Jak vypadá nová X4 od BMW a v čem se liší od předchozí verze?

Řada vozů BMW s označením X se postupem času rozrostla v opravdu velkou rodinu. Kromě „tradičních“ SUV vozů X1, X3 a X5 se ve velkém rozmohly také tzv. SUV…

Autor: Jan Witek / Zdroj: Foto: Jan Witek, Stratos Auto / 19. 12. 2018

Řada vozů BMW s označením X se postupem času rozrostla v opravdu velkou rodinu. Kromě „tradičních“ SUV vozů X1, X3 a X5 se ve velkém rozmohly také tzv. SUV coupé, nebo chcete-li SAC (Sports Activity Coupé), a to v podobě X2, X4 a X6. My jsme pro vás nedávno vyzkoušeli právě nové BMW X4 a v řádcích níže zjistíte, jak se nám v něm jezdilo.

Nová verze modelu X4 je na našem trhu od poloviny letošního roku a kromě lehčí konstrukce, vyššího výkonu a menšího nárůstu vnějších rozměrů jsou úpravy zřejmé také na designu vozu, který je na pohled opravdu líbivý. Námi testované vozidlo byl model BMW X4 xDrive25d, tedy dieselový motor s výkonem 170 kW. Základní cena námi testovaného vozu byla 1 493 700 Kč, ale k tomu musíme přičíst ještě cenu volitelné výbavy (598 572 Kč). Dohromady tedy 2 101 272 Kč.

29. 1. 2019Prominentní gay terapeut, který prohlašoval, že může „léčit“ homosexualitu, se nyní prohlásil za homosexuála

Již v sériové výbavě nechyběla třeba palivová nádrž se zvětšeným objemem či sportovní automatická osmistupňová převodovka (manuální v novém modelu již nenajdete). V rámci volitelné výbavy pak přibylo třeba elektronické nastavení tuhosti tlumičů, M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, komfortní přístupový systém či BMW Display Key (klíč s dotykovým displejem, kterým můžete vozidlo ovládat a kontrolovat na dálku až 300 metrů).

Robustní automobil, který budí respekt

Vozy SUV coupé spojuje většinou hned několik charakteristik dohromady – jde o vozy vysoké, s kterými se nemusíte bát vjet do terénu, zároveň však pohodlné, jako kdejaká jiná limuzína, ale mnohé z nich také stejně výkonné, jako sportovní vozy.

Přesně tyto charakteristiky odráží také vzhled nové X4 – robustní a dravý výraz s typickou čelní maskou BMW. Avšak hlavní změny proběhly především v zadní části vozu. Na první pohled budete mít možná problém rozeznat, zda se jedná o X4 od BMW či GLC Coupé od Mercedesu, což je přímá konkurence tohoto modelu. Jsou si totiž neuvěřitelně podobné. Oproti předchozí řadě došlo ke zúžení zadních světlometů a došlo také k přesunu registrační značky do spodní části vozidla. Také díky tomu působí nová X4 více robustněji.

Zvenku se vozidlo může zdát poněkud malé a určitě ne tak monumentální jako X6, ale líbivý design je pravděpodobně jednou z věcí, na kterou vůz své zákazníky táhne ze všeho nejvíc.

Rozměry nové verze trochu narostly

BMW X4 již sama o sobě patří mezi jedny z největších vozů SUV střední třídy. Oproti předchozí verzi pak její rozměry ještě drobně narostly. Ve srovnání s předchozím modelem nárůst v délce (+81 mm – celkem 4752 mm), šířce (+37 mm – celkem 1918 mm) a rozvoru (+54 mm – celkem 2864 mm). Výška nižší o 3 mm (celkem 1621 mm). O 25 l narostl také zavazadlový prostor, a to na celkových 525 litrů, což je dostačující a srovnatelné s konkurenčními vozy stejné kategorie. Pro převážení delších věcí opět potěší dělení zadních sedadel v poměru 40:20:40.

Prostorný interiér

Jak už jsem zmiňoval dříve, vůz na mne zvenku působil trochu menší, než ve skutečnosti je. Jiný pocit jsem měl za volantem. Zde se mi vůz už tak malý nezdál, což mě třeba často zmátlo při výběru parkování. Nicméně je nutno podotknout, že po chvilce si na rozměr vozu každý řidič zvykne.

I přes to, že patřím mezi vyšší lidi, měl jsem dostatečně velký prostor na nohy a celkově jsem se cítil pohodlně. Nutno však zmínit, že se mé vlasy často zadrhávaly o strop vozidla, a to i v nejnižší pozici sedadla. Pro takové velikány, jako jsem já (193 cm), tedy vůz úplně koncipován není.

