Peklo jménem módní diety: Také jste na nějakou naletěli? Co frčelo před deseti, dvaceti nebo třiceti lety a proč jsou to nesmysly?
Rozhovor
Zdroj: Adobe Stock

Peklo jménem módní diety: Také jste na nějakou naletěli? Co frčelo před deseti, dvaceti nebo třiceti lety a proč jsou to nesmysly?

Chcete zhubnout? Ale jak? Pokud jste vyzkoušeli ve snaze shodit pár kil nějakou tu dietu, pak jistě víte, že jde o cestu do pekel. Proč? Protože diety jsou jen krátkodobé a rychlé řešení, které dlouhodobě stejně nefunguje. A ty módní jsou jen produktem potravinářského a dietního průmyslu, který vám diktuje, co máte jíst a jak, protože chce zkrátka prodávat.
Eva Novotná Autor
11. 5. 2023

Diety rozhodně nejsou přirozenou a udržitelnou cestou za vysněnou postavou a zdravým tělem.

Své o tom ví také zakladatel Institutu Moderní Výživy a autor mnoha odborných článků a programů Lukáš Roubík.

 

Módní diety?

V roce 1990 se tvrdilo, že tuky jsou zlo!

-        A všichni najednou místo nich jedli všechno nízkotučné.  

V roce 2000 se tvrdilo, že bílkoviny jsou zlo!

-        A nejlepším přítelem člověka byly suchary.

V roce 2010 se tvrdilo, že sacharidy jsou zlo!

-        A do kávy si všichni místo cukru začali dávat kostku másla.

V roce 2020 se tvrdilo, že jídlo je zlo a hladovění je zdravé!

-        Protože hollywoodské celebrity takhle přece hubnou závratná kila.

Epidemie obezity vs. dietní průmysl

Dietní módní vlny jsou peklo. Kdo má největší zájem na šíření módních diet a vytváření informačního chaosu ve výživě? „Možná Vás to překvapí, ale je to samotný dietní průmysl a prodejci produktů na hubnutí, kteří jsou na tyto diety navázáni,“ vysvětluje fakta Lukáš Roubík a dodává: „Všichni jsme v posledních letech asi tisíckrát slyšeli, že je tady konečně převratná dieta anebo zázračný produkt na hubnutí, ale nadváha a obezita přitom nikam nezmizely. Naopak, například v USA se za posledních 20 let zvýšil výskyt obezity u dospělých ze 30 na 42 % a výskyt morbidní obezity se dokonce zdvojnásobil!“ To jsou jen jednoduché selské počty. Kdyby totiž všechny „dietní výmysly“ fungovaly, riziko epidemie obezity by neexistovalo.

Chceš zhubnout, kup si naši dietu!

V zájmu celého dietního průmyslu není, abyste se naučili udržitelné postupy ve výživě, trvale zhubli, dosáhli svých cílů a dietní průmysl už nikdy nepotřebovali. Dietní průmysl potřebuje prodávat a potřebuje zákazníky,“ říká Lukáš Roubík a dále dodává: „V jeho zájmu je, abyste vyzkoušeli nějakou extrémní dietu anebo kúru produktů, které vám přinesou krátkodobé výsledky, a vy nelitovali vyhozených peněz.“ Že už se vám to stalo? Vítejte v klubu mnoha tisíců, ne-li milionů napálených, ale stále věřících.
 

Syndrom vyhoření a jo-jo efekt
Tento režim ale není dlouhodobě udržitelný. „Dříve či později vyhoříte a vrátíte se ke svému starému životnímu stylu. A také ke staré hmotnosti anebo vlivem jo-jo efektu naberete ještě více. Kvůli tomu se budete cítit špatně a za nějaký čas se rozhodnete zkusit nějakou další módní dietu anebo zázračný produkt na hubnutí a celý koloběh se rozjede nanovo,“ vysvětluje princip hubnoucích vln či diet odborník. Jenže my lidé stále chceme věřit jednoduchým řešením a hubnoucím pohádkám, které slibují hory doly: Jen si ten náš produkt kupte a brzy uvidíte! A ano, uvidíte, ručičku na váze tam, kde byste ji rozhodně nečekali, když šlo přece o „zaručený způsob“.

