Toužíte po kariérním nakopnutí či svěžím větru do plachet? Online networking je snadný a přináší nabídky práce i motivaci a kreativitu
Networking, neboli česky síťování, je praxe spočívající v navazování a budování vztahů mezi lidmi, vyměňování informací a udržování osobních kontaktů, která má za cíl vytvořit síť konexí. A mít konexe je přesně to, co potřebujete, chcete-li se kariérně posunout nebo získat svěží vítr do svých pracovních plachet.
Díky networkingu získáte rady, informace, nápady, nové myšlenky, podporu a taky motivaci a energii. To všechno jsou věci, které nejen potřebujete k práci, ale je příjemné mít je i jen tak v životě. Jako lidé jsme společenští tvorové a udržování vztahů je pro nás nezbytné.
Pracovní pozice (skoro) zadarmo
Mít konexe ovšem mezi řádky znamená třeba i to, že vám už někdo „nahoře“ drží mírně pootevřené dveře, takže pak máte snazší kariérní postup. Nebo minimálně posun, nemusíte přece nutně šplhat jenom nahoru, v pořádku je dělat i pomyslný traverz a posunout se horizontálně třeba na pozici s jiným tematickým zaměřením nebo zkusit úplně jiný obor.
Online networking je totiž skvělý způsob, jak se postarat o to, abyste novou práci nehledali, ale dostávali na ni nabídky. Samozřejmě to neznamená, že by se každá nabídka, se kterou vás osloví firmy nebo náboráři, automaticky rovnala jistému pracovnímu místu – zájemce o nové zaměstnance lidí osloví většinou celou řadu a z těch, kteří projeví zájem, si pak vybere. Pokud ovšem uvažujete o změně místa nebo máte rádi nové výzvy, vyplatí se věnovat online networkingu čas. Dostat nabídku práce je totiž mnohem příjemnější než o nové místo muset pracně bojovat. Jste-li navíc tzv. na volné noze, nových zakázek není nikdy dost, ať už děláte v jakémkoliv oboru.
Jak tedy na profesní síťování po internetu? Stejně, jako na to obyčejné civilní – na sociálních sítích.
LinkedIn horem dolem
Alfou a omegou profesního online networkingu je LinkedIn. Tahle sociální síť je pro něj totiž speciálně vytvořená – na propojování se v pracovní rovině. Funguje velmi podobně jako Facebook, fotky z dovolených, restaurací nebo rodinných oslav na ní ale nečekejte, leda by se tím někdo živil. Vše, co se tu odehrává, náleží práci a kariéře. Chcete-li udělat pro síťování naprosté minimum, založte si profil na LinkedInu.
Právě na LinkedInu je networkování také nejjednodušší. Založíte si profil, začnete sledovat lidi, o které máte zájem, dalším povolíte, aby sledovali vás, a pak už jen více či méně pravidelně postujete novinky ze svého profesního života.
Co se týče profilu, ten funguje skoro stejně jako váš životopis. Obsahuje tak současné i minulé pracovní pozice, vzdělání, a především vaše schopnosti, dovednosti a profesní zaměření. To jsou mimořádně důležité informace, podle nich vás totiž najdou ti, kdo hledají odborníka pro svou firmu nebo projekt. Je proto důležité správně zvolit klíčová slova, která použijete.
Tím, co je na LinkedInu ale také důležité, jsou samozřejmě jednotlivé příspěvky. Nemusíte jich chrlit tuny, ale nebudete-li aktivní, nebude vaše přítomnost fungovat jako networking. Mezi věci, o kterých psát, patří například nově započaté projekty, úspěšně dotažené projekty, poděkování za spolupráce, nově nabyté zkušenosti, školení, kurzy a samozřejmě jakékoliv profesní úspěchy. Chcete přece světu (a potenciálním zaměstnavatelům) ukázat, že jste schopní odborníci na slovo vzatí.
Což je zároveň pro LinekdIn typické. Stejně jako vy se tu totiž „chlubí“ i všichni ostatní. Můžete si tak začít záhy připadat, jako že jsou všichni vlastně mnohem schopnější než vy, a pro vás na trhu práce není místo. Nenechte se tímto dojmem ale zmást – je to jen výsledek správného marketingu vlastních schopností ostatních lidí. Pokud někdo působí jako skvělý odborník, podívejte se, jaký přidává obsah, a prostě se inspirujte. Nebo ho rovnou začněte sledovat a zapojte se do konverzací. Networking par excellence!
Zdroj: GiphyInfluencer odborník
Kromě LinkedInu ale můžete pro nabírání profesních konexí použít jakoukoliv jinou sociální síť. Všichni vaši kamarádi a známí jsou totiž potenciálními klienty, zákazníky, kolegy nebo zaměstnavateli – nikdy nevíte, kam je kariérní cesty zavedou.
Dalším způsobem je ovšem založit si profil jako „influencer odborník“. Určitě jste na takové účty už narazili a možná vás ani netrklo, že tím jejich autoři prezentují, jaká jsou špička na danou problematiku. Na mysli máme profily, na nichž lidé ukazují něco ze své profese. Kadeřníky chlubící se novými střihy nebo dokonalou barvou, fotografy a grafiky sdílející tipy pro Photoshop, zahradníky ukazující zkrocení přerostlého trávníku a „před a po“ kvetoucích rostlin nebo třeba bagristy, kteří se baví tím, jak i obřím strojem můžete kolegovi otevřít pivo.
Na první pohled je to všechno zábavný obsah, na který se dá se zaujetím koukat, zároveň je to ale způsob, jak se dostat do povědomí lidí jako profík na danou problematiku. Být influencer odborník je vynikající reklama. A je zadarmo. Skoro, musíte jí totiž věnovat čas, pokud ale trefíte ten správný tón, bude se povědomí o vás šířit mezi lidi s nebývalou efektivitou.
Rande s kariérou
Pracovní kontakty ovšem můžete navazovat i na místech, kde byste to možná vůbec nečekali. Třeba na seznamce. Na takovém Grindru určeném pro muže se zájmem o muže až 25 % uživatelů kromě randění také networkuje. Zkušenosti s networkingem na této platformě má dokonce i sám její výkonný ředitel. Dle svých slov „navázal s řadou lidí, které přes tuto aplikaci potkal, pracovní vztah, nebo je dokonce zaměstnal“. „K networkování přes Grindr lidi povzbuzujeme,“ dodal ve vyjádření pro The Wall Street Journal. Jiné seznamky ale kariérní kontakty vidí nerady. Například Tinder vyzývá k tomu, aby lidé „navazovali osobní vztahy, ne byznysové“. Pokud ale pozvete někoho na rande a on vám u kávy nabídne profesní spolupráci, už se to uživatelských podmínek netýká.