
Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta
LGBT+ sekce na webu? V tichosti mizí
Vyvěsit během měsíce hrdosti duhové vlajky, ať už na prodejny, nebo aspoň na sociální sítě – takové kroky obvykle firmy dělají velmi „hlasitě“, aby se ukázaly v sympatickém světle. Není tedy divu, když k nynějšímu upouštění od solidarity s LGBT+ lidmi (a od reálné snahy o zrovnoprávnění této minority s většinovou společností), leckdy přistupují v naprosté tichosti.
Firma Amazon například reagovala na znovuzvolení Donalda Trumpa tím, že v prosinci z webových stránek „pro jistotu“ vymazala výslovnou podporu rovného zacházení s trans lidmi, včetně nabízených benefitů zdravotní péče pro osoby v tranzici. Podle serveru The Washington Post z webových stránek Amazonu také úplně zmizela sekce „Práva LGBTQ+“ (a stejně tak i sekce „Rovnost pro černochy“), zatímco sekce „Diverzita, rovnost a inkluze“ byla aktualizována v tom smyslu, že „nerovný přístup ke komukoli – včetně černochů, LGBTQ+ lidí, Asiatů, žen a dalších – je nepřijatelný“.
McDonald’s se svým polevováním v diverzitě netají
Na první pohled se může zdát, že novináři slovíčkaří, ale ve snaze, aby se „vlk nažral a koza zůstala celá“, Amazon zdaleka není sám. Fastfoodový řetězec McDonald’s v lednu oznámil, že nově upouští od některých cílů, které si dříve vytyčil v oblasti diverzity – jde například o tzv. DEI požadavky na dodavatele.
Za zkratkou DEI se ukrývá triáda „diversity, equity, and inclusion“ (česky „diverzita, rovnost, inkluze”), která se v byznysovém světě používá pro organizační rámce podporující spravedlivé zacházení a plné začlenění těch, kteří byli historicky diskriminováni. McDonald’s navíc informoval veřejnost, že se přestane účastnit externích průzkumů, jež měří firemní diverzitu. (Připomínky k poněkud zbabělé tichosti bereme zpět – být svědkem toho, jak korporáty beze studu avizují tyto změny veřejně, je snad ještě horší. Mohou totiž v byznysovém světě nastolit nebezpečný precedens.)
Sick days kvůli LGBT+ identitě?
Společnost Meta, která provozuje Facebook a Instagram, na upravená pravidla toho, co je a není přípustný hejt (nově se například smí psát do příspěvků a komentářů, že gayové nebo trans lidé spadají mezi „duševně nemocné“ kvůli tomu, kým jsou), volně a tiše navázala další „perlou“.
Z Messengeru odstranila témata „transgender“ a „non-binary“, která uživatelům umožňovala, aby si chatovací bubliny přebarvili podle vybrané vlajky hrdosti. Ironií je, že Meta tato témata uvedla do provozu v letech 2021 a 2022, vždy v rámci oslav měsíce hrdosti, aby „vytvářela důvěryhodné prostředí“, kde se mohou LGBT+ lidé a jejích allies „otevřít“ a zažívat „ten nejbezpečnější soukromý chat“.
V celé „kauze Meta” můžeme přičíst plusové body snad jen několika odvážným zaměstnancům, kteří na protest začali čerpat své „sick days“ se zdůvodněním, že jsou „LGBTQ+ a duševně nemocní“.
Zdroj: Giphy
Konspirační teoretik Starbuck může slavit
A další byznysoví hříšníci, které pro změnu vytipoval server Advocate? Od svých dřívějších DEI programů se (mimo jiné i v neprospěch queer lidí) odvrací Walmart, Ford Motor Co., Harley-Davidson, Toyota Motor Corporation a mnozí další. Pravicové strany v USA už delší dobu brojí proti podpoře diverzity – jedním z nejhlučnějších odpůrců se stal neúspěšný politik a konspirační teoretik Robby Starbuck, který věří, že „toxické chemikálie“ způsobují dětem LGBTQ+ identitu a že herce Matthewa Perryho ve skutečnosti zabila vakcína proti covidu.
Hromadný odklon korporací od podpory LGBT+ menšiny ale nelze přičíst jen Starbuckově antikampani. Mnoho firem zkrátka „převléká kabáty“ v naději, že se zalíbí Donaldu Trumpovi, jehož prezidentská kampaň dala jasně najevo, že diverzitě nefandí – a že se nezdráhá ani otevřeně škodit LGBTQ+ menšině.
Kéž by veleúspěšné brandy raději investovaly čas, peníze a energii do boje s globálním oteplováním přírody – pomyslné „oteplování“ politického klimatu totiž nikoho neohrožuje. Pouze se snaží připomenout, že všichni „jsme stejně teplí“, jak kdysi hlásala kampaň Prague Pride. Volně přeloženo: všichni jsme jen lidé, kterým běžný teploměr naměří cca 36,5 °C tělesné teploty, nehledě na sexuální orientaci a genderovou identitu.
Zjevně máme jako polarizovaná společnost nejvyšší čas, abychom ze sebe nějakou tu lidskost vydolovali – a leadeři velkých firem by si měli naordinovat inventuru vlastního svědomí. Veřejně slíbit boj za dobrou věc, ale pak tento závazek odvolat, jakmile jde do tuhého, je totiž snad ještě horší než mlčet a neslibovat nic.