
Poslanec Jan Bartošek z KDU-ČSL odmítá adopce dětí stejnopohlavními páry, ale situaci možná sám nerozumí. Ukázal to v rozhovoru v pořadu Rozstřel
Hostem včerejšího vydání pořadu Rozstřel na IDNES.cz byl Jan Bartošek z KDU-ČSL. Kromě mj. kritiky Andreje Babiše a Tomia Okamury přišla řeč také na urážky homosexuálů a manželství pro všechny páry. První téma moderátor otevřel potom, co Bartošek kritizoval urážlivé výroky stran LGBT+ lidí od SPD. Moderátor se zeptal, zda není takový postoj pokrytecký, když členové jeho vlastní strany také podobným způsobem mluví o homosexuálech.
Jde o situace, kdy například poslance Šimon Heller řekl, že „Prostě u nás na jihu Čech je hovězí hovězí a kuřecí kuřecí. Všechno má prostě svůj název. Manželství je svazek muže a ženy.“, jindy se zase poslankyně Pavla Golasowská nechala slyšet, že diskriminace neexistuje, protože gayové a lesby přece mohou vstupovat do manželství, vezmou-li si opačné pohlaví.
Místo masa květiny
Jan Bartošek se za tyto výroky neomluvil, ale okomentoval to slovy, že tato diskuze byla emocionálně vyhrocená. Také řekl, že „konzervativní politice sluší to, že zůstává na svých pozicích. Na druhou stranu vymezování se vůči této skupině nebylo úplně šťastné. […] Myslím si, že kdyby tam zaznělo například, že je rozdíl mezi lilií a růží, vyznělo by to jinak.“
O poznání méně komická situace přišla, když pak poslanec Bartošek začal mluvit o lidoveckém návrhu, který chce místo rovného manželství uzákonit částečné narovnání práv v registrovaném partnerství.
„Naší odpovědí je to, že to řešíme věcně a náš lidovecký návrh směrem k této minoritě skutečně spoustu věcí narovnává. Pro mě manželství bude vždycky svazek muže a ženy, tak to je. Ale současně říkám, že existují různé formy soužití. Co se týká soužití stejnopohlavních párů, tak to nazývejme partnerstvím. Nenazývejme to registrované partnerství, protože se registrují auta, ne lidé. V našem návrhu narovnáváme případy, které se týkají například možnosti nahlížet do zdravotní dokumentace, vdovské důchody, možnost dědit majetek a podobně.“
Neví, o čem mluví?
„Náš postoj je takový, že v České republice je zhruba 60 procent lidí, kteří chtějí narovnání práv, včetně adopce dětí. Ale je tady nějakých 35 procent lidí, kteří říkají: narovnejme práva, ale bez adopce dětí. A my hájíme zájmy těchto 35 procent lidí,“ uvedl dále Bartošek.
Jenže podle jeho slov to vypadá, že situaci vlastně moc nerozumí, jak na X upozornilo hnutí Jsme fér: „Proboha. Gay a lesbické páry děti už dávno adoptují nebo jsou pěstouni – a pomáhají vám, státu. Nemají ale společná rodičovská práva, stát druhého rodiče neuznává.“
V praxi to totiž funguje tak, že adoptovat dítě, nebo se stát pěstounem, nemohou gayové a lesby jako pár, ale jen jako jednotlivci – rodičem/pěstounem se stane jen jeden z nich a ke druhému z nich dítě nezíská žádný právní vztah.
To ovšem státu nebrání, aby při adopci nebo žádosti o pěstounskou péči rodiče neposuzoval jako pár. „Spolu jsme absolvovali psychotesty, dokládání příjmů a zdravotního stavu, vzdělávání, výstupní rozhovory i konzultace na krajském úřadě. Pozvánka byla vždy adresovaná mně, ale obsahovala upozornění, ať se mnou přijde i partner,“ říká Martin, který s partnerem vychovává tři děti. Když ale chtěli jako pár zažádat například o příspěvek na auto, dostali zamítnutí, protože nejsou rodina, ale dva muži, kteří mají každý samostatně děti.
Zkušenosti s dvojím metrem státu mají i Nikola a Vendy, které byly v pořadu Výměna manželek. Biologickou matkou jejich syna je Vendy, ale žíjí společně, a tak stát vesele posuzuje jejich finanční situaci podle příjmů domácnosti, ale ignoruje fakt, že právně vidí jako maminku dítěte jen jednu z nich. „Platíme daně, tak jsme chtěly třeba porodný, ale nešlo to, protože mám vysoký příjem,“ uvedla Nikola. „Sice nejsem vůbec nikde napsaná, co se týče malýho, ale žijeme spolu, máme společnou domácnost a do toho počítají i mě.“
Když tak poslance KDU-ČSL Jan Bartošek říká, že je proti adopcím dětí stejnopohlavními páry, znamená to, že buď neví, že tyto páry děti už dávno adoptují, nebo že chce, aby se tato možnost zakázala. Nebo že by chtěl, aby je stát přestal znevýhodňovat tím, že je bere jako pár jen tam, kde se mu to hodí?