V rámci výhledů z auta považuji za nutnost přítomnost všech parkovacích senzorů, vzhledem k tomu, že se jedná o SUV coupé a zadní kapota se snižuje, není zde úplně velký prostor pro výhled. Naštěstí všechny nové vozy již s parkovacími senzory počítají a dnes jsou standardem i v rámci základní výbavy.

Námi testovaný vůz měl také příplatkové kamery, které jsou promyšleny do každého detailu. Díky nim tak nebude problém zaparkovat opravdu kdekoliv a nemusíte se bát ani žádného patníku, o který byste mohli poškrábat kola. Za příplatek je možnost pořídit si také pohled z ptačí perspektivy.

Co se týče vzhledu celého interiéru, působí vůz opravdu luxusním a hi-tech dojmem. K tomu všemu přidává také příplatkové vnitřní ambientní osvětlení a ovládání pomocí gest. Za jízdy se tak obrazovky nemusíte vůbec dotknout, stačí, když před ní „zamáváte“ rukou a můžete tak provádět jednotlivé úkony (každé gesto má přiřazený svůj úkon a dostupná je také aktivní nápověda). Během provádění gest vás snímá kamera umístěná vespod zpětného zrcátka. Na silnici tak možná budete často vypadat jako blázen, ale to lidé venku vůbec netuší, jakou vymoženost uvnitř auta máte. Nicméně občas se stalo, že jsem ztišil hudbu či přeskočil na další stanici, aniž bych vůbec chtěl. Je třeba si na to dávat pozor.

V příplatkové výbavě si můžete zvolit také digitální přístrojový panel s uhlopříčkou 12,3 palce, která se mění podle vybraných režimů (ECO PRO, COMFORT a SPORT). Za pochvalu stojí také masivní kožený volant, který taktéž vyjadřuje robustnost celého auta.

Digitální systémy vozu

Ovládání všech digitálních systémů je snadné a intuitivní. Velmi chválím také grafiku a celkové provedení. Díky připojení k internetu je skvěle využitelná také navigace vozu, která ukazuje i možné dopravní komplikace. Ovládání je možné jak dotykově, ovladačem iDrive, hlasově, tak případně již zmiňovanými gesty.

22. 2. 2019LUI PORTRÉT: Robert Vano

V příplatkové výbavě si můžete pořídit také BMW Head-Up Display, který vám přímo na čelní sklo promítne všechny důležité informace o jízdě (rychlost, navigace, informace o omezení rychlosti, ale i telefonní seznam či seznam skladeb).

BMW Connected

V dnešní době chytrých telefonů nabízí každá automobilka také propojení mezi chytrým telefonem a vozem. Teď nemám na mysli klasické spojení kabelem či skrze Bluetooth. Automobilky vyvíjejí také různé aplikace pro kontrolu auta a jejich dálkové ovládání.

U BMW se tato služba nazývá BMW Connected a v nabídce je třeba navigace tzv. „od dveří ke dveřím“, kdy se po zaparkování vozidla můžete nechat dál navigovat vaším telefonem až na přesné místo určení. Pokud si jízdu naplánujete předem (např. na schůzku apod.), může vás aplikace upozornit na nejlepší čas odjezdu, jelikož sleduje dopravní informace v reálném čase.

Díky integrovanému WiFi hotspotu přímo ve vozidle pak můžete zůstat neustále připojení také na cestách. Automobil můžete k internetu připojit pomocí integrované SIM karty a s některým z placených tarifů od poskytovatelů neustále brouzdat po internetu.

Jízda s BMW je prostě zážitek

Pokud si člověk pořizuje vůz takové kategorie a ceny, většinou si ho dovybaví také nadstandardní výbavou, která se postará o ještě větší pohodlí. Určitě doporučuji výbavu Driving Assistant, která obsahuje pozorování mrtvých úhlů a Driving Assistant Plus s adaptivním tempomatem a udržováním vozidla v jízdním pruhu, zvlášť pokud bydlíte ve větších městech a často vás potkávají kolony. I když ono už u nás v Česku stačí vyrazit kdekoliv na dálnice.

Díky níže položenému těžišti si vychutnáte dynamickou a sportovní jízdu. Pedál plynu reaguje okamžitě a nevzniká nepříjemná prodleva, jako je tomu u jiných vozů. Na výběr je několik jízdních režimů, které se přepínají na středovém panelu vedle řadící páky.

Stejně jako u jiných modelů vozů BMW je jízda opravdu zážitkem a těžko si na ni budete odvykat. S tím jsem měl problém po týdnu jízdy v tomto voze také já.

Pro muže tento vůz nebude asi to pravé ořechové, ti se pravděpodobně spíše poohlédnou po větší X6. Nicméně pro dobře situované ženy je to vůz ideální. X4 si pravděpodobně nepořídí také nějaká velká rodina, ale pro menší rodiny a páry je to značka ideál. Jen tak dál, BMW!