Jak dospělí věří na pohádky

Jak na tom tedy s tím hubnutím opravdu jsme? „Různé statistiky ukazují, že např. dospělí lidé v USA se během svého života pokouší zhubnout v průměru patnáctkrát! Myslíte si, že je v zájmu dietního průmyslu, abyste trvale zhubli?“ pokládá otázku odborník, který se dlouhodobě snaží naučit občany ČR jíst.

Tipy redakce

A jak jsou na tom s hubnutím Češi?

Největším problémem Čechů s jídlem je ten, že většina široké veřejnosti nemá ani základní znalosti o výživě a potravinách a vůbec si neuvědomuje souvislost mezi dlouhodobě nevhodným jídelníčkem, sedavým životním stylem a negativním vlivem na fyzické a psychické zdraví a kvalitu života,“ vypočítává Lukáš Roubík a dále dodává: „Většina lidí zkrátka neumí správně jíst! A když si to kvůli zdravotním obtížím anebo obezitě konečně uvědomí, velká část z nich pak jde z jednoho z extrému do druhého a snadno uvěří nějaké „zázračné“ dietě nebo produktu na hubnutí. Pokud se někdo během 20 let projí a prosedí až k obezitě, nemůže čekat, že existuje nějaký zázračný způsob, jak zhubnout 50 kg za 4 týdny.“ Zkrátka vidina rychlého hubnutí je pro většinu lidí nesmírně lákavá.  Chceme nereálné výsledky, a proto volíme velmi drastické a extrémní postupy, které slibují rychlé váhové úbytky, ale nejsou dlouhodobě udržitelné.

Neexistují zakázané potraviny

Zdravá výživa ale není v žádném případě o extrémních postupech a radikálních zákazech! „Zdravá výživa není o tom, že už byste si nikdy nesměli dát čokoládu, zmrzlinu, víno nebo jakékoliv vaše oblíbené potraviny. Neexistují žádné zakázané potraviny, jen zakázané množství! Zdravý životní styl je o postupných a dlouhodobě udržitelných změnách vašich návyků na výživu i pohybové aktivity. Proto je mojí osobní vizí naučit Česko jíst bez extrémů, bez neudržitelných diet a bez zázračných produktů,“ vysvětluje svoji vizi výživový specialista.

Jak naučit Česko jíst?

Na našem webu je dlouhodobě uvedeno, že naším cílem je naučit vás všechny takové návyky ve výživě a zásady zdravého životního stylu, že nás přestanete potřebovat!“ Hezká představa, že? A Lukáš Roubík dále uvádí vše na pravou míru: „To je z byznysového hlediska nevýhodné. Lepší by bylo, kdybychom se snažili klienty udržet v začarovaném kruhu. Z morálního hlediska nám to ale nedá.“

Jak začít hubnout trvale a udržitelně?

Co myslím tím, když dokola říkám udržitelné návyky na výživu i pohybové aktivity, které v kontextu vašeho životního stylu (pracovních a rodinných povinností) můžete dále rozvíjet?“ ptá se řečnicky Lukáš Roubík a rovnou uvádí příklady:

-        Znamená být si schopný v restauraci, v kantýně i na benzínce vybrat z dostupných možností to nejlepší. Znamená to si poskládat jídelníček tak, abyste např. většinu pracovního dne nehladověli a pak večer nevyjedli u televize celou ledničku.

-        Znamená to naučit se lépe nakupovat a vybírat vhodnější potraviny, plánovat, volit vhodnější tepelné úpravy a zkrátka naučit se znovu a lépe jíst.

-        Znamená to rozumět tomu, co a proč konzumujete, a alespoň orientačně mít přehled o tom, kolik přijímáte energie a živin.

-        Znamená to najít si takové pohybové aktivity, které vás baví a jsou pro vás udržitelné a zábavné.

-        Nejlepším řešením je POSTUPNÉ zavádění změn, ne extrémy.

-        Dávejte si proto reálné cíle.

-        Pokud se někdo dosud stravoval velmi nekvalitně a nehýbal se, tak nejlepších řešením nemusí být začít hned od příštího pondělí držet extrémní dietu a k tomu chodit 5x týdně do fitness centra. Místo toho může být daleko rozumnější třeba 2-3 jídla za den nahradit zdravější alternativou (např. místo svačiny v práci tvořené kávou latté a dortíčkem nebo sladkým pečivem si dát raději třeba skyr, jablko nebo celozrnné pečivo a espresso). Anebo si dát alespoň ke každému jídlu kus ovoce nebo zeleniny.

