
Tesla jako „svastikára“, co vás dopraví do roku 1939. Londýn zaplavila kampaň proti Muskovi, podle autorů „všichni nesnáší Elona“
Reklama, jakou si Musk neobjednal
Antikampaň vzbudila pozornost v momentě, kdy se na autobusové zastávce ve východním Londýně objevil reklamní vizuál, který prezentoval Teslu jako „The Swasticar“ (volně přeloženo do češtiny: „svastikára“). Nepředstavujte si ale žádný ilegální výlep – šlo o reklamu v zaskleném boxu, kde se za inzertní prostor platí. Plakát zachycuje Muska, jak při jízdě elektroautem značky Tesla provádí gesto, jež nápadně připomíná nacistický pozdrav. Reklamní slogan komentuje tento výjev slovy: „Z 0 na 1939 za 3 sekundy“. Zrychlení, jímž se výrobci automobilů často chlubí v reklamních materiálech, tak copywriteři mistrně posunuli do kontextu historických souvislostí.
Gesta, která vyburcovala k akci
Nynější poradce amerického prezidenta vyvolal bouřlivé reakce, když 20. ledna u příležitosti inaugurace Donalda Trumpa předvedl gesta, jež mnozí lidé pokládali za hajlování. Poté, co Musk voličům poděkoval, že proměnili vítězství republikánského kandidáta nad demokratkou Kamalou Harris ve skutečnost, si položil jednu ruku na hruď a druhou zvedl směrem k davu – s prsty u sebe a dlaní otočenou dolů. Následně stejný pozdrav namířil ještě k americké vlajce. Přestože od této události brzy uplynou dva měsíce, emoce, které Musk vyvolal, dodnes neutichají.
Samotný šéf společností Tesla a SpaceX popírá, že by předvedl fašistické „sieg heil“. Na svůj profil na síti X, kterou sám vlastní, si napsal: „Upřímně, potřebují lepší špinavé triky. Útok ve stylu ‚všichni jsou Hitler‘ je tak ohraný.“
Kolektiv EHE v anonymizovaném rozhovoru pro The Hollywood Reporter uvedl, že jim právě daný incident na Trumpově inauguraci dal potřebný impuls, aby přešli do akce. „Toto je okamžik, kdy už lidé skutečně mají dost toho, že se miliardáři pletou do naší politiky,“ uvedl mluvčí EHE. „Jak tedy ublížit nejbohatšímu člověku na světě?“ tlumočil v interview klíčovou otázku.
Ve skupině EHE si na ni podle mluvčího odpověděli takto: „Dobře, Elone, pokud chceš ukázat světu, kým jsi, ukažme světu, co je Tesla skutečně zač.“ Zpovídaný zástupce kolektivu EHE také dodal, že pokud chce veřejnost vyjádřit svůj nesouhlas s technologickým magnátem, může to udělat právě skrz spotřebitelský odklon od produktů jeho automobilky.
Čím víc tweetů, tím víc finančních darů
V rámci kampaně EHE se na vozech značky Tesla také začaly objevovat nálepky „svastikára“. Skupina dokonce vzala útokem i Muskovu platformu X, a to venkovními plakáty s nápisem: „Vymažte svůj účet. Pokud bar pouští dovnitř nacisty, je to nacistický bar“.
Říkáte si, kdo celou kampaň financuje? Veřejná sbírka People versus Elon (Lidé proti Elonovi), která má do příštího roku dosáhnout cílové částky 150 000 liber (přes 4,4 milionu korun). „Udělejme z každého tweetu Elona Muska zbraň proti krajní pravici,“ stojí na stránkách neziskovky, jež uvádí, že Musk na síť X přidá až dva tisíce příspěvků měsíčně, a klade si za cíl vyvážit obrovský dosah (i reálný dopad), jaká jeho sdělení mají.
„Slibte pouhou jednu penci pokaždé, když napíše tweet, a my proměníme jeho nenávist v podporu antirasistů, imigrantů a trans lidí,“ oslovuje dárce iniciativa, která vybrané prostředky rozděluje mezi britské organizace podporující marginalizované skupiny.
Jak ale názorně ukazuje antikampaň se „svastikárou“, s Muskem, kterého na platformě X sleduje více než 219,5 milionu followerů, se dílčími kroky bojuje těžko – a třebaže teď menšiny podporu citelně potřebují, ve veřejném prostoru se nespíš vyplatí vsadit na „odvetu“ s virálním potenciálem.