
První elektrický vůz automobilky Jaguar nezklamal. I-Pace je opravdu tvrdou konkurencí pro všechny elektromobily
Není to tak dávno, co britská automobilka Jaguar představila svůj první elektrický vůz – Jaguar I-Pace. Vzhledem k tomu, že má naše redakce ráda věci, které jsou povedené, designové a nové, netrvalo dlouho a už jsme se v tomto voze proháněli. Hned na začátek je nutné zmínit, že to byl vskutku nezapomenutelný zážitek.
Elektromobily jako budoucnost dopravy
S neustálým zpřísňováním emisních limitů u automobilů je jasné, že s elektromobily musíme do budoucna počítat. To se odrazuje také na jejich prodejích, které neustále rostou a dle analytiků se do budoucna budou zvedat o stovky až tisíce procent. Na to se pochopitelně připravují také mnohé automobilky, které kromě vývoje elektrických vozidel věnují čas a finance také na rozšíření a zlepšení infrastruktury, tzn. dostatek nabíjecích stanic apod.
Jaguar svým nejnovějším modelem I-Pace vsadil dokonce hned na dva trendy, které jsou v oblasti mobility zrovna aktuální. Jedním z nich jsou právě modely SUV a druhým je již zmiňovaná elektrifikace. Nový I-Pace totiž disponuje obojím. Nicméně fanoušci rychlé a dynamické jízdy nemusí zoufat, I-Pace dokáže být také pořádný dravec, který se nemusí stydět ani na závodním okruhu.
Jízdní vlastnosti
Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne tento vůz za 4,8 s a akcelerace je jedna z věcí, která nás na tomto voze bavila opravdu nejvíc. Navíc zrychlení bylo vždy jako z jiného světa, protože i když vůz neskutečně zrychlil, nebylo slyšet žádné bublání motoru. Vystřelil jako tichá a neviditelná raketa.
Okamžitá byla také reakce plynového pedálu, který se neprojevoval zbytečnou prodlevou, jako se to u některých vozů stává. Na co si však lidé, kteří ještě žádný elektrický vůz neřídili, budou muset zvyknout, je rekuperace. Je pravda, že ze začátku to trochu trápilo i mě (bohužel zatím vlastníkem elektromobilu nejsem). Když totiž pustíte plynový pedál, vozidlo začne ihned samo brzdit. Plyn tedy bude při jízdě nutné stále držet (pokud si tedy nezapnete tempomat). Automobil totiž využívá kinetickou energii vozu a při brzdění se veškerá možná energie přeměňuje na elektrickou energii zvyšující dojezd vozidla.
Někdo by uvnitř vozu mohl marně hledat řadící páku, ale to se mu určitě nepovede, jedná se totiž o automat. V případě potřeby zařadit zpátečku pak stačí tuto možnost zvolit prostřednictvím tlačítka na středovém panelu palubní desky.
Díky aktivnímu vzduchovému odpružení se nebudete muset bát ani nejrůznějších překážek. Těšit se můžete také na pohon všech kol a v nabídce nechybí také další asistenti, kteří vám zajistí hladkou jízdu za jakýchkoliv podmínek. Mezi ně patří třeba All Surface Progress Control, který umožňuje nastavit a udržovat stálou rychlost i v těch nejnáročnějších podmínkách, například na kluzkém povrchu. Aktivovat ho můžete již při rychlostech od 3,6 km/h do 30 km/h. Vy se tak můžete plně věnovat řízení, zatímco vůz udělá vše ostatní za vás. Nicméně většina lidí si tento vůz pravděpodobně pořídí do města a žádné složité terény s ním zdolávat nejspíš nebude.
