RECENZE: V čem tkví úspěch nejprodávanějšího Lexusu u nás?

31. 10. 2018 10:00 Auto-Moto
RECENZE: V čem tkví úspěch nejprodávanějšího Lexusu u nás?

Japonský krasavec LEXUS RX, který patří do portfolia stejnojmenné prémiové značky automobilky Toyota, je nejprodávanějším modelem Lexusu v ČR. A není se čemu divit. Za prvé je to vůz SUV, což je segment, který zažívá vůbec největší boom, a za druhé se v něm cítíte doslova královsky a užíváte si opravdu „lexusní“ jízdu.

V redakci jsme měli možnost testovat LEXUS RX450h v krátké, ale také v nové delší verzi, která nabízí až sedm sedadel. Oba vozy byly vybaveny hybridním pohonem a výbavovým stupněm LUXURY, tedy tím nejvyšším možným.

29. 11. 2018Provoňte váš byt a regenerujte tělo i mysl – objevte kouzlo aromaterapie s vonnými směsmi Vuudh

Model LEXUS RX450h s výbavou LUXURY vychází bez příplatkové výbavy na 2 260 000 Kč, zatímco LEXUS RX450hL, tedy delší verze stejného modelu, přijde s výbavou LUXURY na 2 375 000 Kč. Od sebe se liší samozřejmě délkou (ta se liší o 11 cm a u delší verze je to rovných 5 metrů), ale také spotřebou, která se u kratší verze během našeho testování pohybovala okolo 8 litrů, zatímco u delší verze jsme se pohybovali kolem 10 litrů.

Nutno však zmínit, že jsme s vozem zkoušeli různé kousky, a je pravda, že se spotřebou se můžete dostat ještě níž. V každém případě tato spotřeba pro tak velké a těžké vozy není vůbec špatná.

Jedno z prvních prémiových SUV na světě

Lexus RX je jedním ze spoluzakladatelů kategorie moderních prémiových SUV. Když si výrobci v průběhu devadesátých let všimli stále narůstající obliby vozidel kategorie off-road, která však sloužila k denním potřebám a mimo zpevněné cesty jezdila jen zcela výjimečně, zrodil se v hlavách konstruktérů nápad na novou kategorii vozů.

Tak vznikla myšlenka na zvýšený rodinný automobil, který by sice umožnil občasný výlet do terénu, nabídl pohon všech kol a zvýšený posed, ale zároveň by byl stále stejně komfortní. Ačkoliv je za průkopníka kategorie moderních SUV často označován Mercedes třídy M, který se objevil již v roce 1997, model RX se na domácím trhu prodával také již od roku 1997, avšak jako Toyota Harrier, čímž se na tomto prvenství minimálně podílí.

Lexus RX tak vyjel na americký trh v roce 1998 a postupně se stal senzací. V současnosti je na trhu celkem již čtvrtá generace modelu RX a letos poprvé také v sedmimístném provedení jako Lexus RX-L. Nejen v Česku, ale i globálně jde o nejprodávanější model značky.

Co nás nejvíce zaujalo

V první řadě to bylo pohodlí. Představte si luxusní masivní křeslo, do kterého když se posadíte, cítíte se jako v bavlnce. Tak přesně takové pohodlí v těchto vozech pocítíte. Navíc byla sedadla vybavena vyhříváním, ale také odvětráváním, což je zvlášť u kožených sedaček opravdu výhoda. V létě se na nich totiž bez odvětrávání nemusí sedět úplně pohodlně.

Ihned, jakmile usednete do vozidla a užijete si výše zmíněné pohodlí, začnete vnímat také interiér, který k tomuto prémiovému vozu dokonale sedí. Volant, palubovka, ale i další části interiéru jsou krásně obšité kůží, což přispívá k prémiovému vzhledu vozidla.

Stará dobrá klasika

Infotainment Lexusu RX se chlubí obrovským displejem a vše je klasicky ovládáno tlačítky a joystickem. Tímto jde Lexus poněkud jiným směrem než ostatní výrobci aut, kde můžeme sledovat spíše dotykové ovládání.

Z jedné strany je to určitě dobře, jelikož některé věci jako klimatizace apod. je určitě lepší obsluhovat manuálně, a to hlavně během jízdy. Jediné, co mi trochu nevyhovovalo, bylo ovládání hlavní obrazovky pomocí joysticku. Trvalo mi opravdu dlouho, než jsem se dostal tam, kam jsem chtěl, ale to je pravděpodobně jen o zvyku. Po měsíci už by to třeba bylo lepší, ale týden, po který jsem měl vůz k dispozici, byl poměrně málo. Zkrátka systém není až tak intuitivní.

29. 11. 2018Na těchto exkluzivních sedacích soupravách se budete cítit jako králové

Trochu více propracovanosti by si zasloužila také grafika. Zvláště navigace na mě působila tak nějak „nemoderně“. Vzhledem k tomu, jak vypadají dnešní navigace v mobilu a na dalších zařízeních, určitě by Lexus v tomto směru mohl trošku přidat.

Zvuk jako na koncertu

Pravda, tímto nadpisem jsem trošku přidal často ne moc dobře zvučeným koncertům, nicméně ve voze to bude úplně jiný zážitek. V rámci výbavy LUXURY totiž máte k dispozici prémiový audiosystém Mark Levinson s 12 reproduktory a funkcí Clari-Fi™, která znovu vytváří zvuk ztracený při MP3 digitální kompresi. Jakákoliv píseň a jakýkoliv styl vyzní opravdu nádherně!

Hlavně potichu

Díky tomu, že se jednalo o hybridní vozy, každý start byl jako kdybyste se rozjížděli po smetaně. Ovšem i obyčejné stahování oken je tak tiché, že jsem si v prvních chvílích říkal, že tlačítka pro jejich ovládání nefungují, a to už okno bylo dávno dole.

Bezpečnost nadevše

Výhodou je určitě projekční Head-Up displej, na kterém můžete zobrazit základní provozní údaje vozu jako rychlost či otáčky, není tak potřeba vůbec spouštět oči z vozovky. Samozřejmostí jsou pak moderní asistenční systémy, které Lexus schovává pod jedním názvem, a to Lexus Safety System+. Můžete se tak těšit na přednárazový bezpečnostní systém (PCS), adaptivní tempomat (ACC), pokročilého asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a automatické ovládání dálkových světel, které mimo jiné zabraňuje oslnění ostatních účastníků provozu.

Dokonalá jízda

Akcelerace vozů byla opravdu pohotová, nicméně s tímto prémiovým vozem si užijete spíše kultivovanou a pohodovou jízdu. Nečekejte žádné závodění, to by se asi ani k tomuto vozu nehodilo. Nejtišší je Lexus RX pochopitelně ve chvílích, kdy využívá k pohybu elektřinu, nicméně uvnitř najdeme akumulátor s kapacitou jen 2kWh, který se průběžně dobíjí během jízdy a jeho maximální dojezd je cca 2 km, a to vždy jen do určitě rychlosti (oficiálně 60 km/h).

Tohle pocítíte hlavně při jízdě v koloně, kdy si vystačíte jen s elektrickým pohonem, a právě to se může znatelně podepsat i na spotřebě při jízdě ve městě. Celkově je však jízda s tímto SUV vozem opravdu příjemná a prémiová.

Podívejte se detailněji na všechny části vozu ve videu níže:

Za zapůjčení vozu děkujeme Lexus Praha.

Zdroj: LEXUS Česká republika
Jan Witek

Autor

Jan Witek

I když vystudoval zdravotnický obor, nikdy se z něj zdravotní bratr ani doktor nestal. Od malička toužil po pozornosti ostatních, a tak není divu, že se kromě psaní věnuje také moderování a DJingu. Miluje hudbu, kulturu, cestování, dobré jídlo, auta, nové technologie a samozřejmě žít naplno.

E-shop