„Prsa máme kuřecí i silikonová.“ Penny šokuje „prsatou“ kampaní, někteří Češi ji mylně považují za škodolibý útok hackerů
Prsa krůtí, prsa kuřecí, prsa silikonová
„V Penny máme, jak už jste zvyklí, nabídku, co vám vezme dech! Přispějeme vám na splátku hypotéky – no, kdo by si nechtěl při nákupu brambor ulehčit od tíhy vlastní střechy nad hlavou?“ zamýšlejí se copywriteři řetězce přímo na webových stránkách v sekci Akce. „A když už mluvíme o těžkostech, chtěli jste prsa, tak jsme nabídku trochu ‚přifoukli‘! Kromě kuřecích a krůtích máme i ta silikonová,“ šokuje dál svými asociacemi soutěžní nabídka, která spadá do vánoční kampaně Jak si račte přát. Korunu všemu dodává fotka bujného dekoltu s nápisem, jaký běžně vídáme třeba u ponožek či rukavic: „prsa silikonová, pár, různé velikosti“.
Drůbež, „kozy“ a Sexistické prasátečko
Když si znovu přehrajete v hlavě nabízený oslí můstek „drůbeží prsa – ženské prsy“ (a zjistíte, že na sociálních sítích diskontu nechybí v oficiálních příspěvcích ani provokativní emotikony koz), nezbyde vám, než ještě chvíli zůstat na farmě – jakkoli nevhodné prostředí to je pro úvahy o případné remodelaci hrudníku. Tentokrát se ale přesuneme k vepřům – spontánně se nám totiž vybavila anticena Sexistické prasátečko, kterou brněnské občanské hnutí Nesehnutí udělovalo v letech 2009-2018 za mimořádně sexistické reklamní slogany a vizuály. Kdyby se „prasátka“ rozdávala doteď, možná by se tvůrčí tým Penny Marketu stihl nominovat v rekordním čase, hned na prahu roku 2025.
Útok hackerů, nebo realita?
Poté, co se na českém Redditu objevilo vlákno, v němž lidé spekulovali, jestli je „vnadná“ reklama skutečná, nebo jde o pomstychtivý útok hackerů, „prosákla“ silikonová soutěž i na sociální sítě. Vedle zaskočených a pobavených reakcí sklidil řetězec za svoji svéráznou komunikaci i kritiku, a to nejen na Facebook a Instagramu, ale třeba i na LinkedIn.
„Upřímně lituju ty prodavačky, protože oplzlé kecy chlapů na reklamu o prsou si umím živě představit… Já bych se styděla tam pracovat… Kterej chlap vymyslel takhle trapnou reklamu?“ vyjádřila se v komentářích na Facebooku jedna z uživatelek.
„A to je novoroční vtip, nebo to myslí vážně? Jako jinou výhru vymyslet nemohli?“ ohradila se další osoba ve facebookové skupině Everyday Patriarchy Bullshit, kde byl (s patřičnou dávkou znechucení) zveřejněn snímek billboardu s toutéž reklamou.
Kauza „silikony“ trochu zastiňuje kampaň
Podle šéfa strategického marketingu Penny Víta Vojtěcha, jehož vyjádření se objevilo na serveru Marketing a Média, si akce všimli i někteří „náhle zrození experti“ a jali se řetězci například doporučovat, ať raději přispěje na umělý chrup cílové skupině zákazníků-seniorů.
„Řeší jen jeden jediný produkt a nerozumí kontextu, že je tady mnohem širší kampaň, a ta je navíc součástí promyšleně budovaného dlouhodobého přístupu k propagaci Penny jako cenového lídra,“ ohradil se Vojtěch proti tomu, že se pozornost veřejnosti upíná z celé vánoční nabídky především na prsa. (Není ale právě toto ten kýžený výstup, o který marketérům šlo?)
A co implantáty do penisu?
„Silikonová prsa jsou produktem, který už dávno není tabu. Přesto je tady spousta těch, co mají potřebu to řešit. Přišlo nám vtipné vzít tento ‚produkt‘ a odkomunikovat ho tak, jak komunikujeme běžné akce – pár, různé velikosti, škrtlá cena – a tvářit se, že to do Penny patří. Jasně, že ne, a každý soudný člověk to pochopí,“ sdělil Vojtěch serveru MaM.
Pokud smíme vyjádřit svůj názor: kdybychom se do začátku drželi čistě stereotypní a binární linky, možná bychom si příště tu kampaň ráčili přát genderově vyváženější. Když může billboard či televizní spot nabízet silikonová prsa z diskontu, proč ne rovnou i zvětšení penisu? Jen ať je to spravedlivé! Ale implantát do mužského údu, to už by do letáku a do veřejného prostoru bylo nejspíš moc, že?