Elektrický pohon
Jaguar u modelu I-Pace slibuje dojezd až 470 km, ale vždy to samozřejmě nebude tak růžové. Reálně spíše počítejte s dojezdem přibližně o 50 km nižším. Uvnitř vozu se nachází akumulátor s kapacitou 90 kWh. A pokud máte k dispozici rychlonabíječku s příkonem alespoň 50 kW, kterou využívá většina veřejných nabíjecích stanic, můžete za hodinu získat dojezd až 270 km. S příkonem 100 kW byste pak mohli za 15 minut nabíjení získat až 100 kilometrů dojezdu. Navíc všechny veřejné nabíjecí stanice jsou přehledně ukázané v navigaci. Ta vám dokonce při zadání určitého cíle ukáže, kolik procent energie máte k dispozici aktuálně a kolik budete mít, když do cíle dojedete.
O pohon se starají dva synchronní elektromotory s permanentními magnety, které nabízejí kombinovaný výkon 400 k a točivý moment 696 Nm.
Co obnáší vlastnictví elektromobilu?
Místo na benzín a naftu si samozřejmě budete muset zvyknout na nabíjecí stanice. Takovou „nabíječku“ si můžete vytvořit i u sebe doma, případně lze auto nabíjet přímo ze zásuvky, ale takové nabíjení je kvůli nízkému příkonu zdlouhavé (cca 11 kilometrů dojezdu za hodinu nabíjení).

Jaguar však nabízí několik chytrých tipů a rad, jak co nejvíce energie na cestě ušetřit. Díky mobilní aplikaci si můžete nastavit třeba vytápění vozidla, a to ještě během toho, co je automobil na nabíječce, takže pak topení nebude zbytečně ubírat energii za jízdy. Uvnitř vozu se nachází také několik systémů řízení teplot, aby dojezd nijak neovlivňovala ani nízká venkovní teplota. Dojezd bude samozřejmě delší také během plynulé jízdy, namísto neustálého zrychlování a zpomalování.
Nejlepší je nabíjení spojit s nějakým nákupem či pracovní schůzkou. V Česku nabízí nabíjecí stanice již většina obchodních domů. Do budoucna by to měla být i všechna místa, kde člověk stráví nějaký delší čas, a to třeba restaurace, hotely, úřady, posilovny apod. Vždy stačí přijet, začít vůz nabíjet a pak zase jet. Je také nutné zmínit, že se nemusíte bát nabíjet ani v dešti či chumelenici.
Jako z jiné planety
Není potřeba nikomu sdělovat, že Jaguar I-Pace je vozem budoucnosti, o čemž svědčí také exteriér vozu. Chtěl bych tímto pozdravit všechny lidi, kteří si div nevytočili krk, když Jaguar při projíždění okukovali. Při prvním setkání jsem si myslel, že se do něj ani celý nevlezu, ale byl to spíše optický klam, po usednutí dovnitř se před vámi najednou otevře velký prostor.
Modelu I-Pace nechybí ani typická čelní maska a designéři samozřejmě mysleli také na dokonalou aerodynamiku, což je zvlášť u elektrických vozů velmi důležité. Kromě toho je vzhled velmi dynamický. Co zaujme, jsou také mizející kliky dveří, které se zasunují a vysouvají dle potřeby, taktéž kvůli lepší aerodynamice vozu.
Jistou dávku slušivého designu dodávají Jaguaru I-Pace také světlomety, které jsou opravdu výkonné, i v noci vám téměř plně nahradí denní světlo. Skvěle funguje také jejich adaptivní Matrix LED funkce, kterou bylo námi testované vozidlo vybaveno. Paprsek se vždy upravuje tak, aby nedošlo k oslňování ostatních vozidel, která jedou před vámi či v protisměru. Vždy jsme tak měli opravdu dokonalý výhled, ale nikoho jsme zároveň neoslňovali. V noci byl tento efekt skvěle pozorovatelný a musím říct, že se mi nikdy nestalo, že by tento systém na chvíli vynechal.
Interiér vozu
Jediné, co mi na interiéru trochu nesedělo, byly docela nepohodlné sedačky. Námi testované vozidlo bylo vybaveno sedačkami Performance. Namísto těchto sedadel, která mají poskytovat účinnější oporu při dynamické jízdě, bych raději volil sportovní sedadla, která jsou taktéž v nabídce.
Interiér vypadá hned na první pohled velmi prémiově a tento znak si samozřejmě zachovává po celou dobu jízdy. Použití všech dekorativních prvků je adekvátnít. Velmi zajímavý je design středového panelu, kde se nacházel další displej s ovládáním klimatizace a dalších věcí (hudba apod.).
Nový elektrický I-Pace nemyslí jen na ochranu životního prostředí (díky nulovým emisím), ale chrání také svou posádku, a to díky na přání dodávanému systému ionizace vzduchu v interiéru, který dokáže neutralizovat pachy, minimalizovat výskyt bakterií a škodlivých látek.
Navíc nový I-Pace disponuje také dostatkem úložného prostoru, jelikož zadní kufr má kapacitu až 656 litrů, a další úložný prostor, který se nachází pod přední kapotou, má kapacitu až 27 litrů. Kromě toho se spousta úložného prostoru nachází také v interiéru, a to díky absenci pohonné jednotky. Odkládací schránka pod středovou opěrkou tak nabízí úctyhodných 10,5 litru. Ve středové konzoli je pak další prostor k uložení klíčů a mobilního telefonu.
Vůz nabitý technologiemi
Co by to bylo za elektrický vůz, který by v sobě ukrýval zaostalé technologie? Námi testovaný vůz disponoval dvěma dotykovými obrazovkami, interaktivním displejem řidiče a k tomu ještě průhledovým displejem na čelním skle.
Co se Jaguaru opravdu povedlo, je přehledná a skvěle funkční navigace, která velmi dobře počítá s tím, že má automobil elektrický pohon (viz dříve zmiňované funkce). Vyhledávání je snadné a intuitivní, což stále mnoha značkám i v dnešní době chytrých telefonů a všech možných aplikací typu Waze a Google Maps chybí.
Pokud milujete hudbu, rozhodně si připlaťte za lepší audiosystém od Meridian, který nabídne 15 reproduktorů a doslova zážitek jako na koncertě. Navíc díky Smartphone packu můžete svůj mobilní telefon ovládat skrze rozhraní Android Auto či Apple CarPlay.
Pokud se ve voze často střídáte s někým jiným, určitě uvítáte funkci Smart Settings, která vás automaticky identifikuje podle mobilního telefonu a klíče a nastaví vám preferovanou polohu sedadla, ale také polohu zrcátek, přehraje oblíbená média apod.
Inovativní bezpečnostní technologie
Při rychlostech pod 20 km/h vydává vůz jemný zvukový signál, který lze popsat jako pípání, a to hlavně kvůli bezpečnosti okolních chodců, jelikož díky elektrickému pohonu je vůz téměř neslyšný. Samozřejmostí je pak adaptivní tempomat s asistentem řízení (výbava na přání), ale také asistent nouzového brzdění, rozpoznávání dopravních značek a spousta dalších, které jsou u dnešních aut již samozřejmostí. Co však samozřejmostí není, je jejich správná funkčnost a Jaguaru se to u nového modelu I-Pace podařilo na výbornou. Více o bezpečnostních prvních zde.
Tři verze výbavy a mnoho doplňkového vybavení
I-Pace je k dispozici hned ve třech verzích výbavy. Základní verze je Jaguar I-Pace S, která s cenou začíná na 2 088 944 Kč. Další je Jaguar I-Pace SE, která vyjde zhruba o 200 tisíc dráž, konkrétně na 2 301 299 Kč, a poslední verze je HSE, kde cena začíná na 2 461 503 korunách. Na detailní popisy k jednotlivým prvkům výbavy se můžete podívat zde.
Níže si vychutnejte galerii námi testovaného vozu, a pokud budete mít možnost, určitě vyzkoušejte testovací jízdu, které jsou teď v plném proudu. Není totiž nic lepšího než investice do budoucnosti.