
Duka začal využívat v tažení proti manželství pro všechny už také Židy. Jeho boj proti homosexuálům (a nejen jim) ale může připomínat praktiky nacistického Německa
„Je hrozné utrpení těch kdo jsou vydáni vojenské agresi. Ale nejohroženější na světě není ukrajinský voják, ale dítě, které nemá oporu v matce a otci. Židé a křesťané jsou opět jako za nacismu a komunismu pod tlakem, protože hájí manželství muže a ženy,“ napsal kardinál Dominik Duka ve středu na svém Facebooku u videopříspěvku, na němž je jeho kázání z Kocířova u Svitav.
Výrok, stejně jako další části kázání, pobouřil zástupce českých Židů. Jak píše Deník N, například předseda Federace židovských obcí v ČR Petr Papoušek považuje Dukova slova za velmi nešťastná. A také odmítá, aby Duka takto využíval Židy ve svém boji proti manželství pro všechny páry. „Není přijatelné, aby se pan kardinál vyjadřoval za Židy nebo se Židy v boji za svou pravdu takto zaštiťoval.“
Dukovo používání Židů v boji proti právům homosexuálů je o to absurdnější, že právě tento jeho boj může naopak připomínat spíš praktiky nacistického Německa. Nacisté totiž také šířili nenávistnou rétoriku vůči homosexuálům. Ve vrcholné fázi je systematicky zatýkali, soudili za homosexualitu a posílali do koncentračních táborů, kde jich desítky tisíc zemřely.
Jako paralelu s nacistickým režimem bychom u Duky ale mohli vidět také například jeho odsuzování potratů. Snad se nedočkáme toho, že nakonec půjde také ruku v ruce s perzekucí queer lidí, jako tomu bylo v roce 1936, když nacistické Německo založilo Říšskou centrálu pro boj proti homosexualitě a potratům (Reichszentrale zur Bekämpfung der Homosexualität und der Abtreibung).
„Válka na Západě“ je ve skutečnosti válkou Východu, ukázali odborníci
Za zamyšlení také stojí Dukova slova z jeho víkendového kázání o tom, že „válka na Západě“ je stejně hrozná jako válka na Ukrajině. Myslí-li totiž Duka „válkou na Západě“ spor mezi tradicionalisty a snahou o rovná práva LGBT+ lidí a uzákonění manželství pro gay a lesbické páry, pak je otázkou, kdo z toho dělá tuto „válku“. Jak se pro Deník N vyjádřil politolog Petr Kratochvíl, v případě bojovnosti jde především o ukázku postoje autorit v katolické církvi, které odmítají dialog. A zvolily si formu konfliktu.
Jak navíc ukázal odborný článek Válka jako žádná jiná: Ruská invaze na Ukrajině jako válka proti genderovému uspořádání specialistů z Ústavu mezinárodních studií v Praze, je tažení proti LGBT+ lidem a „genderové ideologii“ pečlivě vykonstruovaná strategie Ruska. To jí jednak omlouvá válku na Ukrajině, kdy se obhajuje tím, že bojuje proti „zdegenerovanému Západu plnému gayů a leseb, který ničí tradiční hodnoty a nutí [Rusku] svou odpornou genderovou ideologii“, a jednak stejný narativ Rusko pomocí propagandy a finanční podpory fundamentalistických organizací systematicky šíří dále do Evropy, aby ji rozvracelo. Tradiční hodnoty, kterými se Rusko ohání, navíc vůbec nejsou tak tradiční. Slouží jako nástroj moci Putinově režimu.
Homosexuální páry mohou být ve výchově lepší
Proti možnosti, aby mohly stejnopohlavní páry vstupovat do manželství, se katolická církev, stejně jako Duka, staví dlouhodobě. Nedávno Česká biskupská konference uvedla, že katolická církev manželství pro všechny páry odmítá, stejně jako Istanbulskou úmluvu. Jako argument uvádí mimo jiné přesvědčení, že nejlepší pro výchovu dětí je svazek muže a ženy:
„S obavami též sledujeme snahy legalizovat vztah osob stejného pohlaví jako „manželství“ a děkujeme zákonodárcům, kteří takovou úpravu odmítají. Manželství je založeno na věrném spojení muže a ženy, které je otevřeno přijetí dětí, a jako takové se těší podpoře státu. Harmonická rodina tvořená otcem a matkou je nejlepším prostředím pro výchovu dětí.“
Jenže to možná není až taková pravda. Existují totiž vědecké výzkumy, které ukazují, že děti v duhových rodinách se mohou mít lépe než v těch tradičních. Jedním z důvodů je to, že se homosexuální páry na výchovu dětí lépe připravují – mimo jiné proto, že je na ně okolím kladem mnohem větší tlak. Další výhodou queer rodin je pak sám fakt, že jsou queer. „Přístup rodičů ze sexuálních menšin k genderu může mít na jejich děti jedinečný pozitivní vliv. Objevování genderové identity a sexuality možná dokonce zlepšuje schopnost dítěte uspět a prospívat v řadě různých situací,“ uvádí například autoři unikátní meta studie, která tyto skutečnosti zkoumala.
Zároveň ale platí také fakt, že homofobní a proti-queer rétorika dětem ubližuje. Jejich rodiče jsou totiž vystaveni stresu z toho, že je společnost (nebo její část) nepřijímá, a toto špatné duševní rozpoložení se přenáší také na děti. Jestliže tak veřejné osobnosti, jako například kardinál Dominik Duka, propagují negativní postoje vůči LGBT+ lidem, dětem, kterými se ohání, zároveň ubližují.