
Tomáš Ric: Ve světě je to naprostý standard, že muži vedou beauty brand
Tomáši, jaké byly vaše začátky? Byly na vaše první produkty pozitivní reakce?
Začátky s Pigmentariem byly hodně naivní. Já jsem vlastně o tomto odvětví businessu tenkrát nic moc nevěděl. Mým dosavadním hřištěm byla móda. Neměli jsme zkušenosti, ale byli jsme nadšení a dovolím si říct, že ta vášeň celý tým pohání do dnes. Věděli jsme přesně, co chceme vytvořit a začali jsme se hodně rychle učit.
A první reakce? Ty byly rozhodně pozitivní. Hned úvodní parfém Ad Libitum se prodával tak dobře, že mohly vznikat další vůně. Nicméně byla tady jedna reakce na úplném začátku, kterou mám do teď na paměti. V jednom nejmenovaném obchodě si jedna z klientek přivoněla k našemu novému parfému, do kterého jsme vložili všechny naše investice a řekla: ,,No, tak to jim přeju hodně štěstí teda.” Člověk si tak hned na začátku uvědomil, že si nesmí brát každý názor osobně a dnes to bereme jako úsměvnou historku. Ze strany profesionálů je tato vůně do dnes nejoceňovanější.
Padla někdy kritika na to, že stojí muž za beauty brandem? Myslíte, že je náš trh dost vyspělý na předsudky tohoto typu nebo naopak?
Nepadla.
V parfumerii je hodně mužů ve vedoucích pozicích a ve světě je naprostý standard, že muži vedou beauty brandy. My jsme tady začínali v roce 2018 jako první. Dnes už je na lokálním trhu skupina dalších parfumérských značek, které naskočily na vlnu zájmu. My jsme ale byli ti, kdo formovali první názor, takže se neobjevila žádná kritika ani negativní komentáře.
Fungujete na pracovišti se svým partnerem. Jaké to je? Máte nějaké tipy?
Je to dvousečné. Na jednu stranu pracujeme pořád, protože se o práci bavíme i doma. Na druhou stranu to, že můžeme diskutovat na jiné úrovni než při klasickém pracovním vztahu, zvyšuje naši kreativitu. Napojení, které s partnerem máme, umožňuje vznik myšlenkám a vizím, které by jinak zůstaly skryté. Parfémy jsou hodně emotivní věci a když vás někdo zná, tak jako nikdo jiný, dokáže vás dovézt k nápadům, na které byste sami třeba ani nikdy nepřišli, což je skvělé a v klasickém pracovním vztahu se to děje opravdu velmi zřídka.
Zároveň ale musí ten vztah mít pravidla na to, aby byl nějak odpočinek a soukromý čas. Nám se to zatím moc nedaří, ale neustále na tom pracujeme.
Jak už jsme zmínili, vaše značka funguje přes pět let. Podělíte se s námi o nějaký fuck-up, který se vám za tu dobu stal?
Spíš než fuck-up, který je v businessu každý měsíc nějaký, mě napadá jedna hezká příhoda. Jeden náš parfém vznikl ve spolupráci se španělským návrhářem žijícím v Paříži, Arturo Obegero. Půl roku na to, co jsme ho uvedli na trh, probíhala jeho přehlídka, které jsem se s partnerem zúčastnili. Při odchodu jsme se rozhodli umocnit emoce našim parfémem, který nám ale při předávání upadl na zem a flakon se rozbil. Z nehody ale vznikla moc hezká náhoda, protože všechny účastníky přehlídky potkala při odchodu naše vůně.
Jste primárně kreativním článkem týmu Pigmentaria, kde čerpáte inspiraci? Jsou nějaké aktivity, které vám pomáhají udržovat si odstup od každodenního shonu?
Všude a pořád. Nejvíc mě ale baví nezávislí umělci, jejich elán, pokora a jejich přístup k životu, což je i důvod, proč vznikají umělecké kolaborace. Vždy se snažím čerpat informace a dávat je do nových souvislostí. To, že se u toho něco naučím, je moc hezký vedlejší efekt.
Aktivitou, která mi pomáhá, je určitě gym. Chodím pětkrát týdně do John Reed na Karlovo náměstí. Techno do uší a dvě hodiny v gymu, to vždy funguje.
A jak vlastně vypadá váš běžný den?
Vstanu ráno v sedm. Dobře, v půl osmé. Pejsek mi olíže obličej, přivítáme se. Pak začíná pracovní shon. Nejdřív se ráno sejde celý tým. Učíme se dávat si brainstormingové schůzky. Pak mě čekají meetingy, emaily, kreativa. Odpoledne si jdu zacvičit a vrátím se domů, kde trávím s partnerem hezké chvilky.
Poslední limitovaná vůně vznikla ve spolupráci s Michaelou Fenkl. Co byste nám o ní na závěr řekl? Jaké jsou za ní emoce?
Dovolím si opravu. Nejde o vůni samotnou, tou je náš letní bestseller Paradiso, ale o umělecké pojetí jedné série obalu parfémů. Pigmentarium od začátku definují kolaborace s umělci, což mě baví a značku to posouvá dopředu. Měl jsem ale pocit, že jedno odvětví je trochu pozapomenuté, a tím byla psaná forma. V dnešní době chceme všichni všechno rychle. Sociální sítě nás učí rozhodovat se během vteřin, a tak mě napadlo udělat krok dozadu. Chtěl jsem aby zákazníci strávili s produktem víc času. Aby si přečetli, co na něm je, přemýšleli o tom a porovnávali to se svým zážitkem. Proto jsem měl radost, když jsme se s Michaelou potkali a zjistil jsem, že se věnuje ztvárnění slova ve vizuální podobě.
Vůně vznikla už před dvěma lety a zůstala nezměněná. Je velmi svěží, citrusová… Pro mě je to definice léta v lahvičce. Našim společným cílem bylo nadefinovat parfém slovy, což se povedlo. Krásně se potkává vůně s lehkostí slov, ve kterých je velká pozitivita. Předpokládám, že je to něco, čím bychom chtěli být všichni obklopeni.