Žena bude pečující a muž silný aneb Archetypy vládnou světu a často nás „manipulují“, aniž bychom si všimli. Co je kolektivní nevědomí?
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Žena bude pečující a muž silný aneb Archetypy vládnou světu a často nás „manipulují“, aniž bychom si všimli. Co je kolektivní nevědomí?

Různých teorií, které vysvětlují lidské chování, existujte nespočet. Některé pak staví na principech tzv. socializace, tedy osvojování si společenských norem, které jsou nám vštěpovány už od útlého dětství. Už od dětství se tedy učíme být ženami a muži. Vnímáme, jaké jsou role ve společnosti, ale také se seznamujeme s tzv. archetypy – tedy univerzálními a nezpochybnitelnými vzory a také vzorci, které nás provádí celým životem. Problémem však je, že ze všech těchto „univerzálních představ“ o světě a životě v něm se odvíjí i to, jak svět sami vnímáme, jak v různých situacích reagujeme, co si myslíme, jak se chováme, a vlastně i to, jak utváříme svůj „životní příběh“. Nakonec by se dalo říci, že se jedná o pomyslný rámec pro interpretaci reality, která však nemusí být zase tak „reálná“, jak se může zdát…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
1. 4. 2025

Kolektivní nevědomí a archetypy

Sny, mýty a pohádky, náboženská symbolika, ale také naše chování ve vztazích, nebo dokonce společenské normy a očekávání – to vše je hluboce zakořeněno v našem chování a odvíjí se od tzv. archetypů. Jeden příklad za všechny: očekávání, že žena bude pečující a muž silný a nezávislý, je svého druhu archetypem, jehož kořeny lze spojovat s tzv. kolektivním nevědomím, tedy všeobjímajícími společenskými „pravidly“ vycházejícími z archetypálních představ a zkušeností, jež lidé napříč kulturami a časem sdílí. A od těchto sdílených představ se pak odvíjí i to, jak myslí a jak se chovají. Ovšem aniž by si to, že vlivu kolektivního nevědomí podléhají, uvědomovali. Právě o problematice archetypů a jejich dopadu na naše životy pak docela obšírně pojednává i švýcarský psycholog C. G. Jung, který zároveň teorii kolektivního nevědomí formuloval. Jak tedy archetypy na nevědomé úrovni ovlivňují naše životy?

Archetypy vs. genderové stereotypy

I když v dnešní době se otázky týkající se genderu stávají čím dál kontroverznějšími a mnozí se v souvislosti s posuny ve vnímání toho, co „dělá ženu ženou a muže mužem“ ohánějí tradicí a historickými pořádky – a na jejich hlavu se pak pro změnu snáší kritika „progresivistů“ – pravdou je, jak už bylo naznačeno, že přiřknout tuto argumentaci systému archetypů není vůbec těžké.

Sám Jung své představy archetypů rozpracovává na konceptech v jistém slova smyslu androgynních entit, resp. archetypálních symbolů, které označuje jako animus a anima. Anima je dle Junga klíčová v rámci psychologie muže, přičemž jsou jí však přisouzeny stereotypně ženské vlastnosti. Animus se pak projevuje v ženském nevědomí, přičemž zastupuje naopak vlastnosti mužské, nemilosrdnost, tvrdohlavost… Je zároveň jistě namístě zmínit, že podle Junga je anima nevědomá ženská stránka muže, kterou by muži měli za účelem dobrého duševního zdraví a harmonie přijmout a uznat její vliv. Což je rozhodně myšlenka poměrně nadčasová, zejména proto, že muži se dnes snad více než kdy dříve snaží „ženskou stránku“ sebe sama potlačovat, což se prokazatelně na jejich duševním zdraví také podepisuje. Na druhou stranu, pokud ženy přijmou animus, nic moc dobrého jim to nepřinese, jelikož související vlastnosti jsou u žen vnímány spíš negativně.

Zdroj: Giphy

I když pak archetypy anima/animus nelze vnímat jako synonyma k genderovým stereotypům, nepochybně se mohou prolínat i s tím, jak jsou role žen a mužů ve společnosti vnímány.

Hrdina aneb kulturní archetyp, který nás provází na každém kroku

Samozřejmě, že na archetypy nelze nahlížet jen z perspektivy genderové, na druhou stranu archetypy podle Junga k tomu docela svádějí – zmiňuje totiž dále archetypy matkyotce, moudrého starce a stařeny, panny apod. Poměrně zajímavý je však i archetyp hrdiny.

Archetypy se totiž zrcadlí také ve sdílené mytologii, v pohádkách a obecně v rovině symboliky. Jak k tomu došlo? S nejvyšší pravděpodobností lidé v minulosti čelili některým životním situacím častěji než jiným – a stejně tak tyto situace obvykle vedly k obdobným vyústěním a staly se de facto natolik „typickými“, až jsme si je zvnitřnili. A tak si vzniklé archetypy stále předáváme z generace na generaci, a to i prostřednictvím kultury. Právě zmiňovaný archetyp hrdiny je tak oblíbený nejen v rámci kinematografie či literatury, ale třeba i v marketingu. Reklamní kampaně pak vyprávějí příběhy „hrdinů“, kteří čelí výzvám, jež ale nakonec překonávají a vítězí. Což v praktické rovině znamená, že nabízené produkty jsou pro zákazníky nástrojem, jak zvítězit ve svých životních bojích. Pro marketéry se tak archetyp hrdiny stal nástrojem, jak vytvořit silné emoční spojení mezi zákazníkem a značkou.

<Path> Kampaň módní značky bojuje za přijetí odlišností skrze osobní příběhy zamilovaných párů a také podcast Karla „Kovyho“ KovářeZdroj: Spolupráce

Kolektivní nevědomí á la rok 2025

I když myšlenky psychologů z počátku 20. století pro mnohé již nemusí být relevantní, pravdou je, že zrovna Jungův koncept kolektivního nevědomí a související archetypy stále „žijí“. I dnes nás totiž na každém kroku obklopují myšlenky a představy utvářené skrze archetypy. Jungova teorie kolektivního nevědomí je také stále užívána v rámci psychologie. A jak objevovat a zkoumat oblast svého „nevědomí“? Na tuto oblast se zaměřuje stále populárnější koncepce mindfulness, jež se snaží zcela vědomě pronikat do vnitřního světa sebe sama. Mimochodem – tuto „cestu“ Jung popisoval jako cestu k celistvosti osobnosti.

Tipy redakce

Možná nad vší tou „hloubkou“ nyní máváte rukou. Zkuste si ale na kolektivní nevědomí vzpomenout třeba tehdy, až se vám něco podaří, nebo rovnou v něčem zvítězíte. Anebo když budete někoho obdivovat pro jeho odvahu a odhodlání – to vše totiž souvisí s archetypem hrdiny. Klidně se ale nad Jungem můžete zamyslet i při pročítání debat na sociálních sítích nebo v diskusích pod články – protože právě i hodnoty a normy, za nimiž někteří stojí pevněji než jiní (z čehož pak pramení konflikty) a vnímají skrze ně realitu, souvisí s kolektivním nevědomím. Ta pak nemusí být nutně úplně tak „reálná“, jak se může zdát.

A nakonec bude možná namístě zamyslet se nad kolektivním nevědomím a archetypech i v souvislosti s politikou a předvolebními kampaněmi. I politika nezřídka na archetypech staví – a snaží se tak ad hoc ovlivňovat to, jak vnímáme realitu a jak se chováme – a tedy i koho volíme. Pokud je totiž s archetypy a související symbolikou „správně pracováno“, lze docela snadno ovlivnit i vnímání nastolených politických otázek a předkládaných hodnot, a to aniž bychom si to sami plně uvědomovali. Kdo tedy bude náš „hrdina“? Kdo vyvolá správně „strach“ (protože obraz „nepřítele“ je také klasickým archetypálním nástrojem sloužícím k manipulaci – ostatně, kdo by nepreferoval „dobro“ před „zlem“, že?), nebo naopak „naději“? Až tedy zase uslyšíte něco o patriotismu, tradičních hodnotách apod., zkuste se nejprve zamyslet, zda se ten, kdo se těmito symbolickými termíny ohání, spíše s jasným cílem nesnaží aktivovat právě jednu z klasických archetypálních představ…

Zdroj: verywellmind.com, medium.com, jungpage.org, jungian-confrerie.com, eternalisedofficial.com, storygrid.com, researchgate.net, jstor.org, eprints.lse.ac.uk

Populární
články

Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Observatoře na Roque de Los Muchachos
CESTOVÁNÍ

Jak jsme se na La Palmě „prošli“ po Mléčné dráze a zažili blízké setkání třetího druhu aneb Astroturistika v praxi i pro úplné laiky

Autor: Mirka Dobešová
Eva Kadlecová nově vede česko-slovenskou zmrzlinovou divizi The Magnum Ice Cream Company
LIDÉ

Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu

Autor: Mirka Dobešová
Produkt je ideální pro ty, kteří často cestují a potřebují tak šetřit s místem v zavazadle – strojek i s pouzdrem nezabere více prostoru než tenisový míček
STYL

RECENZE: Holení jako z budoucnosti. Novinka od Panasonicu je designovým klenotem pro ty, kteří hledají styl a způsob, jak během cestování šetřit prostorem v zavazadle

Autor: Jakub Starý
Po pandemii covidu začalo k prepperství inklinovat ještě více lidí
TRENDY

Správného „doomsday preppera“ apokalypsa nezaskočí. Jak vypadají domácí přípravy na konec světa?

Autor: Veronika Košťálková
Pokud je pro vás výhled u přechodného bydliště jednou z nejdůležitějších složek ubytování, tady budete plně spokojeni
Living 2/24

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Byť jsou teď menší prsa „módní“, mnoho žen sní o méně bujných vnadech z jiných důvodů. Vadí jim bolesti zad a nevyžádané pohledy
TĚLO & MYSL

„Sbohem, plný dekolte!“ aneb Proč si teď tolik žen nechává chirurgicky zmenšit poprsí?

Autor: Veronika Košťálková
Každý den nás obklopují momenty, kterým často nevěnujeme pozornost — a přitom právě v nich se skrývá skutečná krása společného soužití.
LIVING

Nejen bouřka. Pro psy je peklo i smích, kýchání a vysavač

Autor: Šimon Hauser
Volba papeže je symbolem i signálem. Komu bude nový pontifik naslouchat?
AKTUALITY

Nový papež, staré postoje? Lev XIV. vzbuzuje obavy queer katolíků

Autor: Šimon Hauser
Stárnutí mozku neprobíhá lineárně – pomyslným bodem zlomu jsou 44. narozeniny
TĚLO & MYSL

Od jakého věku začne váš mozek rychleji stárnout? ⁠Vědci odhalili „kritické okno“, kdy je nejvyšší čas na prevenci

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop