovi tato strategie očividně vyplatila. Místo pouhého sledování zisků, by měl každý, kdo se chce ucházet o pomyslný titul úspěšného podnikatele, mít především zájem o svou firmu.

Zájem o firmu

A taky o firmě mít dokonalý přehled. Zajímat se o ni, sledovat, jak se mají zaměstnanci, a hlídat, co se kde šustne. A přitom zůstat nohama na zemi a nenechat si svou pozici bohatého CEO stoupnout dohlavy. „Často svému týmu připomínám, že bychom se měli chovat, jako kdybychom byli pořád startup,“ uvedl Arnault před několika lety pro Forbes. „Nevysedávat v kanceláři. Být se zákazníky, s návrháři při jejich práci. Každý týden zavítám do svých prodejen a vždycky hledám jejich manažera. Chci ho vidět na place, ne v kanceláři u papírování.“ Jinými slovy: Pokud vedete nějakou společnost, pak opravdu veďte společnost – tedy skupinu lidí. Papírování je důležité, ale manažeři by měli mít přehled o svém týmu a zaměstnancích, umět jim poradit, motivovat je, ocenit je. Protože jsou to právě ti lidé, kdo v konečném důsledku firmě vydělávají peníze.

<Path> Luxusní italská móda a delikátní italská zmrzlina: ideální letní spojení, které se zhmotnilo ve Fendi Gelato DaysZdroj: Redakce/Rozálie Růžičková

Značka na prvním místě

Jak jsme již zmínili, Arnaultovo jméno možná neznáte, ale jeho značky znají všichni. To proto, že nikdy Arnault netlačí do popředí svou osobnost, ale vždy promuje pouze značku. „Chci propagovat brandy, nikdy sebe,“ prohlásil jednou. A také to dodržuje. Sám se nikdy nestal tváří své značky, na rozdíl od jiných podnikatelů. Svět zná módní návrháře, kteří pro něj pracují, nebo tváře jeho kosmetických značek, sám ale zůstává v pozadí.

Jde vlastně o velmi tradiční přístup k podnikání a velkému byznysu. Tím, co se prezentuje zákazníkovi, jsou luxusní firmy nabízející žádané prestižní zboží, které si nese určitý společenský status. A je vlastně celkem jedno, jestli onu značky zrovna teď vlastní ten či onen člověk nebo konglomerát. Tyto skutečností zůstávají na pozadí – byť samozřejmě pro ty, koho zajímají, neviditelné nejsou.

Zdroj: Giphy

Důvěra ve vizi

Možná tím ale vůbec nejdůležitějším je při podnikání důvěřovat své vizi a budoucnosti. Nabytí astronomického jmění totiž není otázka roku, dokonce ani pár let. Spíš tak několika desetiletí. Arnault se mezi nejbohatší lidi světa totiž připojil až poměrně nedávno. A ještě před několika lety byl jeho majetek poloviční.

V roce 2019 byl jeho majetek odhadován na „jen“ asi 100 miliard dolarů a během pandemie coronaviru, která zamávala s prodeji a obratem také s hodnotou akcií, jeho majetek v roce 2020 o 30 miliard dolarů klesl. Po pandemii se svět ale znovu normalizoval a LVMH zaznamenalo velký zájem o kožené zboží, módu a také alkohol. Zisky začaly prudce stoupat, astronomickou hranici 200 miliard dolarů majetku ovšem překonal až začátkem letošního roku. Jako třetí na světě.

Tipy redakce

Na konci minulého tisíciletí ovšem neměl jistotu, že se jeho firmám jednou tak dobře povede. Přesto měl vizi, že jednou bude majitelem nejluxusnějších značek světa. „Pamatuju si, když jsem v roce 1991 poprvé přiletěl do Číny. Přistál jsem v Pekingu a neviděl jsem žádná auta, jenom kola, žádné vysoké budovy. HDP Číny tehdy bylo jen 4 % toho dnešního, přesto jsme se rozhodli otevřít tam naši prodejnu. A dnes je Louis Vuitton číslem jedna mezi luxusními značkami v Číně i na celém světě,“ uvedl také v předešlých letech pro Forbes.

Zdroj: forbes.com, timesofindia.indiatimes.com, businessinsider.com, lvmh.com, aglaeventures.com

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop