Bezpohlavní kosmetika aneb krása je pro všechny! Přestal být unisex jen pouhý trend? A je pořád jenom pro chlapy?
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Bezpohlavní kosmetika aneb krása je pro všechny! Přestal být unisex jen pouhý trend? A je pořád jenom pro chlapy?

Kosmetické a fashion produkty, které necílí na žádné pohlaví, jsou čím dál běžnější. Prakticky tak už nemůžeme mluvit o trendu, ale je třeba se na ně dívat spíš jako na nový standard. Není všudypřítomný, ale z regálů ho jen tak něco nevypudí.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
15. 6. 2023

Když se na dekorativní kosmetiku podíváme z historického hlediska, je její rozdělování podle pohlaví, respektive genderu, koncept velmi novodobý. Ve starověkém Egyptě se muži nebránili rtěnkám, očním linkám, laku na nehty nebo kosmetickému pudru. Pudr je příkladem produktu, který byl součástí pánské kosmetiky třeba i v 18. století, kdy se používal na vlasy a paruky. Teprve v 19. století se najednou objevil koncept genderově vyhraněného marketingu a výrobci kosmetiky začali své produkty nabízet specificky pro ženy, nebo muže.

Podobně novodobou myšlenkou je také genderové dělení mužských a ženských kusů oblečení. Kdybychom se vrátili opět do starého Egypta, najdeme tu všechny v sukních, gender negender. Ale stejné porušení genderových zvyklostí najdeme i v mnohem modernějším čase, jako například ve středověké Evropě, kde se i muži ověšovali krajkami, které byly symbolem společenského statusu. Podobně jako boty na podpatku, jež ukazovaly, že takový muž nemusí pracovat a může tedy chodit v nepraktické obuvi.

Může za to Gen Z?

Pokrok naštěstí nezastavíš. Uvolnění genderových norem, které se začalo ozývat v sedmdesátých letech s hnutím hippies, definitivně dovršuje současná generace Z. Hodila zavedené škatulky z okna, objevuje nové rozmanité identity a nebojí se být prostě sama sebou. Oblíká si, co chce, maluje se, jak chce, a nedělá si hlavu z toho, že by to tak snad nemělo být. A módní a kosmetický průmysl si toho všímá. Na trhu se objevují značky a výrobky, které nejsou určené specificky pro muže, nebo ženy, a které cílí na mladou generaci. Protože za pár let se z téhle skupiny lidí stane významná kupní síla a ten, kdo se jí nepřizpůsobí a nebude jí mít co nabídnout, odejde s prázdnou.

Není to ale jen Gen Z, pro kterou je genderless móda a kosmetika relevantní. Jsou to také muži, na které svými unisex produkty beauty značky cílí. Proč?

Unisex je jenom pro chlapy

Tohle asi pánové neuslyší rádi, ale unisex výrobky existují z velké části jenom proto, aby se muži cítili dobře. Protože ačkoliv je v naší společnosti chlap nadřazen a mužské aspekty jsou považovány za lepší než ženské, v odvětví beauty industry stále hrají prim ženy. A chlapi, byť ne všichni, se bojí, že kdyby si koupili nebo používali něco takového, odsoudí je okolí jako zženštilé a málo mužné.

Možná za to může ona příslovečná křehká maskulinita a paradoxní skutečnost, že si spousta těch „nejtvrďáčtějších“ chlapů vlastně není svou mužností jista a i taková věc jako sprcháč vonící melounem ji dokáže ohrozit. Určitě za to ale může i fakt, že společenské normy (a k nim genderové stereotypy patří) vytvářejí neuvěřitelný tlak. Tlak na jednotlivce, aby se jim přizpůsoboval. Nikdo sice nechce být „obyčejný“, ovšem být jiný se taky nesluší. Unisex označení ale tyhle starosti řeší. Je to nálepka (nebo nášivka, co já vím, kam to výrobci napíšou), která říká, že tenhle kus oblečení si můžou obléct kluci i holky. „Karle, ty máš babskou mikinu?“ „Ta není babská, ta je unisex!“ Z cedulky se stává vlastně jen povolení pro chlapy, že si i oni můžou vzít něco, co není modré, černé nebo šedé. Málokdy totiž vidíte, aby ženy měly problém s tím, že si někdo snad bude myslet, že mají pánskou mikinu.

A tenhle princip „povolenky“ se začal přenášet z oblečení také do kosmetiky. Jen o něco radikálnějším způsobem. Protože zatímco v módě bylo ve zvyku jako unisex označovat věci, které vlastně nijak problematické nebyly, v kosmetice se nebojí výrobci jako genderově neutrální označit klidně i rtěnku.

Krása nemá gender, ukazují celebrity

Gender je ovšem jenom sociální konstrukt a normy jsou také společenský výmysl. Takže stejně, jako vznikly, mohou také zmizet. Dají se rozvolnit, dají se bořit a dají se měnit. A přesně to se děje. Z velké části za to mohou mužské celebrity, které postupně ukazují, že hranice mezi ženským a mužským odíváním nebo kosmetikou je umělá a zbytečná.

<Path> Opravdu se bez přístrojů a chemie v péči o pleť už neobejdeme? Nové technologie ovlivňují kosmetický průmysl víc, než si myslímeZdroj:

Harry Styles, Lil Nas X, Billy Porter, Troy Sivan… to jsou jen někteří z veřejně velmi známých mužů, kteří si hrají s oblečením a make-upem. A inspirují ostatní, aby to dělali taky. Pro někoho jsou to „pošahané celebrity“, které už nudou nevědí, co by. Ale je to také ukázka toho, že se společnost skutečně posouvá a genderové normy uvolňují. Před dvaceti lety, možná třiceti, by je takové vystupování klidně mohlo stát kariéru. Ale dnes ukazují, že se to může.

Vzestup genderless kosmetiky

Muži se tak nechávají inspirovat, objevují make-up, kreativnější oblečení. A výrobci módy a kosmetiky jim jdou naproti. Čímž se dostávám zpět k tomu, že genderless („bezpohlavní“, respektive gendruprostá) kosmetika není jen pro zpovykance narozené v devadesátkách.

Všimli jste si někdy, že kosmetika se dělí na kosmetiku pro muže a… prostě kosmetiku? Projděte se v drogerii mezi regály s krémy a šampony a zkuste najít nějaké, na nichž je napsáno „pro ženy“. Je to jako hledat jehlu v kupce sena. Naopak pánské výrobky jsou skoro vždy jasně potištěné nápisy jako MEN a FOR HIM. Pánům je totiž třeba říct, že si to můžou koupit.

Zdroj: Giphy

S rozmachem genderově free mladé generace a otevíráním se společnosti vůči různorodosti identit se ale ukázalo, že dělit kosmetiku na mužskou a ženskou je zbytečné, a možná dokonce kontraproduktivní. Genderovaný marketing totiž sice na jednu stranu láká určitou skupinu kupujících, tu druhou (nebo lépe ty ostatní) ale potenciálně odrazuje. Takže se zrodil trend kosmetiky, která je neutrální. Ani pro holky, ani pro kluky, ale prostě pro všechny. Prostě kosmetika.

Místo tmavé nebo růžové uděláme lahvičku pastelově zelenou, místo svalovců nebo ženských křivek dáme na obal avokádo a bác, je z toho produkt, který se nebojí kupovat ženy (protože ty jsou na kosmetiku zvyklé) ani muži (protože už to nevypadá jako něco holčičího).

Tipy redakce

Nebinární krása jako nový standard

„Spotřebitelé stále častěji projevují experimentální přístup ke kráse a jsou ochotni vyzkoušet produkty, které byly tradičně považovány za určené pro opačné pohlaví. 29 % mužů a 42 % žen na světě je pro to, aby zlepšili svůj vzhled, ochotno do svých kosmetických zvyklostí zařadit nové produkty“ říká Nina Nowak ze společnosti GlobalData, která se tématem genderově neutrální kosmetiky zevrubně zaobírala.

Jiný výzkum, který provedla společnost World Advertising Research Center, zase ukazuje, že více než 56 % mužů má svou „skincare routine“, tedy zaběhnutý postup péče o pleť. A tato čísla neustále rostou, na což značky přirozeně reagují. V regálech se tak objevují produkty, které jdou zvědavým (ale přece jen trochu nejistým) mužům na ruku. Oplývají nebinárním marketingem a ponechávají si možnost zalíbit se co největšímu množství zákazníků. A lidi na to slyší.

Zdroj: lui.cz, battlefields.org, allure.com, usmagazine.com, cosmeticsdesign-europe.com, cosmeticsbusiness.com

Populární
články

Stomie dnes neznamená konec světa ani života
LIDÉ

„Od svých třiceti let mám vývod. Nejprve jsem myslel, že můj život skončil,“ vzpomíná Zdeněk. Jak jej dnes tzv. stomie omezuje?

Autor: Mirka Dobešová
Vaše dovolená nemusí být jen o vyhledávání památek, ale i neobvyklých sexuálních zážitcích
HOT!

Sexuální turistika: Spojte potěšení z cestování s prohlubováním své intimity. Které světové destinace jsou ty nejoblíbenější?

Autor: Michal Černý
Některé mučicí nástroje se dochovaly dodnes
LIDÉ

Hrozivé sexuální mučení praktikované v minulosti se týkalo především žen a gayů. Jak si naši předci představovali správné „tresty“?

Autor: Mirka Dobešová
Zažijte splynutí s oceánem na palubě Scenic Neptune II
LUXURY TRAVEL

Prožijte románových „20 000 mil pod mořem“ na vlastní kůži (a oči). Prozkoumat oceán v ponorce nemusí dnes být jen sen

Autor: Redakce
Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Autor: Redakce
Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

Autor: Redakce
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Mít v 90 letech svůj první veřejný coming není jednoduché, ale Kenneth Felts svůj strach překonal a změnil tím zbytek svého života
LIDÉ

V 90 letech se rozhodl pro veřejný coming out a změnil tím zbytek svého života. Příběh Kennetha Feltse inspiruje tisíce lidí po celém světě

Autor: Michal Černý
Červené víno je pro naši pleť jako elixír stáří
TĚLO & MYSL

Červené víno jako nepřítel krásné pleti. Proč víno škodí pokožce víc než pivo a co vše s ní alkohol dělá?

Autor: Redakce

E-Shop