-        Stejně tak je rozumné postupně zavádět pohybové aktivity a začínat nejdříve navyšováním přirozeného pohybu – nejezdit všude autem a výtahem, a naopak více chodit. I kdyby někdo začal chodit obden na půlhodinkové procházky, je to diametrálně více než neměnit nic a sedět dál u počítače a televize.

-        Nečekejte na dokonalé podmínky a začněte hned s tím nejlepším, čeho jste v současné době schopní. I 2 zdravější jídla za den a 2 pohybové aktivity za týden jsou diametrálně více než 0 zdravých jídel za den a 0 pohybových aktivit za týden.

-        A konečně, nezapomínejte na kvalitní spánek! Dnes je spánek nejpodceňovanější faktor zdravého životního stylu i redukčních diet! Přitom vaše výsledky velmi výrazně ovlivňuje, protože má vliv na metabolismus, hormony, pocit hladu a sytosti a samozřejmě i na kognitivní schopnosti. Krátká doba spánku zvyšuje příjem kalorií následující den, protože ovlivňuje hormony regulující pocit sytosti a hladu a zvyšuje potřebu jídla jako odměny. Proto choďte spát včas, abyste spali alespoň 7-8 hodin a dávejte důraz na spánkovou hygienu. To znamená např. nekoukat do modrého světla z displejů před spaním, chodit spát pokud možno v podobný čas, spát ve vyvětrané místnosti, která není přetopená, mít kvalitní matraci apod.

<Path> Žít zdravěji neznamená odpírat si – praktické tipy, jak díky chytrým pomocníkům zlepšit životosprávuZdroj: Archiv firem

Jak to má s jídlem Lukáš Roubík?

1) Zajímají se lidé o váš jídelníček?

Ano, zajímají se o něj hodně. Ale velmi intenzivně se jim snažím vysvětlovat, že je opravdu špatný nápad snažit se kopírovat jídelníček kohokoliv jiného, ať už odborníků na výživu, sportovců, známých celebrit anebo influencerů a influencerek na sociálních sítích, protože každý máme individuální nutriční požadavky našeho organismu, a proto potřebujeme každý jiný jídelníček a jiné množství živin. Prozradím Vám tajemství – dodržováním jídelníčku Vaší oblíbené influencerky s nádhernou postavou určitě nebudete vypadat stejně jako ona! Z toho důvodu se cíleně snažím nikde nezveřejňovat svůj přesný jídelníček a zároveň se pokouším na sociálních sítích ukazovat, jak je můj jídelníček pestrý a neexistuje v něm žádná zakázaná potravina.

2) Dodržujete principy zdravého stravování?

Ano, samozřejmě, ale zdravé stravování pro mě znamená, že se stravuji podle pravidla 80:20. To znamená, že přibližně 80 % mého energetického příjmu pochází z kvalitních a převážně minimálně průmyslově zpracovaných potravin jako je ovoce, zelenina, ořechy, maso, ryby, vejce, mléčné výrobky, brambory, batáty, rýže, kuskus, těstoviny a kvalitní celozrnné pečivo. A zbytek energetického příjmu je klidně tvořený potravinami, které bychom označili nálepkou „nezdravé“, jako je např. čokoláda, zmrzlina, hamburger, pizza, pivo nebo víno. Díky tomu, že se stravuji podle tohoto hlavního principu moderní výživy, tak mám v jídelníčku dostatek kvalitních živin pro zdraví, práci i sport a zároveň dostatek všech dobrot pro dobrou náladu, energii, a hlavně i radost z jídla.

Je důležité mít na jídelníček komplexní pohled, nezáleží na tom, jestli jste nějaký den měli poměr jen 60:40 anebo třeba na nějaké oslavě nebo svatbě dokonce 40:60, důležité je to, jak vypadá Váš jídelníček za celý týden i za celý měsíc. Proto neustále říkám, že není důležité, jak jíte mezi Vánocemi a Silvestrem, ale jak jíte mezi Silvestrem a Vánocemi, tedy jak se stravujete celý rok. Klíčem je konzistentnost, ne extrémy.

Samozřejmě, že i já sám jsem si v mládí prošel obdobím, kdy jsem na sebe byl maximálně striktní a jako závodník v kulturistice jedl převážně jen kuřecí na vodě, rýži a zeleninu. To může být ve vrcholovém sportu nezbytné, ale z pohledu dlouhodobého zdraví to samozřejmě nebylo udržitelné. Takže až mě někdy potkáte na ulici s palačinkou anebo v restauraci s pivem, neříkejte mi prosím, že byste to ode mě nečekali. Nijak se tím netajím a po 20 letech praxe v oblasti výživy a redukčních diet dobře vím, že zdravé stravování je o tom, že neexistují zakázané potraviny, ale zakázané množství.

3) Jak ukázkově vypadá váš jídelníček běžného dne?

Můj jídelníček je tvořený zpravidla tím, že jím 4x denně. Ke snídani je to většinou skyr, tvrdý plátkový sýr a celozrnné pečivo, o víkendu většinou vaječná omeleta a tak jednou za 14 dní si s manželkou děláme sladkou snídani - lívance se šlehačkou a jahodami. K obědu mívám většinou kus masa, sacharidovou přílohu a zeleninu, např. filírovaný hovězí steak na krémovém rizotu s chřestem anebo třeba kuřecí grilované medailonky se šťouchanými brambory a zeleninovou oblohou. Ke svačině mám obvykle tvaroh s arašídovým máslem anebo s celými ořechy a kusem ovoce, jako je např. jablko nebo banán. K večeři mám opět maso, přílohu a zeleninový salát, např. pečenou vepřovou panenku s pečenými domácími batátovými hranolky nebo těstoviny s bazalkovým pestem, česnekem a krůtím masem. Cvičím 3-4x týdně a většinou v netréninkový den anebo o víkendu si dáme hlavní jídlo, které by většina lidí nepovažovala za zdravé. Např. nyní v lockdownu si objednáme pizzu nebo si uděláme domácí hamburgery, před koronavirem jsme si na něco dobrého samozřejmě zašli alespoň jednou týdně do restaurace.

4) Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo?

Nemám jedno nejoblíbenější jídlo, velmi rád si dám noky s lososem, špenátem a smetanou, dobrou pizzu, hovězí steak nebo hamburger, ale velmi mi chutnají i každodenní jídla, která jsem popsal výše. Miluji a pravidelně piji dobrá vína a rád si dám i plzeňské pivo.

5) Kdo u vás doma vaří?

Mám obrovské štěstí, že u nás vaří moje úžasná manželka. Před tím jsem si vařil už od nějakých 16 let každý den sám, protože jsem zamlada závodil v kulturistice a měl specifický jídelníček. Nyní je můj jídelníček o mnoho pestřejší, a navíc manželka opravdu skvěle vaří. Velmi si to užívám.

<Path> Neurotrenér radí: 7 důvodů proč nedržet diety a jakými doporučeními se řídit, chcete-li do léta shodit přebytečná kilaZdroj: Jan Vinkler, IG: @janvinkler, FB: /jan.vinkler, mujprotein.cz

6) Dá se tedy říct, že si občas dopřejete něco, co podle laika do zdravého jídelníčku nepatří?

Každý den si dopřeji v rozumném množství něco, co bychom neoznačili jako součást zdravého jídelníčku, ale tím, že se stravuji podle pravidla 80:20, tak to jako negativní nevnímám. Jednou to může být zákusek po obědě, jindy kus čokolády anebo zmrzlina k večernímu seriálu, jindy pizza, sladká snídaně, víno s manželkou anebo pivo s přáteli.

7) Dá se říct, jaký druh kuchyně máte rád?

Pokud bych měl říci jednu, tak nejvíce asi italskou, protože mám opravdu rád těstoviny a vaříme si je často. Ale nemohl bych se tak stravovat celý den anebo celý týden, protože když jsme byli v Itálii, vrátil jsem se z té převahy sacharidových jídel a snídaní velmi přeslazený. Přestože mám rád těstoviny nebo pizzu, tak dohromady dnes přijímám méně sacharidů a více tuků, než když jsem v mládí závodil v kulturistice.

8) Po čem sáhnete, když máte na něco chuť?

Opět záleží na kontextu. Může to být rychlá svačina tvořená skyrem nebo tvarohem, ořechy, ovocem a ovesnými vločkami. Anebo sáhnu bez jakýchkoliv výčitek po tom, na co mám chuť. Záleží, jak ten den vypadal můj jídelníček.

Zdroj: Bc. Ing. Lukáš Roubík, Institut Moderní Výživy, IG:@lukasroubik, institutmodernivyzivy.cz

Populární
články

E-Shop