
5 zaručených tipů, jak si rychle vybudovat osobní brand na sociálních sítích a začít se živit tvorbou obsahu
Content creators, tak se anglicky říká lidem, kteří tvoří obsah. Jaký obsah, ptáte se? Prakticky jakýkoliv – fotky, videa, reportáže, obrázky, články, vtipy, memy… Za obsah považujeme všechny tyto věci, které někdo jiný sleduje, čte a jinak konzumuje. Obsah můžete mít offline, v tomto článku se ale zaměříme na kariéru na sociálních sítích.
Vydělávat tvorbou obsahu jde řadou způsobů, na mysl se ale vtírají hlavně dva: in-house nebo externí práce pro nějakou společnost (např. mediální nebo marketingovou agenturu, ale klidně i jako social media manager pro prodejce, výrobce nebo jiné firmy) anebo nezávislý tvůrce, který si postupně vybuduje pozornost a sledovanost na některé z populárních platforem a následně si nechá platit za to, že do svého obsahu přidá reklamu.
Určitou výjimkou je YouTube nebo blogy a další weby, kde je možné získávat příjmy také z reklamy Googlu známé jako AdSense. Ta funguje tak, že Google může ve vašem video nebo webovém příspěvku zobrazovat své reklamní rámečky. Jejich obsah nemůžete ovlivnit a výnosy jsou striktně určované tím, kolik máte sledujících/čtenářů, ale jde svým způsobem o jistou formu stabilnějšího příjmu. Na rozdíl od jednotlivých sponzorovaných videí.
Jak vyrůst na sociálních sítích
Abyste byli pro sponzorské příspěvky značek relevantní, musíte být na sociálních sítích vidět a mít dobrý dosah. Jak toho dosáhnout? Nápaditostí, promyšleným přístupem a trpělivostí. Tady je 6 zaručených tipů, které vám pomůžou k tomu, aby se z vás stal „sockový“ content creator.
1. Nápad a autentičnost
Nejdůležitější otázka na začátek: Jaký budete tvořit obsah? Nemyslíme teď nutně, jestli chcete dělat videa, texty nebo fotky, ale co bude vaším tématem. Nemůžete totiž skákat z místa na místo, lidé si vás musí umět zařadit a přijít za vaším obsahem, protože na něj chtějí koukat. Úspěšný obsah na sociálních sítích musí mít aspoň jednu z následujících vlastností. Musí být:
- Užitečný
- Zajímavý
- Vtipný
Nejlepší pochopitelně je, když se vám podaří skloubit všechny tři dohromady, ale jde to i bez toho. Zkrátka ale nejde produkovat obsah o ničem. Ten nikoho nezajímá. Vaše videa, články nebo třeba fotky musejí mít nějakou hodnotu, kterou z nich konzumenti/sledující získají.
Kromě této hodnoty je nesmírně důležitá ještě jedna věc: autenticita. Například kuchařských a hráčských kanálů je na YouTube spoustu, liší se ale tím, kdo je tvoří. Právě kvůli osobnostem jednotlivých tvůrců je sledující tak milují. Být opravdový a nezačít se podbízivě pitvořit nemusí být lehké, pomůže vám ale, když bude předmětem vašeho obsahu něco, co vás skutečně baví. Diváci to poznají. Půjde z vás skvělá energie.
2. Socializace a interakce
Sociální sítě se to jmenuje od toho, že na nich máte být sociální. Jenom suché přidávání fotek nebo článků na blog lidi brzo omrzí. Jednou z nejsilnějších zbraní, které máte, je interakce se sledujícími. Buďte ten skutečný, živý, opravdový člověk, kterého chtějí vidět a sledovat. Buďte víc než film nebo článek v novinách, se kterým není možné komunikovat. Odpovídejte na komentáře, dávejte lajky, diskutujte. Budujte si komunitu věrných sledujících. Jakmile pochopí, že pro vás nejsou jen číslo, ale berete je jako lidi, budou vás milovat. Engagement, tedy to, jak moc vaše publikum interaguje s vaším obsahem (a s vámi), je zásadní, a může být dokonce důležitější než samotný počet sledujících.
Velmi žádoucí je také, abyste svůj obsah publikovali pravidelně a vytrvale. Ze začátku (klidně několik prvních měsíců) byste neměli vynechat ani jeden slot ve svém plánu. Dáváte příspěvek každou sobotu? Pak ho dávejte skutečně každou sobotu. Lidé si totiž zvyknou a budou váš obsah očekávat. A zvyk znamená, že vás znají a počítají s vámi. A to je pak pro marketing a reklamu firem velmi důležité.
3. Inspirujte se a učte se
Nemusíte všechno vymýšlet sami, rozhodně ne ve světě, kde už hromady úspěšných influencerů fungují. Sledujte je, studujte, jaký dělají obsah, a inspirujte se. Nezaměřujte se jenom na témata nebo obsah jejich tvorby, ale také na celkový přístup ke kariéře content creatora. Jak interagují na sociálních sítí? Dodržují nějaká pravidla? Jak se chovají, když je nějaká krize? Odpovídají na nenávistné komentáře? Všechno tohle vám pomůže. Nebojte se proto funkční strategie sami uplatnit. Nikdy ale nekraďte nápady. Přistoupit na aktuální trend je v pořádku, ale ukrást cizí nápad (tedy neuvést, kdo to vymyslel první, nebo že jste to viděli už jinde) je věc, která se v online prostoru neodpouští. Smršť kritiky, která se za to na vás může snést, vás klidně může stát kariéru.
Také se nezapomeňte neustále učit a zlepšovat. Studujte, jak dělat lepší videa, vzdělávejte se ve tvorbě kreativních textů, vylepšujte své znalosti práce s nástroji, které používáte. Doba je neuvěřitelně rychlá, a když se zastavíte na místě, ostatní vás předběhnou.
Zdroj: Giphy4. Pište si všechny nápady
Mluvili jsme o inspiraci a zmíníme ji ještě jednou. Jakmile s tvorbou obsahu začnete, zjistíte, že nápady jsou tím nejdražším a nejcennějším, co k ní potřebujete. Bez nápadů, jaký dělat další obsah, to prostě nejde. Rada nad zlato tedy zní veškerou inspiraci si zapisovat. Může to být deník, můžou to být poznámky v mobilu (tam se dají dát i odkazy na web, což je velmi praktické). Jakmile nebudete vědět, co dalšího tvořit, sáhnete po svém zdroji nápadů a vždycky něco vymyslíte. A taky se vyhnete situacím ve stylu „Jak se jmenovala ta holka, co dělala to super video minulý týden?“
5. Buďte trpěliví a zodpovědní
Tvorba obsahu není procházka růžovým sadem a kariéra influencera ze sociálních sítí obnáší mnohem víc než jen focení nebo natáčení. Buďte ale trpěliví, nevzdávejte se, pečlivě budujte své portfolio i komunitu sledujících a výsledky se nakonec dostaví. Ať už máte obsah o čemkoliv divném, vždycky se najde někdo, koho to bude bavit. A najde se jich spoustu. Jen to může chvíli trvat.
Jakmile začnete mít pocit, že můžete svůj digitální dosah nabídnout nějaké značce, nebojte se to udělat. Nemusíte jít hned po mezinárodních korporátech, i malé lokální firmy dnes vědí, co jim může influencer marketing přinést. Pečlivě ale dbejte na to, abyste si potenciál své platformy nezkazili tím, že například nedodržíte termín vydání, na kterém se domluvíte s inzerentem. Úspěšný influencer je totiž nejen zábavný cool člověk, ale také velký profík.