Jaguar I-PACE: Umění elektrického výkonu

Jaguar I-PACE: Umění elektrického výkonu

Jaký je zcela první elektrický vůz automobilky Jaguar? Na kolik vyjde peněz a kolik je schopen ujet kilometrů na jedno dobití? „Zatímco ostatní společnosti…
Jan Witek Witek Jan Witek Witek Autor
16. 11. 2018

Jaký je zcela první elektrický vůz automobilky Jaguar? Na kolik vyjde peněz a kolik je schopen ujet kilometrů na jedno dobití?

„Zatímco ostatní společnosti o budoucnosti mluví, my ji budujeme. Ignorovali jsme zažitá pravidla a vytvořili čistě elektrický Jaguar I-PACE. Žádné výfukové plyny, žádné emise, žádný CO2 ani pevné částice. Výrazně se tak přibližujeme naší vizi o čisté, bezpečné a udržitelné budoucnosti,“ řekl Dr. Ralf Speth, CEO Jaguar Land Rover.

Jaguar I-PACE kombinuje bezpečí s chytrými technologiemi umělé inteligence, praktičností pětimístného SUV a čistými liniemi a navíc nabízí sportovní výkon.

<Path> Hledáte „lexusní“ městský automobil? Tady je! Otestovali jsme nový Lexus CT 200hZdroj: Lexus, Jan Witek

„Začínali jsme s nepopsaným listem papíru a chtěli jsme vytvořit nové technologie elektrických baterií přímo přizpůsobené elektromobilům tak, aby optimalizovaly jízdní vlastnosti, aerodynamiku a prostor v interiéru. Výsledkem je I-PACE – opravdový Jaguar a splněný elektrický sen. Čerpací stanice jsou pro majitele modelu I-PACE minulostí. Po nočním nabíjení se každé ráno probudí s ´plnou nádrží´!" uvedl Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director.

Elektrický pohon

Jaguar I-PACE díky nejmodernějším 90kWh lithium-iontovým bateriím, které využívají 432 článků typu „pouch cell“, nabízí dojezd 480 km (cyklus WLTP). Při rychlonabíjení DC (100 kW) se vybité baterie nabijí na 80 % za pouhých 45 minut. Při nabíjení domácí dobíjecí stanicí AC (7 kW) lze stejné úrovně nabití dosáhnout za něco málo přes deset hodin – ideální pro dobíjení přes noc.

Mezi řadu chytrých technologií, které optimalizují dojezd, patří systém předehřívání baterie. Jaguar I-PACE po připojení automaticky zvýší (nebo sníží) teplotu baterie, čímž ještě před odjezdem maximalizuje možný dojezd.

Výkon

Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor navržený společností Jaguar, jehož kompaktní rozměry umožnily hnací hřídele procházející motor. Výsledkem je vysoký výkon a trakce pohonu všech kol na každém povrchu. Vysoká hustota točivého momentu a energetická účinnost motorů poskytují výkon sportovního vozu. I-PACE zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy. Okamžitý výkon je doplněn výjimečným jízdním komfortem a podmanivou dynamikou jízdy.

"Jednou z věcí, která mě při testování tohoto elektromobilu fascinovala, byla jeho akcelerace. Vždy doslova vystřelil jako raketa, ale přitom jste skoro nic neslyšeli. Žádné burácení motoru ani nic podobného. Bylo to jako z jiného světa," sděluje své poznatky redaktor Jan Witek.

Hliníková karoserie elektromobilu je základem nejpevnější platformy značky Jaguar. Baterie je umístěna uprostřed mezi nápravami. Vpředu jsou kola zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu na víceprvkové nápravě Integral Link. Nad rámec základního vybavení si lze objednat pneumatické odpružení a konfigurovatelný systém Adaptime Dynamics. Umístění baterií dovoluje ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50, přičemž těžiště vozidla je přibližně o 130 mm níže než u modelu F-PACE.

Design

Na silnicích nepotkáte žádný jiný vůz, který by se řídil nebo vypadal jako Jaguar I-PACE. Je navržen a zkonstruován tak, aby naplno využil svůj chytrý elektrický pohon a maximálně zužitkoval potenciál svých kompaktních rozměrů.

Elegantní silueta vozidla I-PACE podobná kupé je ovlivněna supersportem Jaguar C-X75 a vyznačuje se krátkou, nízkou kapotou, aerodynamicky vylepšeným designem střechy a zakřiveným zadním oknem. Tento design s kabinou předsunutou až k přední nápravě kontrastuje s hranatou zadní částí, která pomáhá snížit koeficient aerodynamického čelního odporu Cx na pouhých 0,29. Aktivní lamely v masce chladiče udržují rovnováhu mezi chlazením a aerodynamikou. Když je třeba chladit, otevřou se, v opačném případě jsou zavřené a usměrňují proudění vzduchu.

Uspořádání interiéru optimalizuje prostor pro cestující v kombinaci s propracovanými materiály včetně možnosti prémiového nekoženého interiéru Kvadrat. Velká pozornost byla věnována i detailům.

"Když se na vůz podíváte zvenku, může vám připadat, že se do něj skoro nevlezete. Alespoň takový byl můj první dojem. Nicméně tohle se opravdu nestalo. Byl jsem překvapen, kolik mám uvnitř i s mými téměř dvěma metry prostoru a kolik ho stále zbývalo za mou sedačkou řidiče pro další cestující," vychvaluje si interiér redaktor Jan Witek.

Přestože I-PACE patří mezi středně velká SUV, díky designu s předsunutou kabinou a elektrickému pohonu nabízí v interiéru prostor srovnatelný s velkými SUV. Vzadu je pro nohy vyhrazeno 890 mm, a protože chybí tradiční tunel transmisí, najdete místo něj praktickou středovou odkládací schránku o objemu 10,5 litru. Pod zadními sedadly se skrývá stolek a odkládací prostor na notebook. Zavazadlový prostor vzadu nabízí objem 656 litrů a se sklopenými sedadly dokonce 1453 litrů.

Technologie propojeného vozu

I-PACE je prvním Jaguarem vybaveným multimediálním systémem Touch Pro Duo. Používání systému Touch Pro Duo je velmi intuitivní. Využívá inovativní kombinaci dotykových obrazovek, kapacitních senzorů a mechanických ovládacích prvků.

Nový navigační systém elektromobilu se stará o maximální pohodlí řidiče. Vyhodnocuje topografii zvolené trasy a postřehy z předchozích cest včetně stylu jízdy, na jejichž základě s mimořádnou přesností vypočítává přesný dojezd a stav nabití.

To potvrzuje také redaktor Jan Witek: "Chválím propracovanost navigace. Zaujalo mě, že opravdu počítá se všemi aspekty a když si v ní nastavíte nějaký cíl, přesně vám ukáže, kolik vám po dojezdu do tohoto cíle bude zbývat baterie. Můžete tak bez problémů plánovat a nemusíte se bát, že zůstanete stát někde bez energie."

Vyspělý systém technologie Smart Settings (pracuje s algoritmy umělé inteligence) rozpozná individuální potřeby řidiče, podle kterých náležitě přizpůsobí nastavení jízdy a interiéru vozidla I-PACE.

Jaguar I-PACE bude rovněž podporovat funkce hlasové služby Amazon Alexa. To znamená, že majitelé budou moci hlasem požádat Alexu o informace uložené v aplikaci Jaguar InControl Remote. Například: Je moje auto zamčené? Jaká je úroveň nabití? Bude mi dojezd stačit na cestu do práce?

Aby zákazníci měli vždy nejnovější multimediální systém, telematiku a software pro správu energie baterie, I-PACE bude jako první Jaguar nabízet software bezdrátově, což zaručí automatické aktualizace.

Autonomní automobil

Společnosti Jaguar Land Rover a Waymo (původně projekt Googlu samořídícího automobilu) oznámily dlouhodobé partnerství. Společně budou spolupracovat na vývoji prvního prémiového elektrického vozidla pro přepravu bez řidiče. Tato dlouhodobá spolupráce má zvýšit bezpečnost osobních vozidel, zlepšit mobilitu pro všechny a ušetřit drahocenný čas.

Jaguar I-PACE od Waymo, který bude vybavený technologií samořízení, se začne testovat ke konci letošního roku. Testování na pozemních komunikacích a zachycení reálných dat tak umožní technikům z firmy Waymo a Jaguar Land Roveru nadále rozvíjet technologii a zajistit nejvyšší bezpečnost a spolehlivost. V prvních dvou letech bude vyrobeno kolem 20 000 vozů, které budou k dispozici uživatelům služby Waymo. K dnešnímu dni jde o jedinou společnost s vozovým parkem s plně samořídícími vozy na veřejných komunikacích. V letošním roce firma zahájí první přepravní službu na světě, kdy si cestující o vozidlo zažádají prostřednictvím aplikace Waymo.

<Path> Nové francouzské prémiové SUV, kterým jezdí i prezident Macron. Otestovali jsme novou DS 7 CROSSBACKZdroj: Foto: Jan Witek, DS Automobiles

Ojednávky v plném proudu

I-PACE bude díky optimálním celoživotním nákladům a zůstatkové hodnotě oblíbenou volbou pro všechny ty, kteří hledají způsob, jak snížit svou uhlíkovou stopu a náklady na vozový park. Model I-PACE je v prodeji ode dneška ve výbavách S, SE, HSE a First Edition. Všechny jsou inspirovány originálním designem původního konceptu.

Náš redaktor Jan Witek měl možnost nový Jaguar I-Pace testovat a zanedlouho se můžete těšit na podrobnou recenzi.

Zdroj: Jaguar Česká republika Advertorial

Populární
články

Do pračky, nebo stačí otočit? Tři čtvrtiny opakovaných nosičů spodního prádla volí nejdřív druhou možnost
AKTUALITY

Více než pětina mužů si nemění spodní prádlo, ukázal průzkum. Někteří si berou čisté trenky dokonce jen jednou za týden

Autor: Martin Lyko
„Když vidíš úsměv dětí, dostává vše úplně jiný rozměr," říká Michal. S partnerem Vladimírem vychovávají dva synky a dcerku
Family

„Když vidíš úsměv dětí, dostává vše úplně jiný rozměr," říká Michal. S partnerem Vladimírem vychovávají dva synky a dcerku

Autor: Jan Witek Witek
Za Davidem visí obrazy, které sám vytvořil
Living 2/23

Davidův byt s pečlivě vybranými doplňky: "Nedokážu jen tak něco někam položit. Musí to sedět!"

Autor: Ondřej Josef Kubáček
Oloupal by vám partner pomeranč? Pak máte nakročeno k dlouhému a šťastnému vztahu
LIDÉ

TikTokem se šíří „teorie pomerančové kůry“. Jestli chcete vztah, který vydrží, pak by vám měl partner oloupat pomeranč

Autor: Martin Lyko
Díky kouzlům se Martin s Milanem podívali i na zámek Hluboká
Living 2/23

Bydlení Martina a Milana ve stylu maximalismu: „Nejde nám o trendy, ale o to, aby se nám tu dobře žilo.“

Autor: Ondřej Josef Kubáček
„Nejlepší péče o pleť? Plná peněženka!“ Jsou boháči opravdu krásnější a zdravější? Co na to říkají vědci?
TĚLO & MYSL

„Nejlepší péče o pleť? Plná peněženka!“ Jsou boháči opravdu krásnější a zdravější? Co na to říkají vědci?

Autor: Irena Piloušková
Větší bohatství že neznamená větší spokojenost? Vědci by se s vámi hádali
TĚLO & MYSL

Štěstí si za peníze nekoupíš? Nesmysl. Bohatství větší spokojenost skutečně přináší, říkají odborníci

Autor: Martin Lyko
Ne každé dítě v sobě objeví zrovna zálibu v šicích strojích...
LIDÉ

Je mu 7 let a už šije outfity pro Sharon Stone. Malý návrhář Max bere svět módy útokem a chce být novým Guccim

Autor: Mirka Dobešová
Pokud máte potřebu posílat cizím lidem explicitní fotky bez jejich předchozího souhlasu, měli byste se zamyslet, proč tomu tak je
LIDÉ

Dick pic v první zprávě? „Jsem ču*ák,“ říkáte příjemci. Když si nedáte pozor, porušíte navíc zákon

Autor: Martin Lyko
Pepovi je 37, že je HIV pozitivní zjistil asi před 4 lety
World AIDS day

„Není to pro mě nemoc, ale vir,“ říká o své HIV pozitivitě 37letý Pepa. Rodině řekl i o drogách, HIV status ale přesto tají

Autor: Martin Lyko

E-Shop