České školství čeká po dvaceti letech významná změna. Končí trend chodících encyklopedií? „Nejde o revoluci, spíše evoluci,“ říká ministr školství Mikuláš Bek
Současný stav českého školství často čelí kritice za přeplněné učební osnovy, které kládou důraz na memorování velkého množství informací, ale méně se zaměřují na praktické dovednosti, kritické myšlení a schopnost aplikovat znalosti v reálném světě. Tento přístup může vést k tomu, že žáci neumí efektivně využívat informace, které se naučili, a mají potíže s adaptací na proměnlivé požadavky moderního světa.
Revize RVP reaguje na tyto výzvy snahou o posun od tradičního modelu vzdělávání k modernějšímu přístupu, který lépe připravuje studenty na budoucnost. Zaměřením na klíčové kompetence a snahou o hlubší pochopení učiva namísto jeho encyklopedického memorování ministerstvo školství usiluje o výuku, která je více v souladu s požadavky 21. století.
„Revize vzdělávacího programu je důležitá už jenom proto, že od té poslední verze nás dělí téměř 20 let a mezitím se změnil svět kolem nás jak technologicky, například s překotným nástupem umělé inteligence, která už ovlivňuje školství poměrně razantně, tak se projevují i společenské proměny. ... Chci zdůraznit, že nejde o žádnou revoluci, žádné přepsání dosavadní praxe, naopak jde o evoluci. ... Spíše než o zásadní změnu jde o posouvání akcentů a zdůrazňování některých momentů, které byly v dosavadním programu přítomny, ale dařilo se je realizovat v praxi jen z části a my bychom touto revizí rádi povzbudili školy k výraznějšímu posunu k těmto cílům. ... Neřekl bych, že základní tendence je to, aby nový program přinášel méně znalostí a kompetencí, ale spíše intenzivnější pochopení některých témat, na nichž lze pochopit základní principy zákonitosti nebo tendence,“ říká ministr školství Mikuláš Bek.
Kromě posunu od snahy vychovávat lidské encyklopedie je revize zaměřena na dvě klíčové znalosti: čtenářsko-pisatelskou a matemtaicko-logickou. Co to znamená?
Čtenářsko-pisatelská dovednost se zaměřuje na schopnost efektivně rozumět psanému slovu a vyjadřovat myšlenky formou písemného textu. Tento základ zahrnuje nejen technickou schopnost číst a psát, ale také hlubší pochopení čteného textu, umět kriticky myslet, správně interpretovat a umět analyzovat. Cílem je vychovat žáky, kteří jsou schopni nejen pasivně absorbovat informace, ale také aktivně pracovat s textem, kriticky hodnotit obsah a efektivně komunikovat své myšlenky písemně. Tato dovednost je klíčová pro osobní rozvoj, akademický úspěch a profesní uplatnění.
Matematicko-logická dovednost se soustředí na rozvoj numerické gramotnosti, logického myšlení a řešení problémů pomocí matematických principů. Zahrnuje nejen základní aritmetiku, ale také schopnost aplikovat matematické a logické koncepty na řešení praktických problémů, porozumění a interpretaci dat, a užití matematických modelů ve vědě a technice. Tento přístup podporuje rozvoj analytického myšlení, což je zásadní pro pochopení složitých systémů a procesů, které nás obklopují ve vědě, technologii, ekonomice a dalších oblastech.
Další důležitou změnou je snaha o snížení nerovností ve vzdělání, které jsou v českém školství dlouhodobým problémem. Tento problém je zdůrazněn především ve srovnání s výsledky mezinárodních šetření, kde český školní systém často zaostává v oblastech čtenářské gramotnosti. Aktualizace RVP má tedy za cíl nejen modernizovat vzdělávací obsah, ale také přispět k rovnějším příležitostem pro všechny žáky.