Jak pracovat bez práce? Pasivní příjem, tedy nepracovat a získávat peníze, chce každý. Jak ale na to?
Pasivní příjem znamená přesně to, co si myslíte: finanční zisk, při kterém nemusíte pracovat. Zajištěním pasivního příjmu můžete získat větší finanční svobodu i více volného času. Zdroje pasivního příjmu fungují, i když spíte, cestujete nebo se věnujete jiným koníčkům. Ale můžete taky klidně chodit i do práce a své příjmy tak zdvojit.
Na rozdíl od aktivních příjmů, kterými jsou například typické pracování za mzdu, ale třeba také mnohá podnikání, vyžadují pasivní příjmy vynakládání jen malého množství každodenní práce. Místo, abyste seděli osm hodin denně v kanceláři nebo vyráběli nějaký produkt, třeba jen několikrát za rok řešíte požadavky nájemníků či podle chuti nabídnete k prodeji další digitální produkt.
Pasivní příjmy ovšem mnohdy vyžadují výraznou počáteční investici a nepřinášejí okamžité velké zisky. Mnohdy tak fungují spíš jako nástroj pro dlouhodobé zhodnocení peněz než jako obživa, která má nahradit vaši každodenní práci, případně jako přivýdělek. Rozhodně je ale možné postupně získat tolik různých zdrojů financí, že nakonec pasivní příjmy vaši aktivní práci úplně nahradí. A více zdrojů financí byste mít určitě měli, mnohé pasivní příjmy totiž nejsou bez rizika. Zejména investice do akcií nebo třeba prodej digitálních produktů úzce závisí na aktuálním trhu a zájmech zákazníků.
Tradiční pasivní příjmy
- Akcie s dividendami
Když se řekne investice, určitě vás napadnou akcie. A právě akcie s vyplácenými dividendami jsou jednou z nejklasičtějších variant pasivního příjmu. Akcie je vlastně podíl v nějaké společnosti a dividenda je peněžité plnění ze zisku takové firmy. Dividenda je zpravidla vyjádřena pevnou částkou, což se podepisuje i na hodnotě (ceně) těch kterých akcií. O tom, jakou budou mít dividendové akcie podobu, rozhoduje valná hromada akciové společnosti. Dividendy se vyplácejí většinou jednou za čtvrt roku.
Dividendové akcie ovšem často vyžadují opravdu velké počáteční investice. Například Coca-Cola v roce 2024 vyplácí cca 1,76 dolaru za akcii ročně. Jenže jedna akcie Coca-Coly stojí víc než necelé dva dolary. Kdyby to bylo dolarů třeba 60, snadno si spočítáte, že na smysluplný roční příjem byste museli nakoupit akcie za stovky tisíc dolarů.
- Dluhopisy
Další možností tradičních investic je nákup dluhopisů. Také vyžadují počáteční sumu k investici, ale jejich výnosnost může být sympatičtější. Zároveň jsou ale časově omezené svojí splatností. Fungují totiž tak, že jejich nákupem vlastně půjčujete jejich vydavateli peníze. A ten vám pak půjčku postupně zpátky splácí – ovšem samozřejmě s úroky, což je to, čím na dluhopisech vyděláte. Dluhopisy mohou být státní, které se řadí mezi nejméně rizikové investice vůbec, a také firemní. Ty mohou mít ale zase mnohem větší výnosnost, stát je totiž zpravidla co do úroků řekněme konzervativní.
- Nemovitosti
Pronajímání nemovitostí je dalším typickým a velmi oblíbeným způsobem, jak si zajistit pasivní příjem. Nemusíte ovšem nutně za desítky milionů koupit investiční byt ve velkoměstě, pronajímat se dají i menší věci. A ani to nemusí být celé byty či dokonce bytové prostory. Přes populární online služby můžete krátkodobě pronajímat třeba jeden pokoj turistům. Jistotou jsou také studenti, kteří vždy potřebují někde bydlet. Mnozí z nich dají přednost privátu před studentskými kolejemi. Pronajímat ovšem můžete třeba také garáž, zahradu, skladovací prostory, parkovací místo a mnohé další. Poohlédněte se po svých nemovitých majetcích, jestli je nejde nějak chytře zpeněžit pronájmem.
Online pasivní příjmy
Pokud pro vás nejsou tradiční investiční produkty to pravé ořechové, nabízí se v dnešní době i spoustu možností, jak si zajistit pasivní příjmy pomocí internetu. A na mnohé z nich nepotřebujete ani velkou počáteční investici. Respektive vás nemusí stát peníze, ale budou stát čas na přípravu.
- Affiliate marketing
Pod těmito slovy se skrývá jednoduchý princip – odměna ze dovedení zákazníků. Vlastně pomáháte nějaké firmě s reklamou a za to, že u nich pak někdo nakoupí nebo se stane jejich klientem, dostanete zaplaceno. Typicky v procentech z utracené částky, ale může to být i fixní suma. V praxi to pak vypadá třeba tak, že na svůj blog nebo sociální sítě umístíte speciální affiliate odkaz na e-shop, se kterým spolupracujete. Když někdo nakoupí přes tento odkaz, dostanete určitá procenta z ceny jeho nákupu k sobě.
Zisky z affiliate marketingu mohou být ovšem velmi proměnlivé a přilákání lidi na vaše sociální sítě nebo web může vyžadovat tolik práce, že se z toho stane vlastně aktivní příjem. Pokud ale už například nějaký web nebo populární profil na sociální síti máte, je affiliate marketing zajímavá možnost přivýdělku.
- Prodej online produktů
Digitální zboží má tu výhodu, že jakmile ho jednou vyrobíte, dá se nekonečně množit a nestojí to ani korunu navíc. Jeho prodej je tak potenciálním zdrojem pasivních příjmů, je ale třeba počítat s vrtkavostí trhu.
Prodávat můžete spoustu věcí: vzdělávací kurzy, mobilní aplikace, programy, šablony pro dokumenty, fotografie, videa, učební materiály, e-knihy atp. Můžete tak využít třeba své profesní schopnosti a znalosti a vytvořit produkty, které vám k aktivnímu zaměstnání vytvoří ještě druhotný pasivní příjem.
Pronájem movitých věcí
Poslední velkou skupinou pasivních příjmů jsou příjmy z pronajímání všeho jiného, než jsou nemovitosti. Jde vlastně o půjčování za peníze a jeho předmětem může být cokoliv – auto, sekačka na trávu, vrtačka, projektor, profesionální foťák, oblečení a doplňky a další. Vždy je ale třeba mít takové pronajímání řádně právně ošetřené, abyste se nedostali do křížku se zákonem. Doporučujeme proto využívat již existující online služby pro sdílení aut nebo půjčování věcí.
A jako poslední tip pro vás máme ještě pronajímání místa na reklamu. Pokud máte například plot nebo fasádu domu na atraktivním místě, můžete je zkusit nabídnout jako nosič reklamy. Kolik potenciálně vyděláte, záleží především na lokaci a velikosti plochy. A jako nosič reklamy může sloužit i vaše auto. Pokud jezdíte hodně mezi lidi (např. po městě), může to být pro reklamní agentury atraktivní.